Ingen gnista Honda cb400 1983

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1982, Honda CX 500 EU Sport
Hej alla sporthojare,
en bekant har skaffat en honda cb 400N 1983 som har inte startat från 2004.
problemet är att det finns ingen gnista? vad kan det beror på?
Jag misstänkar att tändspole är kass men vet inte hur man testa den?
vill jätte gärna ha flera förslag om vad borde jag göra och vart ska jag börja ifrån?
Jätte tacksam alla är välkomna att lämna tips eller kommentar

Kan bero på mycket, men största sannolikheten är nog kassa spolar eller dåliga stift. Har han gnista på nån cylinder eller är det stendött? Ser stiften OK ut? Verkar dom vara i bra skick är det förmodligen något annat som är fel, då troligtvis tändspolar, tändkablar, osv.

Börja med att kolla det.

japp den är stendött och ingengnista ska göra somdu sa har köpt nya steft o kablar hattar ska kolla idag.
Jätte tacksam återkommer med svar

Först och främst: skaffa ett nytt batteri. Även om startmotorn går runt betyder det inte att det finns kraft även till en rejäl gnista. Hade själv samma problem efter vinteruppehållet, ett nytt batteri löste problemet omgående.

Testa o dra startkablar från bilen. Går den igång då så är det dax o köpa nytt batteri

Bra ska testa det också,men en kompis var igår hos mig och han dade med sig en ohm mätare vi både visste inte hur man testar en spolare med en sån? vad har ni för erfarenhet med det?
Jätte tacsam

Bra ska testa det också,men en kompis var igår hos mig och han dade med sig en ohm mätare vi både visste inte hur man testar en spolare med en sån? vad har ni för erfarenhet med det?
Jätte tacsam

Som sagt, fram med startkablarna istället för att slösa tid på att stå och klia sig i huvudet med en Ohm mätare som ingen ändå kan använda. No offense i övrigt.

För övrigt undrar jag hur funderingar kring Spökryttarens kända identitet hamnade i denna diskussion:va

Jätte tacsam

Skulle kolla ALLA säkringar, ALLA kabelkontaktdon...ärg och smuts ger dålig kontakt..RENGÖR...ni kan inte ana vad mycket lättare allt funkar då. Kolla med en voltmeter om det kommer fram ström till tändspolen, medans startmotorn snurrar.....
Testa sedan med nya stift.

Hej på er,
nu har jag testat med bil batteri och det är sak samma? vad tror ni vad ska jag göra sen?
Nej det är inte dödarknappen!!
funderar på att testa med ett annat tändspole? vad tycker ni? det står på den (12V 2X)
och inget annat betyder det att vilket som helst spole med 12V kan passa?

du hade ju lånat en voltmeter ,,, kolla så du har ström på batteri ,, följ sedan kabeln till spolen o mätt så du har 12 volt där med ,, ( för o utesluta kabelbrott ) ,,

här har du lite du kan felsöka på

1 stift
2 spole
3 cdi box (tändboxen )
funkar ovannämnda

spolen kan du skruva bort o lämna in till mc-mek de kan då koppla kolla upp den åt dig i en speciell gnistprovare

Du har helt rätt men jag har testat med den då fick jag inget värde när jag mätt tändspole? ska kolla att CDI boxen har ström men är det inte att cdi får ström bara när motoren snurar eller?

tänkte mer på om du får fram ström till spolen ? cdi :n där behöver jag nog ett schema allt för länge sen jag höll på med sånt ( de sista åren har cyklarna bara gått )

Du har helt rätt men jag har testat med den då fick jag inget värde när jag mätt tändspole? ska kolla att CDI boxen har ström men är det inte att cdi får ström bara när motoren snurar eller?

Finns det CDI box på en så gammal härk? Trodde det var ett gammalt hederligt brytarsystem på sån hoj utan andra krussiduller.

aa det finns cdi'n i den.
Eftersom den har inte startat på länge så man vet inte vad kan felet bero på.
Jag ska kolla imorgon med volt mätaren att ström'n kommer fram till tändspole, i fall den gör så då är det 100% att tändspole är kass.

Jag har för mig att det är dubbla tändspolar på denna. Om bara en fungerar så borde motorn starta i alla fall. Lutar väl snarast åt cdi-boxen då, även om den knappast är nån vanlig felkälla på cb 400. Sen finns ju möjligheten att likriktaren gett upp, eller nån säkring.

Jag har för mig att det är dubbla tändspolar på denna. Om bara en fungerar så borde motorn starta i alla fall. Lutar väl snarast åt cdi-boxen då, även om den knappast är nån vanlig felkälla på cb 400. Sen finns ju möjligheten att likriktaren gett upp, eller nån säkring.

Det här är en bra fråga...... men var sitter de likriktaren på vilket sida högre eller vänstre?

bra fråga , om jag inte är ute o cyklar nu så brukar de se ut som en liten låda med 2 kablar anslutna den ena jord den andra + kommer inte ihåg om det är en likriktar symbol på med ,, kan ju va olika för olika modeller

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT