Ingen laddning, stator eller regulator?

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hej Teknikhörnan.

Min KTM LC8 slutade ladda. Batteriet är friskt så hoppades såklart på laddregulatorn (billig, lätt att byta) men då den är svår att mäta på så kopplade jag istället loss den och mätte på statorn. Ca 0,5 ohm 1-3, 2-3 och 1-2 verkade lovande, men på tomgång har jag 25V 1-3, 25V 2-3 men under 2V 1-2... Dessutom mäter alla lindningar 0,5 ohm till jord!?

I kopplingsschemat är statorn bara utritad som en Y-koppling, kan man vara säker på att alla 3 lindningar är (borde vara) likadana?

Borde inte två hela lindningar ändå kunna ge laddning, kanske vid höga varv? Jag varvar 10k och ändå bara batterispänning (med regulator i).

Laddningsregulatorer känns lite som förslitningsdetalj samtidigt som jag inte hittar nånting på nätet om att LC8-statorer går sönder, vilket gör mig lite misstänksam på om jag tänker rätt.
 
Min generator var bränd på två lindningar... det jobbiga var att man fick tappa all olja för att kolla till det, som tur var så var det ju den...annars hade ju både packningar och olja gått i onödan. Felet kom smygande men plötsligt gick det inte att ladda batteriet...den gav ca 9v vid gaspådrag...så felet kom inte på direkten, förmodligen smugit ned till 9v....
 
Det borde ligga runt 14,5 V vid 5000 varv men lindningarna ska inte ha kontakt med jord så låter som lindningarna är brända.
 
Back
Top