inhandlat 426, lite frågor.

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Tja.
Var och hämtade en yamaha yzf 426:a igår. Det är en 02:a uttagen 03, den har knappt gått något alls. Så den är i mycket bra skick.
Men jag har ligger funderingar:

Vart kan man köpa diverse delar typ effektsystem, plast osv. Spelar ingen roll om det är i sverige eller utomlands.
Vilken drevning tror ni skulle vara lagom? det sitter orginal drevning på nu, 14-49 tror jag det är. Vill ha den så att den går fortare till iskörning och grusväg.
Sen är jag ute efter ett par isdäck, det ska vara endurodubb och inte finndubb. Jag ska endast köra på is med dom, vilket märke är bäst? trelleborg, chin sheng?
Sen undrar jag om man kan fixa lyse på den på något sätt? typ köpa ett elsystem från en wr eller något?

Tack för att ni tar er tid att svar på dessa frågor.
Mvh Oskar

IceY skrev:
Tja.
Var och hämtade en yamaha yzf 426:a igår. Det är en 02:a uttagen 03, den har knappt gått något alls. Så den är i mycket bra skick.
Men jag har ligger funderingar:

Vart kan man köpa diverse delar typ effektsystem, plast osv. Spelar ingen roll om det är i sverige eller utomlands.
Vilken drevning tror ni skulle vara lagom? det sitter orginal drevning på nu, 14-49 tror jag det är. Vill ha den så att den går fortare till iskörning och grusväg.
Sen är jag ute efter ett par isdäck, det ska vara endurodubb och inte finndubb. Jag ska endast köra på is med dom, vilket märke är bäst? trelleborg, chin sheng?
Sen undrar jag om man kan fixa lyse på den på något sätt? typ köpa ett elsystem från en wr eller något?

Tack för att ni tar er tid att svar på dessa frågor.
Mvh Oskar

www.yz.se
De har plast, avgassystem samt det mesta till din hoj.

14/43 eller 15/43 brukar funka.

Vilket däck du ska köpa låter jag vara osagt. Beror nog på vilka krav du har.

Om det är bara på is du tänker köra på. Då rekommenderar jag finndubbar framför endurodubbar..

Jag heter Lasse skrev:
www.yz.se
De har plast, avgassystem samt det mesta till din hoj.

14/43 eller 15/43 brukar funka.

Vilket däck du ska köpa låter jag vara osagt. Beror nog på vilka krav du har.

Okej, tack så mycket! ska prova denna drevning. :tummenupp

-MLM- skrev:
Om det är bara på is du tänker köra på. Då rekommenderar jag finndubbar framför endurodubbar..

Men finndubbar är dyrare? och håller inte lika länge? endurodubb brukar väl hålla iaf 2 vintrar eller nåt? Sen kommer det ev bli några meter på grusväg vid förflyttning och sånt.

IceY skrev:
Okej, tack så mycket! ska prova denna drevning. :tummenupp

Men finndubbar är dyrare? och håller inte lika länge? endurodubb brukar väl hålla iaf 2 vintrar eller nåt? Sen kommer det ev bli några meter på grusväg vid förflyttning och sånt.

Endurodubbdäcken slits nästan inget på is jämfört med vad de gör på grusväg/skog.

Jag heter Lasse skrev:
Endurodubbdäcken slits nästan inget på is jämfört med vad de gör på grusväg/skog.
Du glömde förtydligandet att finndubben dör efter ca 43cm på annat än is.

Jag heter Lasse skrev:

nä precis, det är därför jag tänkte köpa endurodubb just för att dom håller länge.
Men vilket märke ska man satsa på? är det trelleborg som är bäst?

IceY skrev:
nä precis, det är därför jag tänkte köpa endurodubb just för att dom håller länge.

Trelleborg brukar ju vara populärt. Men priserna på deras isdäck är ofta inte försvartsbart, om du inte ska tävla på elitnivå eller blir sponsrad. Prova Kines däcken. De duger till de flästa som drar några repor på isen ibland. Mycket nöje för lite pengar :tummenupp

IceY skrev:
Jag kör cheng chin fram, där märks det inte nån större skillnad (enligt mig)
Det slits ju inte nått fram ;)
Sen kör jag Metzeler bak där slits det en hel del , men då kör jag crossbana även när inte snön lagt sig helt :huvet
Kör du is och tar det lite lungt till och från räcker de hur länge som helst. :banana
när det gäller drev är det 41 som är det minsta bak, som jag fått tag på.
Bra att ha om du ska köra lite motard sen :tummenupp
plast och system köpte jag hos min lokala Yamaha ÅF Nyköpings Motorhus

Last edited:
Hitecfrollo skrev:
Jag kör cheng chin fram, där märks det inte nån större skillnad (enligt mig)
Det slits ju inte nått fram ;)
Sen kör jag Metzeler bak där slits det en hel del , men då kör jag crossbana även när inte snön lagt sig helt :huvet
Kör du is och tar det lite lungt till och från räcker de hur länge som helst. :banana
när det gäller drev är det 41 som är det minsta bak, som jag fått tag på.
Bra att ha om du ska köra lite motard sen :tummenupp
plast och system köpte jag hos min lokala Yamaha ÅF Nyköpings Motorhus

okej... tack så mycket.. ska se vad jag hittar. ska prova 41 och 43, har planerat att köra motard sen.
måste bara säga att fy fan vilken bra mc det är! så jävla lätt hanterlig och en grym motor!

Mvh Oskar

ingen som vet om man kan fixa lyse till den? typ köpa ett elsystem från en wr. Kan det funka?

IceY skrev:
okej... tack så mycket.. ska se vad jag hittar. ska prova 41 och 43, har planerat att köra motard sen.
måste bara säga att fy fan vilken bra mc det är! så jävla lätt hanterlig och en grym motor!

Mvh Oskar
hehehe jag håller med dig och gläds åt dig , men vågar lova att när du kört in dig och tröttnat på den där senare kommer du kunna bli lika glad igen av att köpa en 450 :banana Trots din fina cykel ännu smidigare och ännu mer pulver hehehe. klart bra val av hoj :tummenupp ¨
:tomten

Hitecfrollo skrev:
hehehe jag håller med dig och gläds åt dig , men vågar lova att när du kört in dig och tröttnat på den där senare kommer du kunna bli lika glad igen av att köpa en 450 :banana Trots din fina cykel ännu smidigare och ännu mer pulver hehehe. klart bra val av hoj :tummenupp ¨
:tomten

hehe... men är inte 450:yn 4 växlad? men det kanske funkar bra det med?
Men 426:an är en mycket fin och lättkörd hoj! lätt att meka med också!
:tummenupp till yamaha!

IceY skrev:
hehe... men är inte 450:yn 4 växlad? men det kanske funkar bra det med?
Men 426:an är en mycket fin och lättkörd hoj! lätt att meka med också!
:tummenupp till yamaha!
Jo de första är fyrväxlade men från 05 är de också 5 växlade. men det räcker med fyra, utväxlingen är ju därefter :) Yamaha RULES :tummenupp

Hitecfrollo skrev:
Jo de första är fyrväxlade men från 05 är de också 5 växlade. men det räcker med fyra, utväxlingen är ju därefter :) Yamaha RULES :tummenupp

Är de 5-växlade -05? Hade jag fan ingen aning om isåfalll, trodde det var nytt nu med -06an.

rejser skrev:
Är de 5-växlade -05? Hade jag fan ingen aning om isåfalll, trodde det var nytt nu med -06an.
ska inte svära på att det va o5 det kanske va 06 kompisen har en femväxlad iallafall även 250f fick väl en växel till men det kanske va den som kom tidigare.
Har bara haft 03 &04 själv men det va tre st med 06:or med och körde idag
Ska höra med nån av dem. provade en yz250 06 tvåtakt som en bmx (läs smidig). :)

IceY skrev:
ingen som vet om man kan fixa lyse till den? typ köpa ett elsystem från en wr. Kan det funka?
Det är många som sätter elsystem från tex wr, när de ska köra enduro eller tex flertimmarsrace kolla bara vilket som passar :tummenupp

Till Hitecfrollo:

Jag säger samma sak som du sa till grabben med 426:an:

När du har tröttnat på din 450, så prova en KTM 525. Den är smidigare,
du slipper den breda, klumpiga touringlimpan som 450:n lider av. Du får även något som kallas bottendrag i motorn samt ett väldigt snabbstyrt och smidigt chassi och en kanonfjädring som saknar motstycke på riskokarna...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman