Ingen kompression när jag kickar - varför?

Cruzader

ninjarider
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Orion 27 | Deluxe 125-A2
Tjuhu.

Har nyligen införskaffat en fiddy och på sistone så har den blivit lite småkrånglig att kicka igång. Kompressionen verkar vara lite sisådär, eftersom jag inte får det eftertraktade ljudet av att cylindern rör sig.. något verkar inte stämma.

Har kollat tändstiftet och topplocket, så båda dessa bör sitta rätt (men jag är inte helt säker på om topplockspackningen är überkvalité)

En av mina polare trodde att kicken "slirade" när jag kickade för hårt, vilket verkade ologiskt, men när jag nästa gång kickade lite lösare och långsammare så startade den. mystiskt?

är det någon som har haft liknande problem med fiddy/cross, och som kan ge mig några förslag på lösningar eller saker jag kan testa. den är ju som jag tidigare nämnt ganska ny, så det här känns lite trokigt..

Är kopplingen dålig kan du få det fenomenet, för om du frikopplar så tar kicken inget alls.

det värsta är att jag tror att kopplingen kan vara ganska dålig, för växlarna har typ en tendens att hoppa lite. när jag startar på ettan till exempel så kan det bli så att växeln hoppar ur efter ett par sekunder.

hur löser jag problemet med kopplingen i såna fall?

EDIT:

jag och min lite mer motorkunniga far begav oss ut på cykelbanan för att försöka lösa problemet med kompressionen, och efter att vi uteslutit en del andra grejer så testade jag att bara släppa spänningen på kopplingen uppe vid styret och vips så greppade kicken direkt och fiddyn gick igång.

tack för hjälpen :)

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna