Inslag om bullerkameror och ljudstörningar

notrightrider

Window or aisle? How do you want to return?
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Intressant reportage om Frankrikes försök att bekämpa ljudstörningar i samhället.

Bullerkameran har man kanske hört om tidigare, men nu verkar det som det tidigare försöket skall rullas ut på bred front.

Jämförelsen mellan laglig motorcykel och bullrig (105dB) var också intressant.

En enda nattlig passage genom Paris med bullrig hoj kan störa nattsömnen för
fler än 10 000 människor.

Fundera lite på det, och försök förställa er drevet mot oss när elfordonen i trafik börjar närma sig 50%...

Intressant reportage om Frankrikes försök att bekämpa ljudstörningar i samhället.

Bullerkameran har man kanske hört om tidigare, men nu verkar det som det tidigare försöket skall rullas ut på bred front.

Jämförelsen mellan laglig motorcykel och bullrig (105dB) var också intressant.

En enda nattlig passage genom Paris med bullrig hoj kan störa nattsömnen för
fler än 10 000 människor.

Fundera lite på det, och försök förställa er drevet mot oss när elfordonen i trafik börjar närma sig 50%...
Instämmer. I valet mellan en Akrapovic på höger sida av hojen och två Akrapovic, en på varje sida av hojen valde jag två för att få ner ljudnivån. Onödigt väcka uppmärksamhet idag.

Annat 1960-talet då körde jag BMW R60 med två megafoner av popnitad Aluminiumplåt.
Tills en kompis lånade hojen och drog från Magnus Stenbocksgatan upp för Stora Södergatan
mot Stortorget i Lund en morgon. Ljudnivån var sådan att det blev dämpull efteråt.

Minns ungdomens dagar när jag hade Gianelli på min Kawa KMX125, så jädra fräckt!:hojsmilie
Nu har man växt ifrån att det måste brumma, att köra elhoj är väl en ”sleeper” personifierad(y)

Hojar som dånar förbi på stora vägen som går genom byn har jag inte så ont av. Däremot alla dessa popcornmaskiner som ska hålla stumt mellan fartguppen på lokalvägen på kvällarna.

Jag bor brevid en stor väg, nu har det satts upp fartkameror precis utanför mig.

Jag hade inte ont av att folk körde 20-40km/h för fort förbi mig, men dom ständiga inbromsningarna, nerväxlingarna och fullgasaccelerationerna efter kameran blir irriterande i längden.

I synnerhet när folk tror att bilarna går fortare om dom låter mycket.

Att bilar börjar låta mer när man trimmar är en sak, att göra så att bilen låter mer för att man tror att den går fortare är en annan.....

Problemet är inte buller. Problemet är att japanska radfyror mest låter som kombinationen av ilsken katt och någon barnförbjudet animé-stön när de gasar. Inget blir ledsen när en Ducce eller Apa med V-twin mullrar förbi. Hårda bullerkrav bör gälla allt med mer än två cylindrar.

Problemet är inte buller. Problemet är att japanska radfyror mest låter som kombinationen av ilsken katt och någon barnförbjudet animé-stön när de gasar. Inget blir ledsen när en Ducce eller Apa med V-twin mullrar förbi. Hårda bullerkrav bör gälla allt med mer än två cylindrar.
Så du gillar alltså Hardly Abelson med raka rör?
Jag känner en kille...

Jag bor brevid en stor väg, nu har det satts upp fartkameror precis utanför mig.
En intressant sak att kolla på ställen som fått fartkameror är hur mycket avgaser/partiklar/buller och allt ökar.
Här i närheten är det en fartkamera precis innan en lång uppförsbacke.
I vanliga fall skulle man ha normal fart ned i backen och sen glida halvvägs upp på nästa innan man rör gasen. Nu blir det bromsa ned farten i nedförsbacken till 60. Sen acca rejält upp i uppförsbacken. Man ser dieselbilarna bolma på ordentligt när de gasar. De som bor bredvid måste verkligen ha upplevt att det blivit värre sen kamerorna kom.

En intressant sak att kolla på ställen som fått fartkameror är hur mycket avgaser/partiklar/buller och allt ökar.
I vanliga fall skulle man ha normal fart ned i backen och sen glida halvvägs upp på nästa innan man rör gasen. Nu blir det bromsa ned farten i nedförsbacken till 60. Sen acca rejält upp i uppförsbacken. Man ser dieselbilarna bolma på ordentligt när de gasar. De som bor bredvid måste verkligen ha upplevt att det blivit värre sen kamerorna kom.
Ja, det har blivit MYCKET värre, speciellt när någon böttad 740 utan ljuddämpare växlar ner två konor och förbränner halva motorns oljevolym innan dom är uppe i hastighet igen.
Det är en upplevelse för alla sinnen. speciellt vansinnet...

Sa dom fel?
Laglig hoj på 65dB och olaglig på 105dB?
En ducati har kopplingsskrammel som överstiger 65dB

Ja, det var änna lite märkligt.
Skulle tro att dom går på värdena som mäts upp vid själva kameran/mätstället isf vid källan som vi är vana vid.

Ja, det var änna lite märkligt.
Skulle tro att dom går på värdena som mäts upp vid själva kameran/mätstället isf vid källan som vi är vana vid.
Jo, jag är ändå tveksam till mätmetoden, då ljud adderas ihop.
Visst att dom "triangulerar" med flera mikrofoner, men om et plan flyger över och lägger en bullermatta samtidigt som ett fordon som ligger precis på gränsen kör förbi kameran... Nja.

Det är ju därför det är så mycket regler kring mätplatsen vid besiktningar för motorsport.
Icke ljudreflekterande material osv.

Det spelar dock ingen roll här eftersom vi inte har ägaransvar på fordonet, så dom måste bötfälla den som kör det, eventuellt skulle dom väl kunna lagstifta om att fordonet får automatisk ombesiktning, men det sitter nog djupt inne.

Med det sagt, kan man vinna Rallycross VM med en bil som uppfyller ljudkraven finns det ingen anledning att gatbilar ska låta mera
Samma sak med motorcyklar, det finns ingen anledning att överskrida tävlingsreglementets ljudnivå på gata.

Du är bara sur för att vi kan varva mer än 5000 RPM utan att motorn skär.

Att bilar börjar låta mer när man trimmar är en sak, att göra så att bilen låter mer för att man tror att den går fortare är en annan.....
Fast ljudet är väl så viktigt för oss att vi lägger gärna femsiffriga belopp på att skapa just detta fenomen på våra hojar? :va :)

Det spelar dock ingen roll här eftersom vi inte har ägaransvar på fordonet, så dom måste bötfälla den som kör det, eventuellt skulle dom väl kunna lagstifta om att fordonet får automatisk ombesiktning, men det sitter nog djupt inne.
Är det inte så med våra hefordonsgodkända farkoster nuförtiden?
Om man blir stoppad av någon konstapel med öga för vad som är korrekt, och det visar sig att man har förändrat någonting, så blir man ålagd att göra en ny registreringsbesiktning - eller?

Ljudet är viktigt, men inte att volymen är hög, det ska låta bra men inte för mycket.

Det är tyvärr alldelens för många som siktar på max ljudvolym istället.

Jag upplever att detsamma gäller många helt öppna korsningar, där det av outgrundlig anledning är stopplikt?
Miljön skulle må bättre av en väjningsplikt, men det finns säkert någonting jättefarligt som jag missat där?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT