Inköpsråd, båt

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag funderar på att bli med båt igen. Ny, eller nyare begagnad. Så prisvärt som möjligt, eller billigt kanske jag ska säga.

Jag har kikat på Bayliner 175BR, Bella 512 Excellent. Till och med en stor Örnvik 620 Sport.

Just nu känns Baylinern som ett alternativ. Inombordare, bra storlek, jäkligt bra pris. Dåligt med begagnade ex. dock.

Det som avskräcker lite är det mindre bra kvalitetsrykte Bayliner har. Någon med erfarenhet som kan bekräfta alternativ dementera det ryktet?

Andra märken, modeller i prisklassen max 200 000:- som är värda att fundera på?

Last edited:
Där ser man... Hade aldrig hört talas om märket. Vad kan transport av båten på lastbil kosta tro?

Jag jobbar på Skanstull Marin som båtmekaniker.

Gaylinern är fin. Säljs många såna.
Den är omtyckt av både kunder och mekaniker. Allmänt fin och känns trevlig.

Bellan är djävulen själv att montera. Inget fel på kvalitén på båten.
Bara det att båtfan inte är det minsta mekvänlig iom att alla kablar löper väldigt gömt, och saker sitter onödigt oåtkomligt.

Dock har jag årets tips. Och det är att du håller dig ifrån allt vad Ryds heter.

Jag har ägt en Ryds och kommer nog inte att göra det igen.

Jag är svag för inombordare, tyvärr envisas jänkarna med att stoppa heltäckningsmattor i båtar :va .

Annars är prisbilden på Amerikanska båtar bra. Jag vet dock inte om kvalitén är vad jag förväntar, men jag antar att man får vad man betalar för. Det kan jag leva med.

Segelbåt kräver ett visst mått av generell kompetens och handhavande.

Så det blir det inget av med...

Jag funderar på att bli med båt igen. Ny, eller nyare begagnad. Så prisvärt som möjligt, eller billigt kanske jag ska säga.

Jag har kikat på Bayliner 175BR, Bella 512 Excellent. Till och med en stor Örnvik 620 Sport.

Just nu känns Baylinern som ett alternativ. Inombordare, bra storlek, jäkligt bra pris. Dåligt med begagnade ex. dock.

Det som avskräcker lite är det mindre bra kvalitetsrykte Bayliner har. Någon med erfarenhet som kan bekräfta alternativ dementera det ryktet?

Andra märken, modeller i prisklassen max 200 000:- som är värda att fundera på?

Tjo! Jag har en Bella 512 Excel -01, 70hp Johnsson -01 som jag funderar på att sälja. Hör av dig om intressant... Finfint skick! :tummenupp

Dock har jag årets tips. Och det är att du håller dig ifrån allt vad Ryds heter.

Ja, Ryds verkar ha haft allvarliga problem med finishen på gelcoaten samt allmän glasfibertjocklek på vissa båtar och årsmodeller. Jag hade själv lite av detta på min förra båt, en 478 GT från 2004. Har även bekanta som avstyrde ett köp hos handlaren efter att den gula glasfibern syntes genom gelcoaten på stora områden på utsidan av båten.

Jag säger något sån här om du är ute efter en DC.
http://www.blocket.se/vi/11959482.htm?ca=17_s

Mitt egna val om jag skulle köpa båt igen.
http://www.blocket.se/vi/12353309.htm?ca=17_s

Jag vill nog ha lite mer kräm i båten. Den ska främst vara till badutflykter, finåka, fiske och rena transporter ut i skärgården. Inte så längre turer med övernattning eller båtliv på det stora hela.

Edir: Hur är fartresurserna, handavande mm. på äldre båtar av daycruiser-stuket som i första länken? Underhållskostnader på lite äldre båtar?

Edit2: 38 knop maxfart påstår säljaren. Kan det stämma?

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...