ingen som har speedohealer eller liknande?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
efter som det sitter ett större bakdrev på min fireblade från 96 så visar hastighetsmätaren åt helvete fel! tänkte om det kanske var nån som har nåt instrument som man lätt ordnar till detta och som bor i närheten av u-hamn, borås, skövde, tranemo eller jönköping?

Snurrar bakdrevet med annan hastighet än orginal så måste onekligen framdrevet göra det med.

En speedohealer instalerar man på hojen dvs den sitter kvar och räknar om signalen till instrumenten.

Bikersneed har sådana att sälja.
http://www.bikersneed.se/

SpeedoHealer
Passar alla MC med elektronisk hastighetsmätare.
Enkel installation via Plug'n Go kabel (finns till de flesta japanska MC).
Eliminerar felaktigheten från fabrik som kan vara upp till 10%. Rättar även till hastighetsmätaren (i realtid) efter t.ex. drevning, andra däckdimensioner, ändrad gradering, byte av mätare etc.

Det är väl ingen elektronisk mätare på fireblade?
Trodde den mätte på framhjulet.

Perkidde skrev:
2440636 efter som det sitter ett större bakdrev på min fireblade från 96 så visar hastighetsmätaren åt helvete fel! tänkte om det kanske var nån som har nåt instrument som man lätt ordnar till detta och som bor i närheten av u-hamn, borås, skövde, tranemo eller jönköping?

www.bikersneed.se har...

R1 Mangan skrev:
2441214 Jo det vet jag.
Men det beror väll inte på drevet om mätarn
visar fel, har inte det med hjulets omkrets att göra???

Tror hastighetsmätaren fungerar så att vid ett rotationstal på utgående axel så visar den "en" hastighet. Om du du tänker att du drevar om så kommer utgående axel att bibehålla samma hastighet men bakhjulet rotera snabbare/saktare beroende hur man drevat.

Samma effekt får du om du ändrar omkretsen på rullningsbanan.

Mr Helmut skrev:
2441345 Tror hastighetsmätaren fungerar så att vid ett rotationstal på utgående axel så visar den "en" hastighet. Om du du tänker att du drevar om så kommer utgående axel att bibehålla samma hastighet men bakhjulet rotera snabbare/saktare beroende hur man drevat.

Samma effekt får du om du ändrar omkretsen på rullningsbanan.

Om hastigheten mäts på utgående axel så kan väl det stämma.
Men inte om den mäts på framhjulet, som på Bladen. Eller??

vad jag kan se så går det en kontakt till kåpan över utgående axeln och jag skulle gissa på att det är därifrån den mäter hastighet och dyl. jo det var på bikersneed jag såg den men har inte lust att punga ut 900 pix för en pryl jag skulle använda 2 ggr.. ska slänga på orginaldrev i vinter så. har inte sett nån vajer till framhjulet heller för den delen.

Perkidde skrev:
2441397 vad jag kan se så går det en kontakt till kåpan över utgående axeln och jag skulle gissa på att det är därifrån den mäter hastighet och dyl. jo det var på bikersneed jag såg den men har inte lust att punga ut 900 pix för en pryl jag skulle använda 2 ggr.. ska slänga på orginaldrev i vinter så. har inte sett nån vajer till framhjulet heller för den delen.

OK!
Det var så på min Blade,
Men den var ju lite äldre (92)

Jag har en speedohealer på min Fireblade '98, funkar hur bra som helst och var väldigt lätt att installera.
Köpte den från speedohealer.de vart billigast så.

/Doq

Speedohealern är en liten dosa som du kopplar in mellan hastighetsmätaren och växellådan.
Du får med en y-kabel med rätt sorts kontakter så det är bara att klicka i, sedan programmerar du dosan tex -10,2% av vad hastighetsmätaren visar så kommer den dra av det på mätaren så att den visar rätt istället.
Dosan är liten och kan gömmas under tanken eller nått men den måste alltså sitta kvar för att det ska fungera.

/Doq

Lyfter tråden lite...

Hittade en speedohealer på ebay.de och undrar om den är bra. Ska dreva om min fighter och en sån här skulle ju passa perfekt. Bra pris också. 800 kr inkl frakt. Är detta en lika dan som man kan hitta här i sverige, och funkar de bra?

ebay.de är det modellen/märket på speedohealern :va

Du kan få en för 895:- ny på www.bikersneed.se

MangeH skrev:
2617222 Lyfter tråden lite...

Hittade en speedohealer på ebay.de och undrar om den är bra. Ska dreva om min fighter och en sån här skulle ju passa perfekt. Bra pris också. 800 kr inkl frakt. Är detta en lika dan som man kan hitta här i sverige, och funkar de bra?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!