Inget KTM factory i VM 2006

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
http://www.17pouces.net/article_avec_doc.php3?id_article=93

Översättning lyder (ungefär, min franska är inte perfect):
"
KTM kommer inte att engagera sig med ett eget team i Supermotard VM nästa år. Efter 4 års närvaro, många segrar och 2 VM titlar säger KTM att de i fortsättningen inte vill vara med utan vill satsa på nationella mästerskap. KTM chefen säger om FIM och huvudsponsorn Youthstream: Youthstream klarar inte av att hålla uppe kvaliteten på tävlingarna och kan inte spika en stabil kalender.
Media närvaron och åskådarskarorna är för små, enligt Mattighofen firman, för att berättiga investeringarna i ett factory team av den här storeken. (3 officiella förare 2005: VdB, Chambon, Heimer). Supporten i de nationella mästerskapen fortsätter: Amerikanska, Australienska, Franska, Tyska och Italienska. KTM säger dock tydligt att Supermotard fortsätter att vara en av deras viktigaste industri nischer. Utvecklingsavdelningen kommer att fortsätta utveckla hojar för KTM teamen för att upprätthålla den framtida utvecklingen av racing modeller.

källa: KTM Press (jag har dock inte hittat uttalandet där också)
"

Inte ordagrant men i all mening korrekt.

Faktum är att jag gått och väntat lite på det här och de flesta av förarna var mycket mer nöjda med att åka i den gamla EM serien (som var det faktiska VM på den tiden) för det var mycket bättre organicerat under franska organisatören. Dessutom fick de mycket bättre betalt för att köra i den serien och kostnaderna var lägre. Vi sa det redan när det lancerades ett VM att det kommer att vara för få förare som kommer att ha råd att åka hela serien med de dåliga ersättningar som nya organisatörerna betalade och med de små publikskaror som vår sport trots allt lockar än så länge i stora delar av världen (otroligt nog). Jag hyser dock liten tvekan i fråga om vår sport kommer att bli mycket stor i en ganska nära framtid pga dess spektakulära framtoning och dess snabba frammarsch bland gatåkare. När japsen kommit in med seriösa modeller på bred front så kommer det att bli dags tror jag men baksidan av det myntet är att huligan/outlaw sidan av motard kommer att urvattnas lite vilket är det som gjort att vi är en ganska liten men homogen grupp. Går verkligen KTM ur så kommer VM att minska i betydelse totalt sett då det är det i särklass mest välprofilerade teamet.

Time will tell

Daniel

Last edited:
blom skrev:

Vaddå synd, KTM är väl de enda som verkar ha förstått att sporten behöver en nytändning tydligen.

Ett VM är ett VM och kan inte ens kvaliten hållas på en hög nivå så känns nog kostnaderna väldigt onödiga för ett VM, så då kan man istället satsa på
en lägre nivå men ändå hålla en hög kvalite eller?

Jag funderar vad som händer med nissen som vinner KTM Junior Euro Cup då, som ska få fabrikskontrakt i VM...

Det låter ju väldigt tråkigt att KTM drar sig ur VM med fabriks hojjar, Man kanske ska sätta sig ner och ta och omorganisera VM då, dessutom satsa mycket, mycket! på ungdoms verksamheten. I AMA tex är det ju mest äldre förare, i sverige med verkar det som.

Jocke W skrev:
Det låter ju väldigt tråkigt att KTM drar sig ur VM med fabriks hojjar, Man kanske ska sätta sig ner och ta och omorganisera VM då, dessutom satsa mycket, mycket! på ungdoms verksamheten. I AMA tex är det ju mest äldre förare, i sverige med verkar det som.

Samma problem med Svensk Motocross
Gubbar som åkte SM/EM/VM för 10-15 år sedan regerar fortfarande.
Samma sak inom Svensk Motard.
Upp till kamp ungdomar, släpp datorn ut o träna mer !!!!

Hulkster skrev:

Ge mig nåt ställe att träna i Gbg, bygg en inomhushall så jag kan köra under vintern, eller skeppa ner mig till sydligare breddgrader, så ska ni se att jag hellre sitter på hojen 24h om dygnet än sitter här... :tomten

Dock så kanske inte jag räknas som ungdom fortfarande, men där är iallafall min syn på saken! :)

Ha de gôtt

Tror inte våra "gubbar" hade någon inomhushall att åka i på 80-90 talet, ändå räckte många av dom till internationellt. Idag får det inte smaka blod i mun när man tränar !!!!

Hulkster skrev:
Tror inte våra "gubbar" hade någon inomhushall att åka i på 80-90 talet, ändå räckte många av dom till internationellt. Idag får det inte smaka blod i mun när man tränar !!!!

Stämmer säkert... Bara det att jag är så sjukt körsugen. Och regnet öser ner ute, o det är inte ofta man kommer hem när det är ljust ute. Så det blir inte mycket körning överhuvudtaget.

Men till våren ska det tränas iallafall, man måste ju försöka bli bra på nåt.

Ha de gôtt!

Hulkster skrev:

Precis!
Hur många jobbar ens aktivt för att få till en bana eller någonstans att träna på sin hemort? ...eller gör ngt för sporten öht?
Med rätt vilja går allt!

Hulkster skrev:

upp till kamp och upp till kamp, jag tränar som en idiot och både fysik och på motarden (visserligen bara en gång i veckan nu på vintern) Men jag satsar defenetivt på att placera mig bra på SM

Barrett skrev:
Precis!
Hur många jobbar ens aktivt för att få till en bana eller någonstans att träna på sin hemort? ...eller gör ngt för sporten öht?
Med rätt vilja går allt!
Som svar på frågan hur det ser ut i Östersund nu... Har jobbat en del för att få till något här. Nu har vi en go-kart bana som vi får köra på (fick börja köra nu i höst i och med att banan fick licens för träning) och det är planerat att grusslinga ska byggas till nästa sommar. Ansökan till SM tävling är även gjord.

Nu till vintern blir det iskörning när bra tillfälle ges.

Hoppas det uppkommer mer banor i vårt avlånga land så fler får möjlighet till att köra!

Lås inte upp er för mycket på motardbanor. Det finns inte motardbanor öppna för träning i nåt land mer eller mindre. 80% minst av vad motardförare tränar är motocross och såna banor finns det massor av i Sverige.

Kondition 3-4 hårda pass i veckan och 1-3ggr cross eller grusgrop så tar det bara nåt år så är ni i hyfsad form beroende på bakgrund. 2-3 års hård träning och de med talang kommer att kunna slåss på nivå.
Anledningen att de gamla rävarna placerar sig bra är i stort sett uteslutande ett gediget motocrosskunnande. Motard är som sagt motocross delvis på asfalt och inte tvärt om, detta går aldrig att komma runt och enbart MASSOR av målinriktad träning leder toppresultat.
Cross, cross, cross och nån gång asfalt. Det finns inga genvägar. Och ren asfaltsträning tar en inte så långt medans däremot ren crossträning gör det, på med de skurna slicksen och ge er ut på crossbanorna i alla underlag och väder om ni har seriösa planer. Är man en bra crossåkare med bra teknik så sitter asfaltskörningen bra på ett par timmar bara. Belgiska mästaren förra året hade aldrig suttit på en motard före nyår 2004 och han är nu en toppförare i Prestiege redan enbart pga att han var n otroligt vass MX förare under många år. Man förbannar sig när säsongen väl har startat och man inser vad man borde ha gjort under vintern och våren då man drömt och trott att man är ämnad för toppen och sen får en elak överraskning.

Den andra aspekten är att lära sig tekniken bakom sporten och där är motorn en ganska liten del. Chassi, däck körstil och setups för olika banor är mycket viktigare än vad många tro. Jag tror att jag (och några andra här) kan sänka de flestas varvtider här med en sekund genom att bara finslipa inställningarna och kanske ändra lite på körstilen här och där, så viktigt är det och också så försummat.

Daniel

ypvs skrev:
Cross, cross, cross och nån gång asfalt....
Daniel

Håller helt klart med.
Har nog inte kört så lite hoj i år sen jag började leka med crossen i grustagen för 12-13 år sen och har inte kört sämre på länge heller.
Att man måste köra MKT cross för att bli bra på cross fattar ju de flesta men att samma crossträning hjälper grymt mkt för motard har jag märkt tydligt denna säsong.
Visst jag kom hyfsat till i SM men det är ju ungefär lika prestigefyllt som att komma bra till i Div 2 i motocross, tro mig jag har kört båda :huvet
Har inte haft den riktiga känslan i körningen och inte ens orkat köra fullt hela heaten ibland pga av kramp och sånt, orkar man inte hålla fullt ett motard heat ens då är det illa.
Så om ni vill bli bra på motard börja med massvis med motocross!!!

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back