Överslag i statorlindningen eller tändspolen sätter jag en slant på.
Otroligt sällan som cdi-boxen går sönder...(men det händer ibland).
Hur kan jag veta det då?
Jo jag lagar stator-lindningar till alla fordon med cdi-system(snöskotrar,70-80tals mc, vattenskotrar,enduro,mopeder och lv-hojar.
Kolla in steg 3 på min felsökningsbeskrivning för cdiförsedda fordon.
Problem med gnistan?
Steg 1
Kolla om du får spänning fram till tändspolen.
Om du har spänning fram till tändspolen(brukar vara ca100-400volt kan variera kraftigt beroende på fordonsmodell och tändstiftsmodell) så klipper du av en liten bit av tändkabeln och kolla spänningen mellan kabeln och jord.OBS ingen vanlig multimeter klarar denna spänning använd för ändamålet lämpligt mät-instrument.
Har du spänning där så är tändhatten/glapp eller tändstiftet trasigt.
Om spänning före men inte efter tändspolen så är det troligtvis tändspolen som är trasig.
Tändspolen kan testas på följande sätt genom att ohm-mäta ingångspolerna mot varandra och sedan tändkabeln mot jord. Men oftast kan inga fel mätas utan att använda en riktig megger(isolationsmätare)
Eller om du har problem med att fordonet lägger av eller misständer(cross-firing) efter att uppnått drift temperatur kan du testa tändspolen på följande sätt.
Se till att låta motor och elsystem svalna av riktigt, därefter tar du en värmepistol och värmer bara tändspolen riktigt ordentligt så att värmen letar sig in i lindningarna.
Därefter startar du fordonet med kall motor och kollar om du får igång det eller om det misständer direkt efter start, då är tändspolen trasig/dålig. Om motorn startar utan problem/misständning så kan jordningen av tändspolen vara dålig.
Steg 2
Kontrollera om du har spänning fram till cdi-boxen.
Om du har spänning till cdi-boxen men inte från, då kan förutom cdi-boxen även impulsgivaren vara trasig. Kontrollera impulsgivaren med ohm-mätare. Ofta ligger dessa på ca190-300ohm
För när tps-givaren/temp/höjdnivå-givare är trasig brukar oftast maskinen bara bli svårstartad och andra fenomen dyker upp(överhettning, cross-firing ,gå dåligt o.d).
Observera att även dödarknapp är inkopplad till cdi-enhet och kan orsaka problem vid glapp i själva dödarknappen. Kontrollera även tändningslås.
Många tror när dom har problem med gnistan att cdi-enheten är dålig men jag har upptäckt efter att ha lagat många elsystem på speciellt snöskotrar att cdi-enheten sällan är trasig.
Steg 3
Du har ingen spänning från statorn eller motorn lägger av när den når drift-temperatur.
Då behövs en isolationsmätning av statorn.
Har man tur så ger en ohmmätare besked om det(men nästan aldrig).
Då behövs en megger(isolatonsmätare) för att kunna hitta överslag i lindningen.
Mätvärden här är i regel väldigt inviduellt beroende på stator-modell och kopplingsförfarande.
t.e.x 3-Fas d-kopplad alternativt y-kopplad eller det vanliga enduro-systemet på 1-FAS
Du kan även mäta spänningen från stator vid startförsök där även spänningen kan variera mycket beroende på separat eller samkopplad cdi-lindning
Har du kommit så här långt i felsökningen så har din lindning garanterat brunnit ihop/skyddslacken bränt av.
Då skickar du ett mail till mig så kanske jag har tid över att linda om din stator till rimliga pengar....
lojtnant@gmail.com
P.S ohm-mät/isolationsmätningar skall ALLTID ske med batteri frånkopplad/motor avstängd.