Inköp av första MC-utrustning

mosg

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2025
Hoj
-
Hej!

Då var det snart dags för lite privat övningskörning, och utrustning behövs införskaffas. Tänkte kolla här om ni har några konkreta rekommendationer eller i alla fall några tips på vad man ska tänka på. Jag kommer köra en Honda VFR 2001.

Jag är 199cm lång, men inte jättestor runt midjan, så har varit väldigt lite som funnits när det gäller jackor och byxor begagnat, så jag tänkte åka till handelsboden imorgon och testa lite. Budgetmässigt så vill man ju inte snåla med sin säkerhet, men pengarna är ju inte direkt obegränsade heller.

Hjälm har jag hört att man får något skapligt för ca 3000kr, t.ex. en HJC i7. Hur mycket bättre är en lite dyrare hjälm, och har ni i såna fall några bra rekommendationer? Antar att det mest är vikten som skiljer?

När det kommer till jacka så rekommenderar ju många skinn, men jag är lite rädd att det lätt blir för varmt när det är varmt och soligt. Jag blev rekommenderad Knox Urbane Pro MK3 som ett luftigare alternativ som kan vara under en vanlig jacka/regnjacka, samt bara som den är när det är varmare. Är det ett bra alternativ, eller är läder överlägset?

Att ha luftiga byxor kanske inte är lika viktigt som jacka, så läder kanske funkar bättre där, dock vill man ju kanske helst kunna åka till skola/jobb utan att behöva gå runt i tighta obekväma läderbyxor. Vad finns det för bra alternativ här? MC-jeans har jag hört ska vara sämre än läder. Finns det någon bra överdragslösning?

Hur ska jag tänka med skor och handskar?

Min tumme är sällan rätt på 'pulsen' så ta det här som otrendiga åsikter.
(möjligt att nåt av det är 'rätt' för tillfället men sånt vet inte jag... :lol )

# Kevlarförstärkta jeans för vardagsbruk. De finns i olika säkerhetsgrader, köp den högsta.
# Syntet-MC-sommarjacka med alla skydd. Med vindtät skjorta och tunn syntetdunjacka under fungerar det ner till 10grader plus och ensam; för hela sommarsverige.
# Den hjälm som bäst passar ditt huvud som du har råd med. Skall sitta så tajt att huden på kinderna trycks upp och bildar en valk under ögonen. Och hakremmen skall vara hårt spänd. Börja med det på en gång så vänjer du dig på en vecka och slipper bli en sån som inte har kvar hjälmen på huvudet när dom väl kraschar.
# fotleder är tydligen den vanligaste skadan. sånt kan vara jävligt tråkigt för resten av livet. köp stövlar/skor med rejält skydd/stöd runt fotleden.
# handskar med glidplatta i handflatan. mycket viktigare än knogskydd eftersom folk försöker ta emot sig genom att sätta ner handen, lädret greppar i asfalten och handleden ryker all världens väg och är också en typ av skada som kan vara jävligt tråkigt för resten av livet.
#fwiw #lyckatill :hojraket

Min tumme är sällan rätt på 'pulsen' så ta det här som otrendiga åsikter.
(möjligt att nåt av det är 'rätt' för tillfället men sånt vet inte jag... :lol )

# Kevlarförstärkta jeans för vardagsbruk. De finns i olika säkerhetsgrader, köp den högsta.
# Syntet-MC-sommarjacka med alla skydd. Med vindtät skjorta och tunn syntetdunjacka under fungerar det ner till 10grader plus och ensam; för hela sommarsverige.
# Den hjälm som bäst passar ditt huvud som du har råd med. Skall sitta så tajt att huden på kinderna trycks upp och bildar en valk under ögonen. Och hakremmen skall vara hårt spänd. Börja med det på en gång så vänjer du dig på en vecka och slipper bli en sån som inte har kvar hjälmen på huvudet när dom väl kraschar.
# fotleder är tydligen den vanligaste skadan. sånt kan vara jävligt tråkigt för resten av livet. köp stövlar/skor med rejält skydd/stöd runt fotleden.
# handskar med glidplatta i handflatan. mycket viktigare än knogskydd eftersom folk försöker ta emot sig genom att sätta ner handen, lädret greppar i asfalten och handleden ryker all världens väg och är också en typ av skada som kan vara jävligt tråkigt för resten av livet.
#fwiw #lyckatill :hojraket

När jag kände på ett par MC-jeans så kändes de väldigt lika vanliga jeans. Knäskydden kändes ungefär som ett mycket tjockt lager tyg, till skillnad från ett par läderbyxor jag kände på som hade hårda skydd som jag förväntat mig. Borde det inte vara mycket säkrare med sistnämda? Men de ska ju vara bekväma/praktiska nog att man använder dem också så klart..

Med syntetjacka, menar du något sånt här som jag blivit rekommenderad tidigare, eller något annat? https://www.handelsboden.com/catalog/products/knox-urbane-pro-mk3-herr-svart
Verkar finnas allt utom bröstskydd.

Tack för mycket bra tips!

Med syntetjacka, menar du något sånt här som jag blivit rekommenderad tidigare, eller något annat? https://www.handelsboden.com/catalog/products/knox-urbane-pro-mk3-herr-svart
Jag tänkte snarare på något sånt här som alla de stora tillverkarna har varianter av:
Dvs jag tänkte en jacka, och inte en tröja som tillverkaren säger att produkten du länkat till är i reklamfilmen. (och jag rekommenderar inte just den där jackan som jag inte vet något om och som bara har klass-1 skydd)
#fwiw

Last edited:
När jag kände på ett par MC-jeans så kändes de väldigt lika vanliga jeans. Knäskydden kändes ungefär som ett mycket tjockt lager tyg, till skillnad från ett par läderbyxor jag kände på som hade hårda skydd som jag förväntat mig. Borde det inte vara mycket säkrare med sistnämda?

Skydd kommer i minst 2 olika nivåer av skyddsförmåga och i lika många materiel som det finns ideer.
Ett mjukt d3o-skydd klass-2 kommer att vara mycket bättre än ett hårt klass-1-skydd i plast.
Ett stort skydd kommer att synas mer och väga mer men ffa skydda mer.
Många dyra jackor säljs med små d3o klass-1 skydd för att det skall vara 'smidigt' och 'elegant' och personligen vill jag ha klass-2 skydd överallt och airbag-väst uppepå det.
#fwiw

Jag tänkte snarare på något sånt här som alla de stora tillverkarna har varianter av:
Dvs jag tänkte en jacka, och inte en tröja som tillverkaren säger att produkten du länkat till är i reklamfilmen. (och jag rekommenderar inte just den där jackan som jag inte vet något om och som bara har klass-1 skydd)
#fwiw
Det där ser väl ut att vara samma typ av jacka som den jag länkade, med skillnaden att Knox:en hade högre skyddsklass (och kostade 1000kr mer), eller? Verkar bara vara Handelsboden som kallar det för tröja.

Skydd kommer i minst 2 olika nivåer av skyddsförmåga och i lika många materiel som det finns ideer.
Ett mjukt d3o-skydd klass-2 kommer att vara mycket bättre än ett hårt klass-1-skydd i plast.
Ett stort skydd kommer att synas mer och väga mer men ffa skydda mer.
Många dyra jackor säljs med små d3o klass-1 skydd för att det skall vara 'smidigt' och 'elegant' och personligen vill jag ha klass-2 skydd överallt och airbag-väst uppepå det.
#fwiw
Förstår. Airbag-väst låter som en bra idé med, behöver kolla upp det. Någon rekommendation?

Hej!

Då var det snart dags för lite privat övningskörning, och utrustning behövs införskaffas. Tänkte kolla här om ni har några konkreta rekommendationer eller i alla fall några tips på vad man ska tänka på. Jag kommer köra en Honda VFR 2001.

Jag är 199cm lång, men inte jättestor runt midjan, så har varit väldigt lite som funnits när det gäller jackor och byxor begagnat, så jag tänkte åka till handelsboden imorgon och testa lite. Budgetmässigt så vill man ju inte snåla med sin säkerhet, men pengarna är ju inte direkt obegränsade heller.

Hjälm har jag hört att man får något skapligt för ca 3000kr, t.ex. en HJC i7. Hur mycket bättre är en lite dyrare hjälm, och har ni i såna fall några bra rekommendationer? Antar att det mest är vikten som skiljer?

När det kommer till jacka så rekommenderar ju många skinn, men jag är lite rädd att det lätt blir för varmt när det är varmt och soligt. Jag blev rekommenderad Knox Urbane Pro MK3 som ett luftigare alternativ som kan vara under en vanlig jacka/regnjacka, samt bara som den är när det är varmare. Är det ett bra alternativ, eller är läder överlägset?

Att ha luftiga byxor kanske inte är lika viktigt som jacka, så läder kanske funkar bättre där, dock vill man ju kanske helst kunna åka till skola/jobb utan att behöva gå runt i tighta obekväma läderbyxor. Vad finns det för bra alternativ här? MC-jeans har jag hört ska vara sämre än läder. Finns det någon bra överdragslösning?

Hur ska jag tänka med skor och handskar?

Utrustning är en seriös investering som du gör oavsett hoj. Bra grejor kostar, men begmarknaden är full av fynd. Utmaningen är egentligen bara att hitta något som passar. Ja, skinn är överlägset. Man sitter fast på hojen, du tappar inte huden om du kanar i 90 km/h längs asfalten. En tunn regnjacka ovanpå kan funka om du nu inte kör heldag i ösregn, särskilt när du har en hoj med bra kåpa. Men det är onekligen enklare med allvädersställ.

Med detta sagt kommer lite råd nedan.

Hjälm: Köp det som passar ditt huvud. Hjälm köper du ny, du behöver kanske inte senaste modellen utan det brukar finnas rea på bra hjälmar hos tex Lelles, Louis eller Bike Trollhättan. Men som sagt, passformen avgör. Skillnad mellan billig och dyr hjälm är ljudnivå, ventilation, komfort och livslängd. Kanske säkerhet i andra lösningar än bara slagtålighet (tex mot vridkrafter osv).

Handskar: Goretex och hårda knogskydd. Känguruläder i handflata osv eftersom det är den du sätter ned i en marksyning i 90 km/h… händer är extremt svåra att laga om de går sönder. Du behöver minst två par.

Stövlar: Goretex och bra skyddsnivå. Här finns en enorm begmarknad!

Ställ: Skinn eller kvalitets allväders är the way to go. Knox osv är säkert bra när man ramlar i 25 km/h i blåbärsriset men på landsväg vill man klara av att hamna mellan hojen och vägen i 90 km/h och då är det slittålighet som gäller. Skinn fixar det med några märken, allväders pajar i allmänhet men räddar dig. Kanske viktigast. Begmarknaden!

Ryggskydd: Seriöst sådant, överväg airbagväst idag då det finns mycket bra alternativ på marknaden.

Köp inget skit utan välkända märken, hellre äldre kvalitet än nytt kinaskräp.

Skippa jeans, sneakers, hoodies och allt vad man nu försöker prångla på folk. Möjligen kan man senare komplettera med lite casual kläder för att åka och köpa glass men då kan man ju å andra sidan ta cykeln.

Bra hoj har du, den räcker hela livet. Se till att livet blir långt.

Ha bra grejor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard