Inpressningsdjup på fälg (bilfråga)

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Postade denna fråga på ett bilforum, men utan resultat så jag provar här istället. :va

Jag har kollat runt lite och vad jag begriper så är original inpressningsdjup 43 mm (ET 43) till min XC70 2005. Dock ser jag att de flesta 17"-volvofälgar ser ut att ha ET 49 vilket innebär att fälgen kommer 6 mm längre in i hjulhuset.

Hur ska man resonera när man går upp i däckbredd? Ska man öka ET-värdet så att extrabredden bara bygger inåt i hjulhuset eller ska man behålla originalvärdet och låta däcket bredda lika mycket inåt som utåt eller spelar det ingen roll?

// Wibäck
 
Helt ärligt har jag inte känt någon skillnad på väghållning bereonde på ET.
Så länge dem går in i hjulhust och inte går emot skärmkanten vid sväng och dämpning.
Och vart fall inte är MINDRE än original yttermått mot skärmkant. så är det bara o åk. Säger jag. Inga källor bara erfarenhet.

SBP kan ju ha åsiker framförallt om däck, hjul kommer utanför skärmkanten.
 
Last edited:
På min bil har föregående ägare satt på fälgar som breddar satan utåt, men så är ju hjullagren slut också...

Fälgar som breddar marginellt inåt kan man ju i värsta fall kompensera med spacerringar.
 
Jag gick ut i garaget och tittade på mina original 16"-are och på de stod det 7Jx16x49 så inte vet jag var jag fick ET 43 ifrån... :gnissla

Det blev helt plötsligt en helt akademisk diskussion, men tack för pratstunden. :rodnar
 
Med risk för att det kanske är inaktuella uppgifter.
Tidigare var det i alla fall så att man fick ändra spårvidden upp till 15mm.
Dvs du kan ändra ET med max 7,5mm innan det blir olagligt.

Ändrar du ET så ändrar du styrgeometrin. En stor ändring kan då leda till att framhjulen "drar" i ratten vid acceleration eller inbromsning.
Om du bör ha oförändrat ET eller om du bör ändra beror lite på hur mycket plats du har inne.
Kommer hjulet längre in så riskerar man att det tar i fjäderben och annat i hjulets innerkant.
Kommer hjulet längre ut så riskerar du att det tar i i skärmkanter och hjulhus i hjulets ytterkant istället.
Det brukar inte gå att bredda hur mycket som helst. Enklast är att du försöker kolla hur mycket plats du har på insida och utsida vid olika styrutslag så att du vet hur mycket du har att röra dig med och sedan hålla dig inom dom måtten.

Bäst är såklart om du kan låta bli att ändra ET då du slipper risken att det påverkar styrgeometrin.
 
Det jag inte vet just nu är vilket ET det ska vara. Jag hittade i en lista hos en fälgkrämare att min bil skulle ha 43 mm, men de fälgar jag har som levererades med bilen har 49 mm, så jag vet inte riktigt vilket som är rätt. Bilen har inga konstigheter för sig med de hjul jag har och de sliter snyggt och fint och inte så mycket.

Eftersom jag är för gammal för att tokpimpa bilen så har jag inte tänkt att gå upp i däckbredd nämnvärt utan tänkte möjligtvis montera lika breda däck som innan (215 mm) på 17"-fälg. Hade breda mackor på tidigare bilen och däckkontot blev lite stort, dels för att däcken var dyrare och för att de slets fortare. Fast grepp hade jag...

:volvo

Kollade i bilregistret och där borde jag väl ha facit:
Däckdimension axel 1: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 1: 7JX16X49 :fakta
Däckdimension axel 2: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 2: 7JX16X49
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top