Inglasning av balkong

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Har börjat planera renoveringen av lägenheten nu. Och en av grejerna som eventuellt ska göras är att glasa in balkongen. Men jag är fortfarande lite osäker.

Dom stora frågorna är:

*Blir det inte mkt varmare i lägenheten under sommaren om man har inglasad balkong?

*Är det lönt att fixa golvvärme eller räcker det med en infravärmare för att hålla tempen uppe sena höstkvällar?

*Hur mkt ska man betala? Balkongen är ca 3,5m bred. Har fått en offert på 17k och då sätter han även ngt isolerande panel under räcket. Är det billigt eller dyrt?

Tycker inte det blir så farligt varmt, och då har ändå vi balkongen utanför sovrummet. Blir det för varmt får man väl öppna på balkongen. Ett tips är att sätta upp nån typ av persienn eller markis om balkongen har söderläge.

Förra hösten drog vi ut belysning och el på balkongen och passade samtidigt på att skicka upp en infravärmare - det räcker för oss iallafall :brinnerup

Ang. priser har jag ingen aning, men det låter inte så farligt dyrt. Men det finns det säkert nån som kommer svara på snart.

Pensionärskuvös råKkar :yoparty

Med största sannolikhet så kommer det inte bli speciellt mycket varmare mot vad det är nu.
Jag skulle satsa på infravärme före golvvärme om du bara ska göra en inglasning och inte en hel inbyggnad av balkongen. Det kyler av för mycket för att golvvärme ska fungera tillfredsställande medan en infravärme ger direktvärme vid drift.

17k är svårt att säga om det är vettigt, men det låter ju absolut inte dyrt. Dock får du nog inte någon värsting-inglasning för de pengarna...
Min svåger har ett balkongföretag och jag tippar på att deras system skulle vara bra mycket dyrare att montera än 17k. Kika på deras system på http://www.tbo-haglinds.se/balkonger06.asp så ser du hur det kan se ut.
Det är hur som helst jävligt schysst med inglasad balkong, då kan det ju bli groggveranda varje dag på året :D

Har ringt runt lite nu och 17k verkar vara ett bra pris. Slår nog till på det. Sen får det bli en infravärmare, belysning och ngt uttag så ska det nog kunna gå att grogga där året om:)

Pensionärskuvös kallas de väl inte för inte :)

Sorry för OT, kunde inte låta bli :rofl

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...