Insatsgänga har lossnat och rullar runt bara, hur fixa?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Som rubriken lyder så sitter insatsgängan(heter väl så?) löst i tanken, och kan inte få loss ena skruven som håller i kylarvingen på grund av det, gör mig smått frustrerad, har inte en aning om hur jag ska fixa det och vänder mig till er!

307483_399712003458006_253127821_n.jpg
Gjorde en bild i Paint som visar hur det ser ut rätt så bra..
Svarta = Plasten
Ljusgråa = Insatsgängan
Mörkgråa = Skruven

:gråta

Om det finns plats och årkomlighet kanske ett alternativ kan vara att lägga tanken så att fästet hamnar uppåt. sedan injicera oförtjockad epoxi, så att man fyller upp spalten på utsidan om insatsgängan och sedan låta detta härda. förmodligen har gängad varit osmord och skruven oxiderat ihop med insatsgängan.

Skulle vara intressant att veta hur insatserna monteras på fabriken, om de eftermonteras (istället för att gjutas fast när plasttanken tillverkas) så borde det ju gå att montera nya insatser tycker jag.

Last edited:
Om det finns plats och årkomlighet kanske ett alternativ kan vara att lägga tanken så att fästet hamnar uppåt. sedan injicera oförtjockad epoxi, så att man fyller upp spalten på utsidan om insatsgängan och sedan låta detta härda. förmodligen har gängad varit osmord och skruven oxiderat ihop med insatsgängan.

Skulle vara intressant att veta hur insatserna monteras på fabriken, om de eftermonteras (istället för att gjutas fast när plasttanken tillverkas) så borde det ju gå att montera nya insatser tycker jag.

Tack för svaret Jörgen! :Bugar

Tyvärr så finns det inte plats överhuvudtaget att komma åt så man kan injicera något, pappa drog slutsatsen om att det aldrig kommer gå att få loss den, vi har försökt med att lägga tryck på kåpan och skruva ut den i hopp om att insatsgängan skulle få grepp och sluta snurra.

487237_399728420123031_1283967264_n.jpg

Sådär ser det ut på andra sidan, spekulerade med pappa om man skulle borra bort plasten som ligger över insatsgängan, ta bort den och trycka dit en ny, vad tror du om det?

Att döma av vad som ser ut som fogar runt insatsen, så känns det ju inte helt uteslutet att den är eftermonterad, förhoppningsvis med ngt termoplast. Prova att isolera på sidorna med alufolie och värma upp insatsen med värmepicka och sen prova om det går att dra ut insatsen?

Att döma av vad som ser ut som fogar runt insatsen, så känns det ju inte helt uteslutet att den är eftermonterad, förhoppningsvis med ngt termoplast. Prova att isolera på sidorna med alufolie och värma upp insatsen med värmepicka och sen prova om det går att dra ut insatsen?

Får fundera på hur jag ska göra, eller om man ska låta det sitta kvar.
Kåpan sitter fast i alla fall, så är omöjligt att komma åt på något smidigt sätt är det om jag inte väljer att ha sönder kåpan..

Jävla skit.

Har du provat att borra i skruven?

Nej, det jag har försökt är att skruva ut den genom att trycka på baksidan utav kåpan och te en polygrip o klämma åt, dra som satan och försöka snurra så gott det går.

Skulle du kunna förklara lite mer? Är inte speciellt bekant med att borra i skruvar hehe.

Borra bort skruven så du kan plocka bort kåpan. Prova ett borr som är ngt större än hålet i insexskruven. Sedan kan du kanske plocka bort insatsgängan och ersätta den med en insmält mutter i tex lite epoxy?

OBS! Borra mkt försiktigt så du inte kör hål i tanken. Det räcker att skruvhuvudet borras bort.

Last edited:
Har liknande problem på jobbet med jämna mellanrum. Om "gängan" (det är nån slags mutter antar jag) snurrar i plasten så kanske det går att lirka/bryta ut den ur plasten samtidigt som du skruvar på skruven? Gör ju inget om plasten som håller muttern blir lite sabbad eftersom du sen fyller hålet med lim och trycker tillbaks den tomma muttern. Fräscha upp gängan med tapp och smörj skruven vid mont :)

Borra bort skruven så du kan plocka bort kåpan. Prova ett borr som är ngt större än hålet i insexskruven. Sedan kan du kanske plocka bort insatsgängan och ersätta den med en insmält mutter i tex lite epoxy?

OBS! Borra mkt försiktigt så du inte kör hål i tanken. Det räcker att skruvhuvudet borras bort.

Skruven är dock sexkantig med som en flens runt sig, se bild
16256_399737026788837_1092639494_n.jpg

Känns lite smått nervöst då jag aldrig borrat i någon skruvskalle förut, har det hellre som det är nu än inte ha någon skalle alls, just nu sitter kåpan fast i alla fall.

Tror du att det går? Det sista jag vill är att dra hål i tanken :(

Har liknande problem på jobbet med jämna mellanrum. Om "gängan" (det är nån slags mutter antar jag) snurrar i plasten så kanske det går att lirka/bryta ut den ur plasten samtidigt som du skruvar på skruven? Gör ju inget om plasten som håller muttern blir lite sabbad eftersom du sen fyller hålet med lim och trycker tillbaks den tomma muttern. Fräscha upp gängan med tapp och smörj skruven vid mont :)

Tror det blir svårt att lirka ut den, om du ser på bilden jag postade tidigare här i tråden så ser det ut som det är rätt bra med plast och att de inte kommer ge sig i första taget, det är dock vad jag tror!

Vad ska man smörja skruven med för att undvika att detta händer i framtiden?
På jobbet kör vi med Unipack, men det är väl mest för att det ska vara lättare att dra åt.

Last edited:
Ok. Kan du kanske lirka ner ett bågfilsblad mellan kåpa och tank? Om inte så börja att borra ett fint hål i mitten av skruven ca 7-8 mm djupt. Borra sedan med större och större tills att skruvskallen faller av.

Last edited:
Ok. Kan du kanske lirka ner ett bågfilsblad mellan kåpa och tank? Om inte så börja att borra ett fint hål i mitten av skruven ca 7-8 mm djupt. Borra sedan med större och större tills att skruvskallen faller av.

Så som det ser ut nu så finns det inte tillräckligt med utrymme för det.
Får bli en att göra det imorgon då och hoppas på det bästa!

Tacksam för alla som kommit med svar och idéer!:Bugar

Om du har en typ dremel så kan du slipa loss skallen lite snyggt, då kan du ju få loss kåpan så att du kan fixa till gängan sen.
Borra kan vara svårt då jag tror att allt roterar när borren får fäste :hej

Om du har en typ dremel så kan du slipa loss skallen lite snyggt, då kan du ju få loss kåpan så att du kan fixa till gängan sen.
Borra kan vara svårt då jag tror att allt roterar när borren får fäste :hej

Du har rätt i det du säger, ska dock testa med att borra först och se hur det går, även om jag tror på det du säger.
Annars blir det att köpa någon slipskalle till skruvdragaren!

Kom ihåg att få bort allt metallspån efteråt. Annars får du snygga rost fläckar över allt. Och att om du väljer dremel metoden att maskera lackade och plastdetaljer i sprutriktningen så att de inte bränner fast.

Jag hade nog valt dremeln. Tar ett tag men mer kontrollerat.

Börja inte hålla på med dremel och skit, jag äger själv en dremel och den är världens bästa grej till saker den är bra på men att borra/fila bort skallen på en bult i en plastkåpa som din, tillhör inte en av sakerna den är bra på.
Så jävla lätt att du slinter, sen spelar det ingen roll om du har maskerat runt för den går igenom tejpen direkt.
Mycket bättre med en borr i passande storlek, när du väl har fått en liten början är risken obetydlig för att du slinter om du bara tar det lugnt och inte trycker för hårt eller drar på för mycket.
Säger sig självt tycker jag, borra med en riktig borr (8-10mm?) på lågt/lagom varvtal eller slipa i 10.000+ rpm med tillhörande gyrokraft (för du vill väl inte fila i timmar?), vilken tror ni kräver stadigast hand?

Nej kör på som Torpalasse sa, borra och håll emot med ringnyckel.

Håll i skruven med hjälp av nyckel och borra med litet borr först så djupt du (eller nån med känsla för borrning) törs , det känns när materialet börjar ta slut .
Borra sen med ett borr strax under skruvdiametern för att få bort så mkt material som möjligt nästan lika djupt .
Nu borrar/slipar du bort skallen och har minsta möjliga kvar i hålet att slipa bort .

M

Ska du borra så är det här den bästa metallborr jag någonsin använt. Och kostar därefter.
Den 7mm jag köpte för att lösa ett problem har en hedersplats i min verktygslåda.
Så är det svårt borra med dina vanliga borr kan Bullet vara lösningen.
http://www.clasohlson.com/se/Metallborr-Bullet/Pr309595075

Tackar för tipset, har dock en del metallborrar man fått tag på via jobbet så de borde fungera, hoppas jag, annars blir det att köpa en sådan!

Ska försöka med det senare ikväll/imorgon, blev tvungen att tryck på allt på hojen och röja undan i garaget så mamma kommer in med sin jävla bil :gråta

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort