Inkörning????

Helgon26 skrev:
Hur skulle ni köra in ex en ny K6a???

Mycket gas utan att maxbelasta de första 4-5 milen sen mellan 5 och 10 mil en del fullgas.

Aldrig hög växel lågt varv och fullgas, utan låt motorn jobba lätt.
Dvs aldrig under 45-50% av maxvarv.

En tvåtaktare ska t.ex inte vara under 6-7000 de första minutrarna enligt en tråd här på SH.

Last edited:
Jag hade kört in den på samma sätt som en ny K5a. Det är ett bra sätt faktiskt :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Mycket gas utan att maxbelasta de första 4-5 milen sen mellan 5 och 10 mil en del fullgas.

Aldrig hög växel lågt varv och fullgas, utan låt motorn jobba lätt.
Dvs aldrig under 45-50% av maxvarv.

En tvåtaktare ska t.ex inte vara under 6-7000 de första minutrarna enligt en tråd här på SH.

Tillägg till tidigare text, och så har jag oxå lärt mig att skriva in siffror på ett korrekt sätt! *50 snabba för mig!*
Text:
Detsamma gäller fyrtaktare, och detta för att gastrycket som letar sig in bakom kolvringarna ska få dessa att bädda in sig på rätt sätt.

Tror inte det är något man skall ge sig på själv. Lämna bort det till någon. Kan vara dyrt, men du verkar ju vara trevlig så jag kan köra in den åt dig en hel säsong bara du betalar soppan! ;)

Den är väl "inkörd" på fabriken eller?
Vissa säger att man ska gasa som fan, andra att man ska ta det lugnt första 100 milen.
Kör som vanligt så blir det nog bra.

yonsson skrev:
Vissa säger att man ska gasa som fan, andra att man ska ta det lugnt första 100 milen.
Hehe som vanligt kan inte vara nyttigt men om man kör in som ovanstående säger ska den då vara inkörd efter 10 mil? eller när kan man gasa som vanligt?

yonsson skrev:

finns någon som säger det tar exakt 8 min för en motor ( lager å krafs ) att bli inkört

Helgon26 skrev:
Hehe som vanligt kan inte vara nyttigt men om man kör in som ovanstående säger ska den då vara inkörd efter 10 mil? eller när kan man gasa som vanligt?

Läs igenom trådarna som länkades i tidigare inlägg så klarnar bilden över varför och hur man kör in en motor och varför fabrikanterna säger att man ska köra "lugnt".

Inkörd efter 10 mil? Jepp, med rätt person bakom styret.

Mr Helmut skrev:
finns någon som säger det tar exakt 8 min för en motor ( lager å krafs ) att bli inkört

Haha, det finns någon som snackar skit. Exakt? Exakt vad är gränsen mellan en inkörd och en icke inkörd motor, till att börja med? :)

Det finns väldigt, väldigt få saker som är exakta.

Mr Helmut skrev:

Enligt min fd lärare som är professor i maskinelement och b.la jobbat åt skf och forskar just kring kullager styrker detta med att några minuters inkörning räcker. Och det viktigaste precis efter är att byta olja så alla metallpartiklar försvinner och inte pumpas runt och skadar.
Just den inkörningen kan vara gjord på fabriken, men kan ju byta själv bara för att vara på den säkra sidan.
(Oljefilter tar ju inte allt, är vissa värde på hur många partiklar som "får" släppas igenom även om de är större än vad filterkvaliten skall stoppa)

För övrig berättade min lärare att han köpte en Ny Peugot 205Gti en gång i tiden, och kunnig på området som han redan då också var så körde han bilen i kanske 10 minuter varefter han rullar in på peugot o begär Oljebyte, men dom vägra med hänvisning till första serviceintervallen.
Sen tror jag han gjorde det själva och tog med oljan till Skf´s forskningscenter och analyserade oljan och då hade den innehållt fler partiklar än den smutsigaste oljan Skf andvänder för att simulera skitig miljö för lager.

toxicated skrev:
Enligt min fd lärare som är professor i maskinelement och b.la jobbat åt skf och forskar just kring kullager styrker detta med att några minuters inkörning räcker. Och det viktigaste precis efter är att byta olja så alla metallpartiklar försvinner och inte pumpas runt och skadar.
Just den inkörningen kan vara gjord på fabriken, men kan ju byta själv bara för att vara på den säkra sidan.

Vad gäller lagren, ja. Sedan har du resten av lådan också, med en massa kuggar som skall gosa ihop sig mot varandra m m.

Lite av en gordisk knut det där, vad jag förstår. Jag tror det beskrivs i någon av artiklarna länkad ovan. För att slipa in kolvringarna, i alla fall för optimal effekt, skall man dra på rätt ordentligt ganska snart. För att köra in lådan skall man ta det lugnt lite längre. Kör in lådan först, byt kolvringar, hona om och kör in de nya kolvringarna? :)

ft skrev:
Vad gäller lagren, ja. Sedan har du resten av lådan också, med en massa kuggar som skall gosa ihop sig mot varandra m m.

Lite av en gordisk knut det där, vad jag förstår. Jag tror det beskrivs i någon av artiklarna länkad ovan. För att slipa in kolvringarna, i alla fall för optimal effekt, skall man dra på rätt ordentligt ganska snart. För att köra in lådan skall man ta det lugnt lite längre. Kör in lådan först, byt kolvringar, hona om och kör in de nya kolvringarna? :)

Ja precis, så det kan ju aldrig vara fel med ett tidigt oljebyta under inkörningen om man nu vill göra allt så bra som möjligt......

Det är ju säkkerligen så att olika komponenter i motorn kräver olika inkörning pga olika varvtal inbördes,belastning, värme osv............

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti