Video Inkapslad kedja i oljebad

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Satt och kollade på denna film
http://www.youtube.com/watch?v=kXkaw3q5kkc

Läste test om dessa även i allt om mc nyaste nummer. Drivning är inkapslad kedja i oljebad.

Någon som vet hur hållbarheten på detta blir då?

Det borde ju vara väldigt bra då kedjan inte exponeras för väder och vind, damm och skit och alltid är välsmord. måste vara svårt att veta om kedjas måste spännas:vaMen finns säkert någon inbyggd manick för det:hihi

måste vara svårt att veta om kedjas måste spännas

borde väl funka att använda en sträckare liknande den för kamkedjan.

Livslängd borde bli enormt mycket längre, nog ingen dum ide egentligen, förutsatt att man får allt tätt

Kamkedjan tänkte jag på också, det är väl trots allt inte så ofta den byts på en mc, mer eller mindre livstid...

För övrigt så var jag och besiktigade min hoj idag, träffade en kille på en XJ 900 som han köpte ny 1994 och hade satt i den 19 000 mil hojen såg som ny ut ta mig tusan :) men klart lite drygt 1000 mil per år är ju inget.

Läste för övrigt i samma Allt om mc som testade bmw scootern om 2 lirare som körde Honda Goldwing, en Goldwing 1996 som hade gått 29 500 mil och en 2008 som bara gått 10 000 mil

Slutar aldrig förvånas hur jäkla bra hopsatta mc är:)

Last edited:
På alla de motorcyklar genom tiderna som haft denna lösning har det funkat alldeles utmärkt. Den allra bästa egenskapen är nog att kedjan skyddas mot fukt och debris. Vet inte hur BMW gjort men vanligen finns det en liten inspektionslucka för att kolla kedjespänningen.

Nackdelar? Om inte utgående axel och svinglagringen är i linje med varandra måste skyddet göras flexibelt i längd men det är en smal sak. Om inte tillverkaren tänkt färdigt blir det lite jobbigare att byta bakhjul (ett exempel på motsatsen var 50-talets Monark Blue Arrow som hade en smutt fastsättning av hjulet där alla inälvor satt kvar då man tog bort hjulet). Att vissa posörer tycker det är fult är ett mindre problem...

Precis min tanke.

Svinglager och utgående axel i linje för att slippa flex, samt singelsving för att kunna plocka av hjulet på ett vettigt sätt med hela drivlinan kvar på plats.
Då är det nog en kanonlösning för en scooter :D

Kamkedjan tänkte jag på också, det är väl trots allt inte så ofta den byts på en mc, mer eller mindre livstid...

För övrigt så var jag och besiktigade min hoj idag, träffade en kille på en XJ 900 som han köpte ny 1994 och hade satt i den 19 000 mil hojen såg som ny ut ta mig tusan :) men klart lite drygt 1000 mil per år är ju inget.

Läste för övrigt i samma Allt om mc som testade bmw scootern om 2 lirare som körde Honda Goldwing, en Goldwing 1996 som hade gått 29 500 mil och en 2008 som bara gått 10 000 mil

Slutar aldrig förvånas hur jäkla bra hopsatta mc är:)

Min gamla volvo har rullat 35k mil ... taxibilar ofta det dubbla ... varför skulle inte en väl underhållen hoj kunna rulla lika länge....eller tillomed längre iom att det är betydligt mindre junk på en hoj som kan pajja .... bara en myt att hojjar exploderar och brinner upp efter 3k mil :brinnerup :hihi

Varje gång jag tvingas rengöra kedjan så blir jag irriterad över att hojar inte säljs med någon form av stänkskydd på undersidan av kedjan som skyddar mot sprut från framhjulet samt ett skydd som förhindrar att smuts från bakhjulet kan åka in i kedjan. Vi snackar ju om några hekto plast som skulle förlänga livslängden på drivpaketet på en normal hoj med långt över 1000 mil. Snart har jag blivit så less att jag gör ett eget skydd...

Det vet jag, har ju själv haft hojar som passerat 3K och går lika bra fortfarande. Däremot tror jag nog att de 29 500 milen mc är mindre problematiska än på en bil :) Men klart färre delar som kan krångla med.

Yamaha har haft den lösningen sedan 2001. Min TMax är från 2002 ("bara" 10 år) och kedjeslitage/byte har aldrig varit någon fråga. Står inget alls om det i instruktionsboken. Oljebyte varje 1000 mil, bara.

2012 kommer de dock med en ny lösning på TMax - drivrem.

Inbyggda drivkedjor på mc som löpte i oljebad fanns redan på tidigt 80-tal när bla Yamaha TR1 använde detta system där ca en liter lithium baserad smörj olja såg till att kedjan aldrig gick torr.Livslängden på dessa inkapslade kedjor var då på 5000-6000 mil.Något man förmodligen lyckats förlänga ännu längre idag.

Yamaha TR1.

Det finns mycket idag som man delvis kan förvånas över varför det inte blev populärare än det var den gången det såg dagens ljus för första gången.En drivkedja i oljebad är ju en av dessa saker men Honda CBX400F från -82 och dess inkapslade skivbromsar var en annan uppfinning som inte heller blev så populär av någon anledning trots att dessa bromsskivor var väl skyddade bakom sina skyddskåpor.

Honda CBX400F.

Fyrventilsteknik i motorn är ju vardag idag i de flesta mc motorer men Yamaha FZ750 hade ju femventilsteknik i sin motor redan år -85.Om det gjorde någon större skillnad får de visa träta om, men konceptet i vardagsmaskinen försvann mer eller mindre efter detta när man tyckte att fyrventilstekniken räckte långt nog.

Yamaha FZ750.

Osv ...

Last edited:
Du har alldeles rätt, Ankan1, men ändå inte:
Inkapslade kedjor har funnits i stort sett sedan motorcyklarnas barndom och var ganska vanligt under 50-talet. Fyrventilsteknik fanns redan på 30-talet liksom dubbla överliggande kamaxlar, vattenkylda tvåtaktare och tvångsmatning (men då enbart med kompressor, inte avgasturbo). Kombibromsar är likaså en urgammal grej.
Det enda som är verkligt nytt på dagens mc är tillämpningarna med elektronik; ABS, antisladd, elektronisk tändning med mera.
Att Hondas inbyggda bromsar inte slog, handlar nog om konservatism men också att de delvis omintetgjorde en av skivbromsarnas tekniska fördelar - att de kyls så bra.

Last edited:
Tittar man på räjsers, hör nog Hondas 60-talare till det mest avancerade. Femcylindriga 125'or och sexcylindriga 250. Fyrventilsteknik, maxvarv runt 20 000 rpm för den lilla och en massa exklusiva materialval.
Enbart ljudet ger en upplevelse för livet...

Sedan finns ju en ikon som var tekniskt lyckad och för tiden helt fantastisk men som stöp på att fabriken la' ner stallet; Moto Guzzis famösa V-8. Kolla http://www.motorcyclistonline.com/mc_100/122_1205_moto_guzzi_v8_icon/index.html samt diverse Youtube-klipp.

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...