Ingen kopplingsfunktion efter byte av kopplingsgrepp. RSC

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tänkte ta hojen till Varberg imorgon och skulle bara byta ut broms- och kopplingsgrepp nu ikväll. Dessvärre har jag inte längre någon kopplingsfunktion. Ingen motstånd alls när jag drar in kopplingsgreppet. Jag har justerat ut greppet max, samt skruvat ut den lilla tryckpinnen eller vad det nu ska kallas så mycket som går. Ingen skillnad så jag bytte tillbaka till originalgreppet men problemet kvarstår. Även med tryckpinnen utskruvad mycket mer är den var från början. Med utskruvad menar jag att den blir längre alltså, och borde trycka mer på kolven. Jag vet inte alls hur kopplingen fungerar men tänkte att det kanske var nåt hydrauliskt tjofräs så jag startade hojen också ifall det behövdes byggas upp något tryck eller så, men ingen skillnad.

Lite panik att få ordning påt så jag frågar först och googlar sedan. :)

edit: RSV Mille -02 skulle det stå i rubriken men jag och datorn kommer inte så bra överrens...

Mvh Linus

Har provat med tryckpinnen i olika lägen, både lång och kort. Noterade precis att koppen för kopplingsvätska (samma som bromsvätska?) är i princip helt tom. Beror det på att jag tagit bort greppet och släppt trycket helt? Den funkade ju innan jag tog isär och det kan väl inte helt sonika rinna ut?

Min senaste gissning var att jag monterade fel så att tryckpinnen missar kolven liksom men jag lyckas inte göra på annat sätt heller... :(

Jag antar att du har hydraulisk koppling eftersom du pratar om kolv och kopplingsvätska. Om du tar bort handtaget så kan ju kolven åka ut mer än normalt, om du nu hade så lite kopplingsvätska i systemet är risken stor att du drog in luft i slangarna.

Bara till att fylla på mer vätska och avlufta så borde det bli bra igen :tummenupp

(såvida du inte lyckats skada kolven eller någon annan del när du skruvade)

Jag antar att du har hydraulisk koppling eftersom du pratar om kolv och kopplingsvätska. Om du tar bort handtaget så kan ju kolven åka ut mer än normalt, om du nu hade så lite kopplingsvätska i systemet är risken stor att du drog in luft i slangarna.

Bara till att fylla på mer vätska och avlufta så borde det bli bra igen :tummenupp

(såvida du inte lyckats skada kolven eller någon annan del när du skruvade)

Tror inte jag lyckades ha sönder något så det är säkert som du säger. Får bli bilen imorgon. :/ Tack för hjälpen!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti