Hej Teknikhörnan.
Min KTM LC8 slutade ladda. Batteriet är friskt så hoppades såklart på laddregulatorn (billig, lätt att byta) men då den är svår att mäta på så kopplade jag istället loss den och mätte på statorn. Ca 0,5 ohm 1-3, 2-3 och 1-2 verkade lovande, men på tomgång har jag 25V 1-3, 25V 2-3 men under 2V 1-2... Dessutom mäter alla lindningar 0,5 ohm till jord!?
I kopplingsschemat är statorn bara utritad som en Y-koppling, kan man vara säker på att alla 3 lindningar är (borde vara) likadana?
Borde inte två hela lindningar ändå kunna ge laddning, kanske vid höga varv? Jag varvar 10k och ändå bara batterispänning (med regulator i).
Laddningsregulatorer känns lite som förslitningsdetalj samtidigt som jag inte hittar nånting på nätet om att LC8-statorer går sönder, vilket gör mig lite misstänksam på om jag tänker rätt.
Min KTM LC8 slutade ladda. Batteriet är friskt så hoppades såklart på laddregulatorn (billig, lätt att byta) men då den är svår att mäta på så kopplade jag istället loss den och mätte på statorn. Ca 0,5 ohm 1-3, 2-3 och 1-2 verkade lovande, men på tomgång har jag 25V 1-3, 25V 2-3 men under 2V 1-2... Dessutom mäter alla lindningar 0,5 ohm till jord!?
I kopplingsschemat är statorn bara utritad som en Y-koppling, kan man vara säker på att alla 3 lindningar är (borde vara) likadana?
Borde inte två hela lindningar ändå kunna ge laddning, kanske vid höga varv? Jag varvar 10k och ändå bara batterispänning (med regulator i).
Laddningsregulatorer känns lite som förslitningsdetalj samtidigt som jag inte hittar nånting på nätet om att LC8-statorer går sönder, vilket gör mig lite misstänksam på om jag tänker rätt.