Ingen Kompression?

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
Ingen Kompression??

Tjena, Under dagens körning blev hojen helt orkeslös o dog, provade kicka men det finns ingen komp... nån som har råkat ut för detta? kan det va dekompen som gett sej o pyser ut eller vad kan det vara? känns som om man håller inne dekompen hela tiden liksom.. ingen komp alls..vajer osv på dekompen e helt i ordning så det måste vara något på insidan isof..
Detta gäller en KTM Lc-4 625 års 02..dvs ingen elstart osv..
Nån som har nån idé?
Tacksam för hjälp o vettiga svar!

Last edited:
Inga konstiga ljud innan? Jag hade öppnat och tittat.

Inga konstiga ljud innan? Jag hade öppnat och tittat.

Inte hunnit med än o lossa tank osv, blev kvällen o mörkt..inga konstiga ljud eller nåt..bara tappade orken o dog..ska öppna på söndag men tänkte höra mig runt vad det skulle kunna vara...
Nån kanske har råkat ut för samma sak..

Kollat stiftet ?

Jo, fin gnista o satt som det skulle, o tappa kompen kan man väl inte göra om stiftet e helt o sitter som det ska? bränsle o gnista finns som det ska men ingen kompression...det är det som är problemet..borde väl vara dekompen som strular, annars nån ventil eller nåt kanske?

Min förra hoj blev plötsligt helt slut, tappade komp och vägrade starta. Gick igenom "allt", ställde om dekompen, bytte tändstift, kollade och grejade och det som var fel på den var helt "enkelt" att kolvringen var slut. En motorrenovering senare, men framförallt en kolvring senare, var allt frid och fröjd igen.

Edit: Tilläggas bör nog att hojen INTE började blåryka på en gång, men precis innan den lade av totalt...

Min förra hoj blev plötsligt helt slut, tappade komp och vägrade starta. Gick igenom "allt", ställde om dekompen, bytte tändstift, kollade och grejade och det som var fel på den var helt "enkelt" att kolvringen var slut. En motorrenovering senare, men framförallt en kolvring senare, var allt frid och fröjd igen.

Edit: Tilläggas bör nog att hojen INTE började blåryka på en gång, men precis innan den lade av totalt...

aaah, det kan det ju oxå vara...tackar för svaret:tummenupp .. ska som sagt riva isär på söndag.. ska ner på elmia imorrn osv.. så det får bli härligt bakfyllemeka på söndag...haha..fler ideér givetvis välkommet, alltid bra o ha lite i bakhuvet när ja river hojen..:D

Ex bränd ventil, brusten kolvring eller hål i kolven. ivf som helst så är det uppenbart när du river

Som du beskriver så är det en ventilfjäder som gått av. Dam sure about that.
Byt allihopa.

Glöm inte tala om sen vad det var.

tack för svaren allihopa, tänkte ja ska börja riva isär idag om ja orkar, e lagom bakfull....:D men ja uppdaterar tråden när ja tagit mig en titt på det, skriv gärna fler ideér om ni kommer på nåt det kan va...

Ja idag har ja strippat ner hojen lite, ryck av ventilkåpa osv, decompen var det inget fel på, ventiler verkar vara hela..imorrn får det bli o rycka toppen...måste fan vara kolvringarna eller nåt.. Nån som ryckt toppen på lc4 förut? nåt som e bra o tänka på?
Har mest mekat 2takt förut men även mkt bil...tacksam för tips..

Ja idag har ja strippat ner hojen lite, ryck av ventilkåpa osv, decompen var det inget fel på, ventiler verkar vara hela..imorrn får det bli o rycka toppen...måste fan vara kolvringarna eller nåt.. Nån som ryckt toppen på lc4 förut? nåt som e bra o tänka på?
Har mest mekat 2takt förut men även mkt bil...tacksam för tips..

Har repmanual om du vill ha.

kan vara bränd toppackning med, eller att ventilerna inte vart ställda på länge så dom inte sluter helt tätt.

Det är möjligt, o det lär knappast hjälpa o bara ställa ventilerna nu direkt heller, funderar på o riva alltihopa iaf o skicka i nya kolvringar o packningar o lämna bort toppen o se om det går o kanske plocka lite mer effekt när ja ändå har isär skiten...

hur går det med hojjen, har du hittat något fel än??

åt h-e.... nä men har inte haft tiden o möjligheterna till o få klart allt men det är på gång... o nu under tiden tänkte ja ordna lite annat viktigt till hojen oxå... behöver nya däck, frambroms osv... har en del o göra så att säga..lika bra o göra allt ordentligt medans den inte funkar...ja uppdaterar tråden så fort ja vet nåt...

Hände precis samma sak med min 525:a under kvällens körning! Min började ticka oroväckande mycket innan han dog, körde väll kanske 5 minuter efter att det började ticka, upplevde du samma sak?

/Jakob

Hände precis samma sak med min 525:a under kvällens körning! Min började ticka oroväckande mycket innan han dog, körde väll kanske 5 minuter efter att det började ticka, upplevde du samma sak?

/Jakob

Inget tickande, bara orkeslös o dog, rök lite osv...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park