Inkoppling bränsle R6 motor

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
ursäkta om jag gör många trådar om liknande ämne men måste skilja dom åt:)

Alltså om det är npgon som kunde hjälpa mig med vad är vad så vore jag tacksam:)

här är lite bilder.

Det sitter alltså 5 st anslutningar till förgasarbryggan jag behöver hjälp med att urskilja vad som är vad inför inkopplingen.

här är på baksidan mot lådan en anslutning

2mxjwuu.jpg

detta på framsidan, men dessa går att vrida åt olika håll
1zy8mxi.jpg

Här är en slang med filter på
250pjfb.jpg

sen sitter det även en annan med en grövre slang samt ett filter på,
frågan är om det är en backventil hmm....

Någon som vet? //Robin

Anslutningen på baksidan är för bränsle, rätta mig om jag har fel.

Anslutningarna i fram sitter väl monterade i luftburken?? :va (tror inte att de har något med bränslet att göra i alla fall)

Slangen med filter på kan jag inte svara exakt på vad det är.. har sett den ett antal gånger men inte kan inte minnas. :va

Här är en liten bild på förgasarna.. slang som nummer 2 pekar på är bränsle och ansluts alltså på den anslutningen som du tog kort på, på baksidan av fuggarna..

Bifogat

• carb.jpg
    carb.jpg
    117.8 KB · Visningar: 64
Last edited:
Den grövre slangen med ett filter på, ska sitta ansluten på luft burken. Den ser till så att trycket under membranet motsvarar det statiska trycket som förgasarna matas med. Har du en trycksatt luft burk måste även utrymmet under membranen ha samma tryck, annars lyfts inte sliderna (dom svarta plast sliderna med nålen i) i rätt förhållande till luft flödet i förgasaren. Om du provar att blåsa i slangen skall sliderna lyftas. Jag kan förklara mer ingående hur och varför om du så önskar.

Den grövre slangen med ett filter på, ska sitta ansluten på luft burken. Den ser till så att trycket under membranet motsvarar det statiska trycket som förgasarna matas med. Har du en trycksatt luft burk måste även utrymmet under membranen ha samma tryck, annars lyfts inte sliderna (dom svarta plast sliderna med nålen i) i rätt förhållande till luft flödet i förgasaren. Om du provar att blåsa i slangen skall sliderna lyftas. Jag kan förklara mer ingående hur och varför om du så önskar.

det låter som att du kan det:)

Kan du förklara enkelt för mig bara vars alla slangar skall sitta?
kan jag svetsa fästen i luftburken och ansluta där? jag har ju inte orginal luftburk utan ett eget plenum i alu som jag byggt, med exakt sama volym,
jag kör ej överladd utan vanlig sug.

sitter ju 5 anslutningar, varav 2 st har filter på alt backventil?

Dom två grova som du satt pilar mot ska ha filter (ett enkelt smutsfilter), det var dom jag beskrev.
Dom sätter du i luftburken.
På samma bild lite högre upp sitter två mindre slangar som är ihop kopplade med två T-kopplingar. Dessa är till för att trycksätta flotörhuset med samma statiska tryck som förgasarna matas med. Av någon anledning sitter det en liten burk (ca:1-2dl) på den slangen (efter dom är hopkopplade till en). Jag tror det kan vara för att hindra bensin att tryckas upp genom munstyckena vid snabba avslag på gasen, då trycket i luftburken kan gå upp lite när man stänger spjällen. Så burken fungerar kanske som en sorts tryck utjämnings kammare för att få ett jämnare tryck. Detta vet jag inte men det är vad jag tror. Hur som helst så går slagen ifrån burken in i luftburken. Det sitter ju ett filter även här.
Den svarta plast anslutningen under förgasarna är trycksatt bensin. Men ska du inte över ladda behöver du inte trycksätta om tanken sitter högre.
Jag kommer inte på någon mer anslutning.

okej så dom grövre 2 st på framsidan skall kopplas in i lufburken,
Den med filtret på där du snackar om 1-2dl burk, den burken har ej jag? skall den också till luftburken?

jag kommer använda en pump, där på det undre skall alltså soppan in?

Då har vi en anslutning kvar:) den sista med ett filter på alltså en tunnare slang, den kommer under ifrån, sen är rebusen löst;)

den där burken kan jag ju tillverka en egen, det är ju bara att svarva ur ett alu rör eller liknande och göra utav,

tack för bra svar:)

okej så dom grövre 2 st på framsidan skall kopplas in i lufburken,
Den med filtret på där du snackar om 1-2dl burk, den burken har ej jag? skall den också till luftburken?
Ja.

jag kommer använda en pump, där på det undre skall alltså soppan in?
Ja.

Då har vi en anslutning kvar den sista med ett filter på alltså en tunnare slang, den kommer under ifrån, sen är rebusen löst
Är det #31 till #37 så går även den till luft burken. Jag vet inte vad det är för något.:va

den där burken kan jag ju tillverka en egen, det är ju bara att svarva ur ett alu rör eller liknande och göra utav,
#45 är den lilla burken.

Sprängskissen hämtade jag på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
X-up här på forumet har med länken i sina inlägg.
Så jag tackar X-up.

Bifogat

• InsugR6.jpg
    InsugR6.jpg
    89.5 KB · Visningar: 60
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...