Insekter är det vidrigaste..

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Tyckte jag hörde något träffade bågen på väg till jobbet imorse..
..vidriga insekter.. :zpy

Bifogat

• DSC00190.JPG
    DSC00190.JPG
    74.3 KB · Visningar: 876
hehe, en organisk helikopter, rysk spionversion ;) Var glad att den inte satt på visiret i alla fall, lär smälla bra.

Just på grund av sånt beundrar jag stollarna som åker i öppen hjälm och solbrillor. Känns nog fint att få en sån där på snoken i 100+.... :hihi

Tiger302 skrev:
Just på grund av sånt beundrar jag stollarna som åker i öppen hjälm och solbrillor. Känns nog fint att få en sån där på snoken i 100+.... :hihi

Kanske just därför som dom aldrig kör över 80 km/h.

jag fick in en humla när jag luftade lite i ca 50 å d small bra......
panik tvärnit av med hjälmen å bränd på kinden :(

Jag trodde jag fick steskott på rutan igår, men istället var det ett stycke platt geting som gled uppför rutan och iväg över taket och lämnade ett gult bromsspår efter sig :hihi

Appropå insekter. Hur rengör man sitt skinnställ lättast från insektgojs? Varmt vatten verkar inte riktigt räcka till...

1976 med ca 20 min gammalt körkort på en Yamaha AS3 -72:a var jag på väg hem till kompisen för att skryta lite.

På vägen körde jag genom en svärm av gråsparvar. En lyckades komma ivägen för min överläpp (yes, öppen hjälm) när jag höll ca 90-100 km/h.

Den fläskläppen är svår att slå det kan jag garantera. Jag var glad att alla tänderna satt på plats efteråt.

Hakka skrev:
Appropå insekter. Hur rengör man sitt skinnställ lättast från insektgojs? Varmt vatten verkar inte riktigt räcka till...
Själv använder jag vanlig gulsåpa och jummet vatten, funkar klockrent :tummenupp
Funka upp en svamp, på med lite såpa, arbeta in det i svampen sen är det bara att ge sig på äcklet som finns och torka av med papper. Återfetta stället där du har tvättat med skinnfett eller liknande.
Jag hade nästan glömt bort att det faktiskt va vitt på mitt ställ oxå :D

//TS

Hakka skrev:

Jag brukar använda vanligt YES diskmedel i svag lösning.

Insekter är full av protein och organisk fett. Diskmedel är speciellt tillverkat för att lösa den typen av "smuts".

Blöt på och låt verka i 10-15 sekunder. Använd en mjuk svam, typ tvättsvamp eller baksidan på scotchbrite svamp. Torka torrt och fetta in med ditt val av fett.

Läderfett som man köper till skinnjackor eller speciellt läderfett för skinnställ är nog det bästa.

Jag har kört med minkolja (rekommenderas inte) och vanligt skofett (funkade hyfsat) samt läderfett för skinnställ (funkade bäst).
Nej, Extra virgine olivolja kanske luktar bra, men det är inte heller att rekommendera. :D

Jag använder samma lösning till hjälmen. Jag fuskar och har en färdig blandning på sprayflaska. Funderar även på att fixa en liten sprayflaska att ha under kutsen för stopp efter landsvägen då man vill göra rent visiret.

amullo skrev:
Jag brukar använda vanligt YES diskmedel i svag lösning.

Insekter är full av protein och organisk fett. Diskmedel är speciellt tillverkat för att lösa den typen av "smuts".

Blöt på och låt verka i 10-15 sekunder. Använd en mjuk svam, typ tvättsvamp eller baksidan på scotchbrite svamp. Torka torrt och fetta in med ditt val av fett.

Läderfett som man köper till skinnjackor eller speciellt läderfett för skinnställ är nog det bästa.

Jag har kört med minkolja (rekommenderas inte) och vanligt skofett (funkade hyfsat) samt läderfett för skinnställ (funkade bäst).
Nej, Extra virgine olivolja kanske luktar bra, men det är inte heller att rekommendera. :D

Jag använder samma lösning till hjälmen. Jag fuskar och har en färdig blandning på sprayflaska. Funderar även på att fixa en liten sprayflaska att ha under kutsen för stopp efter landsvägen då man vill göra rent visiret.

Valfett funkar i alla lägen.. gammalt sporthojs ordspråk :hihi

Är ny på SH så jag kan ju passa på att ta inläggs-oskulden :)

Jag frågade den skomakare jag är stammis hos vad som vårdar lädret bäst varav han sa att man ska undvika skofett. Istället började han snacka om ett mirakelmedel - Läderbalsam. Jag köpte det provade först på min torrfnasiga läderjacka...den blev 20år yngre (kanske kan användas som antirynk :) )

Läderbalsamet använder jag på stället då och då....det är verkligen en mirakelkur! Det bästa är att det luktar skitgott då det innehåller lite vax och honung (beprövade skinnmedel), det är såpass skonsamt att min skomakare använder det som Läppsyl om vintern!

Hade lite tråkigt, men nu mår jag bättre när jag läst igenom denna tråd. :lol

Nån som känner sig manad kan ju starta en tråd där folk skickar in antalet "Confirmed Kills" :machinegu på skinnstället etc.

:corn

Buttman skrev:
Hade lite tråkigt, men nu mår jag bättre när jag läst igenom denna tråd. :lol

Nån som känner sig manad kan ju starta en tråd där folk skickar in antalet "Confirmed Kills" :machinegu på skinnstället etc.

:corn

Nåja, bara börja räkna. Tog denna bild efter att jag åkte hem från stan en kväll. Tyckte det var konstigt att det började regna när det var fint väder.
Fick köra i 60 för att det inte skulle bli 100 ggr värre. Bågen såg ut som skit när jag kom hem. Det är ganska tröttsamt, åker man mellan stan och mig så blir det JÄMT så på kvällen under sommaren. Alla insekter tycker det är roligt att ha en liten "get together" över vägen. Jag avskyr mygg. Inte nog att de sitter som sten, de luktar död och förödelse med. Speciellt när man ska tvätta bort dem från hjälmen/stället. :mad:

Bifogat

• mygg_resize.jpg
    mygg_resize.jpg
    127.1 KB · Visningar: 320
Nåja, bara börja räkna. Tog denna bild efter att jag åkte hem från stan en kväll. Tyckte det var konstigt att det började regna när det var fint väder.

Fy fan vad hjälmen ser ut. Snacka om irriterande.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon