Helgon26
Ny medlem
Hur skulle ni köra in ex en ny K6a???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Helgon26 skrev:Hur skulle ni köra in ex en ny K6a???
Dr.Bike skrev:Mycket gas utan att maxbelasta de första 4-5 milen sen mellan 5 och 10 mil en del fullgas.
Aldrig hög växel lågt varv och fullgas, utan låt motorn jobba lätt.
Dvs aldrig under 45-50% av maxvarv.
En tvåtaktare ska t.ex inte vara under 6-7000 de första minutrarna enligt en tråd här på SH.
FUBAR skrev:Jag hade kört in den på samma sätt som en ny K5a. Det är ett bra sätt faktiskt![]()
Hehe som vanligt kan inte vara nyttigt men om man kör in som ovanstående säger ska den då vara inkörd efter 10 mil? eller när kan man gasa som vanligt?yonsson skrev:Den är väl "inkörd" på fabriken eller?
Vissa säger att man ska gasa som fan, andra att man ska ta det lugnt första 100 milen.
Kör som vanligt så blir det nog bra.
yonsson skrev:Den är väl "inkörd" på fabriken eller?
Vissa säger att man ska gasa som fan, andra att man ska ta det lugnt första 100 milen.
Kör som vanligt så blir det nog bra.
Helgon26 skrev:Hehe som vanligt kan inte vara nyttigt men om man kör in som ovanstående säger ska den då vara inkörd efter 10 mil? eller när kan man gasa som vanligt?
Mr Helmut skrev:finns någon som säger det tar exakt 8 min för en motor ( lager å krafs ) att bli inkört
Mr Helmut skrev:finns någon som säger det tar exakt 8 min för en motor ( lager å krafs ) att bli inkört
toxicated skrev:Enligt min fd lärare som är professor i maskinelement och b.la jobbat åt skf och forskar just kring kullager styrker detta med att några minuters inkörning räcker. Och det viktigaste precis efter är att byta olja så alla metallpartiklar försvinner och inte pumpas runt och skadar.
Just den inkörningen kan vara gjord på fabriken, men kan ju byta själv bara för att vara på den säkra sidan.
ft skrev:Vad gäller lagren, ja. Sedan har du resten av lådan också, med en massa kuggar som skall gosa ihop sig mot varandra m m.
Lite av en gordisk knut det där, vad jag förstår. Jag tror det beskrivs i någon av artiklarna länkad ovan. För att slipa in kolvringarna, i alla fall för optimal effekt, skall man dra på rätt ordentligt ganska snart. För att köra in lådan skall man ta det lugnt lite längre. Kör in lådan först, byt kolvringar, hona om och kör in de nya kolvringarna?![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |