Insprut bränslepump ersätta

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag behöver hjälp!

125cc Yamaha med insprut, pump som ska sitta I Tanken.... hur funkar sånt här med annan tank?

Jag har olika mc bränsle pumpar som tycks ha inbyggda tryckvakter, bara ström matning.

Men soppaslangen på den här lilla maskinen har ju spec anslutningar mm och säkerhets låsclips.

Kan man koppla en annan soppapump direkt till insprutet?

Bild här.

Det är ju en fyrpolig kontakt till pumpen, förmodligen bränslemätare och ström till pumpen.

Pumpen går någon sekund när man slår på tändningen, som det ska vara.

Fast ni ser ju på bilden att det blir skitjobbigt att bygga in hela armaturen i en annan coolare tank.

Hittade en bra pump på hyllan, som har plus och minus, ska jag försöka med den? Är till en 500cc hoj.

Bifogat

• Pumpf.jpg
    Pumpf.jpg
    79.4 KB · Visningar: 39
Last edited:
Kan bara hur de större modellerna funkar så ta det med en nypa salt när det gäller 125an :)

Viktigt:
Går det en eller två slangar mellan fuel rail och tank?
På t,ex R1 är det bara en slang, dvs ingen bränsleretur från spridarna och då sköts tryckreglering/returflöde internt i pumparmaturen.

Det går alltså inte att använda en pump utan tryckreglering..
Eller, det går såklart men då måste du montera en extern tryckregulator med retur till tank.

Om det går att använda originalpumpen externt beror på hur returflödet sköts, cirkulerar det tillbaka till sugsidan är det inga problem men den kan även dumpa returflödet ut i tanken och då blir det inte så bra externt :tummenupp

(Att pumpen bara pumpar en kort stund vid påslag av tändning beror oftast inte på att det sitter tryckvakt, ECU/Bränslepumpsrelä som sköter det med timer).

Edit: en film som hyfsat förklarar saken (bränslepump förklaras en bit in i filmen)
https://www.youtube.com/watch?v=fujeAFAjb4A

Last edited:
Originalpumpen tycks trycka ut överflödet direkt tillbaka i tanken, jag ska prova den jag hittade först. Var inga problem att hitta strömmen till pumpen i kontakten,

Jag fick sänka ner pumpen i ett öppet kärl, lite läskigt att starta motorn men den gick igång på en nanosekund.

Bra cylinderbyte Chronic:krama

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...