INKÖRNING AV R1:a 2005

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ja tack..
Undrar bästa sätt att köra in sin nya hoj.
stämmer det med 100-160 mil inkörning
dom första 100 mil inte över 6500 på varvräknaren-
resterande 60 mil upp till 8700 på varvräknaren????????

Hur har ni som har nya R1:or gjort????

Tacksam för svar/

Sök!
Det var en tråd om inkörning uppe häromdagen.
Kort sammanfattning: Nej, du skall belasta motorn hårt redan från start, tänk dock på att föraren kan behöva inkörning :)

/N

Want a R1 skrev:
Undrar bästa sätt att köra in sin nya hoj.
stämmer det med 100-160 mil inkörning
dom första 100 mil inte över 6500 på varvräknaren-
resterande 60 mil upp till 8700 på varvräknaren????????

Hur har ni som har nya R1:or gjort????

Tacksam för svar/

Last edited:
Håll fullt på ettan, när varvtalsregulatorn går i växlar du till tvåan, sedan 3, 4, 5 och 6:an, sedan kramar du frambromsen med 5 fingrar och låser bakhjulet samtidigt som du ställer upp bakändan i en liten Rossi-slide:)

Nej, men skämt åsido.

Ta det lugnt de första gångerna, inte pga hojen utan p.g.a att du ej kört på länge (p.g.a vintern, kasst underlag o grymt effektstark hoj).

En motor som körs hårt vid inkörningsfasen ger mer effekt men ventiljustering måste ske oftare (större slitage), medan en motor som körs in enligt tillverkarens rek. håller längre, behöver ej ventiljusteras lika ofta men istället så ger den mindre effekt.

Använd ditt sunda förnuft :tummenupp

Kör med den som du brukar köra med en hoj.
Kanske kan undvika varvtalsregulatorn i början bara.

Inte fan ska jag köra in min på nått speciellt sätt.

Fullt ös från början såklart :yoparty

Fan man blir ju helt knäckt det tar ju emot att gå ut o tokköra sin nya båge. Den länken som fanns här var dock ganska övertygande, men jag vet ifan hur jag ska köra in min. Tror jag kör typ 20 mil lugnt sen kör jag som vanligt.

Det som gäller enligt min uppfattning och som jag kommer köra efter, är 10 lugna mil. Sen fullt ös. Detta blir min inkörning på en 05 CBR600RR. Med lugnt menar jag fortfarande gasning ända upp till varvspärren, dock inte konstant så. utan då o då bara, utöver det kör jag kortväxlingar (lägre varv alltså).

nicke30 skrev:
Den sidan var en mardröm för ögonen men innehållet var extremt intressant!!!

Om jag tolkar författaren rätt så menar han att en hård inkörning gör att kolvringarna blir "tätare" och släpper förbi mindre gas vilket ger en ökad effekt.

Vore kul om någon av de teknikkunniga här på SH kunde kommentera (om det inte redan gjorts i någon annan tråd).

Last edited:
sandstream skrev:
Om jag tolkar författaren rätt så menar han att en hård inkörning gör att kolvringarna blir "tätare" och släpper förbi mindre gas vilket ger en ökad effekt.

Vore kul om någon av de teknikkunniga här på SH kunde kommentera (om det inte redan gjorts i någon annan tråd).

andersbrink (eller om det var någon annan av de riktigt pålästa pojkarna) här på forumet sa exakt samma sak i en annan tråd om samma sak !

Han är inte helt okunnig.....

//A

Last edited:
Webspy skrev:
andersbrink (eller om det var någon annan av de riktigt pålästa pojkarna) här på forumet sa exakt samma sak i en annan tråd om samma sak !

Han är inte helt okunnig.....

//A
Great!
Det är ju precis en sån kille man vill höra samma sak ifrån, det ger ju lite mer trovärdighet för en lekman som mig :)

Ska nog sätta en kamera på hojen och filma hemfärden från DinMC när jag hämtar min nya hoj :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026