Inget lyse på Honda vf 750s

goteborgs

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2020
Ort
Osby
Hoj
Honda vf750s
Hej,
köpte en Hopnda vf750s 1982
Går bra men har problem med lyse fram o bak
Det va såhär.
Satt ingen insats i den. köpte en o satte dit.
Halv/Hel och parkering lyset.
Gött tänkte jag
Så testa på igång bakljus. Köpte en taillight/bacllight enhet.
Bromsljus funkade.
Hade tändningen igång hela tiden
sen plötsligt så funkade inte lyser fram, bara parkering o ljustutan
Och säkringar är kollade. sitter 4 i glas
Alla är hela
Nu vet jag inte vart jag ska börja kolla...Nån som vet på nåt ungefär??
Mvh Tomas // Osby
 
Välkommen till forumet.

Finns inga direkt modellspecifika hemligheter.
Det är ett vanligt elsystem där lamporna drivs direkt från batteriet via strömbrytaren på styret och säkring.

Det är bara att ladda hem ett kopplingsschema, byta batteri i multimetern och börja mäta sig fram.

Intressanta punkter, med start vid batteriet är:

*Anslutningar
Jucka, granska kritiskt

*Säkringar/säkringshållare
Granska kontaktytor efter oxid, och även hur kontaktytan famnar säkringen. Det händer att en tidigare ägare tvingat in ett "liknade föremål" och därmed deformerat terminalerna, med bristande kontakt som följd.

Glassäkringar kan dö av ålder, och då gör dom gärna det under "hatten" i någon av ändarna - utan att det syns vid en snabb koll. Byt ändå och kolla!

*Strömbrytaren på styret
...är en felkälla, speciellt på Honda. Här samlas damm i ett fett som åldras och blir till raka motsatsen till vad det var tänkt som.
Öppna, titta, lukta, mät.

*Alla kontaktdon längs vägen.
Dela, titta, lukta, mät, sätt ihop.


Det handlar om att jobba metodiskt längs strömmens tänkta väg(jag veet!) och att aldrig göra mer än en åtgärd åt gången innan man mäter igen - on man vill veta var felet låg.


Den där baklampan, är den original eller hittad på nätet? Eftersom just den är den nya komponenten så skulle jag utesluta den medans jag återställer det övriga systemet.
Prova därefter gärna baklampan separat mot ett batteri utanför motorcykeln innan du kopplar upp den mot hojen.

Lycka till!
 
Tack, jag ska kolla allt nån dag.
Hojen är helt original.
tänkte det va rätt basic system.
misstänker att regulaton kan va dålig.
mvh Tomas
 
På vilket sätt skulle regulatorn påverka att lyset inte lyser.
Med motorn avstängd är det ju endast batterispänning att hantera.
Gör som i inlägget ovan, följ spänningen och se var något är galet och testa nya lampan separat. Börja inte leta på konstiga ställen då kan du lika gärna byta däck o se om det hjälpte.
 
Tack, jag ska kolla allt nån dag.
Hojen är helt original.
tänkte det va rätt basic system.
misstänker att regulaton kan va dålig.
mvh Tomas


Regulatorn kan absolut vara dålig. Det vet du när du mätt spänningen över polerna på batteriet med motorn igång på lite olika varvtal.
Men, för att en felfungerande laddningsregulator skall kunna släcka både hel och halvljus når motorn är igång krävs en övervolt som oftast smäller glödtrådar med en högst märkbar blixt. Det borde du ha märkt...?
Åtminstone andra gången.

Jag tror dock mer på oxid och/eller bristande kontakt någonstans.
 
Last edited:
Kollat så lampan för hel/ halvljus hel?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top