Inga coola hjälmar längre?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hjälmen är en betydelsefull attribut för MC-föraren och finns ju i alla möjliga konstellationer idag med lurviga öron till lysande TRONkopior. Vissa med inbyggd backspegel, bromsljus, kamera, solskydd, nödöppning, spoilers, vindskydd, mobil, högtalare, mikrofon you name it men ingen lockar mig riktigt längre så som de två första gjorde 1998 och 2004.

Det blev en WOWkänsla första gången jag såg en ARAI John Kocinski-replika så den köpte jag billigt på MC-Husets skinnbytardagar(det var ett jippo MC-handlare hade förr där man lämnade in sitt gamla utslitna skinnställ och köpte ett nytt rabatterat) för 4.500kr.
Den användes flitigt och gick sönder lite överallt. Bilar numera på väggen där hemma lite ful-lagad och med en doft av häst som jag inte får bort från när tjejen använde den. Hon var inte ett sto men hade med sig den i stallet.

2004 fick jag tag i ARAI CHIKARA, en jubileumsmodell i mycket speciell färg där man fick en bok om ARAIs historia, ett certifikat och nån pin samt olika visir.
Detta var min absoluta favorit och den användes till bristningsgränsen. Nästan allt har lyckats gå sönder på den och efter 15 år började jag leta motvilligt efter en ny hjälm.
Det var inte det lättaste.

Jag köpte en HJC med speciell färgsättning men den satt så illa på huvudet så det slutade med att jag gav bort den till brorsans barn.
Jag har aldrig sett henne använda den……

Jag var sugen på ARAI RX7-V RC men 36.000kr för en hjälm var ju mer än jag gav för min första motorcykel.
Jag fick en riktigt bra deal på den av Hondacenter i Helsingborg så det blev min nya hjälm.

På nåt sätt är den tråkig. Den var cool att läsa om hur de tillverkade den och lite revolutionerande när de släppte den första modellen men speciell-känslan infinner sig inte hos mig med den. Man fick ingen bok eller nånting till den - bara hjälmen.
Jag blev väl bortskämd med CHIKARA-hjälmen.

Har letat lite hjälmar och några är väl finare än andra men inget som väcker samma WOW-känsla längre.
Jag funderade på att låta la beta en hjälm hos han Shin Abe som härjar på Instagram men frakt&tullavgifter till Orienten skulle eliminera all glädje. Hans hjälmar är dock bland de finaste jag sett.
Alpinestars röda är fin, men inte mer än så.

Folk köper mopedhjälmar på Biltema/Jula och kör med dem men jag är bara inte skapt så att det fungerar för mig.
Hittar ni andra hjälmar utan problem om ni har lite krav och önskemål eller det kvittar helt bara krukan har ett CE-märke ditklistrat bakom skumgummit?

Bifogat

• IMG_3404.jpeg
    IMG_3404.jpeg
    34 KB · Visningar: 4
  • IMG_3401.webp
    IMG_3401.webp
    18.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_3407.jpeg
    IMG_3407.jpeg
    147.8 KB · Visningar: 4
Hur hjälmen ser ut skiter jag högaktningsfullt i med två undantag. Den ska sitta bra på skallen och inte generera buller.
Undantaget till utseendet är att det inte får vara en replika på en känd förares hjälm (pga larvigt) och jag lär inte köpa en matt vit hjälm igen för det ser så illa ut med alla utsmetade insekter som vägrar lossna.

Hjälmen ska sitta bra och vara säker, det är dom viktigaste kraven. Sen får den gärna ha en snygg dekor, men ofta är det inte värt prisskillnaden, så det blir blanksvart oftast. Men jag gillar min rödmönstrade Shoei för all del.

Matt hjälm kommer det aldrig bli igen, den saken är säker! Snyggt i teorin, men värdelöst i verkligheten.

Kan hålla med. Dock skulle jag inte vara så intresserad av att åka runt med någon replica av dagens chaufförer då de oftast består av någon ful logga för en energidryck och massa annat krafs som liknar skit. Däremot lite mer retroinspirerade lackeringar av typen som hjältarna hade på 80- och 90-talet. Vet att det inte betyder ett skit för vissa (se ovan). Men jag gillar när hoj, ställ och hjälm bildar någon slags helhet. Gärna en snygg sådan också :)

Jag köpte denna på Älvsjö-mässan för länge sedan.
Aldrig använd.
Passar förmodligen till en Kines som gillar drakar.🤔
Har vi någon Kines här så lägg ett bud.

1772447879550.png

Önskar att volymen kunde slimmas ner lite. Gillar inte ballonghjälmar. Tycker hjälmarna bara blir större och större. Ser detta i motogp också.

IMG_1824.jpeg
Så jäla snyggt.
XL-motos svar på Biltemahjälmar. Inte dyr. Köpt på postorder och uthämtad i deras butik i Västberga.
Provade i butiken och den satt perfekt. Lämnade min tysta, slitna, mattsvarta SHOEI i butiken.
Jag letade länge efter en hjälm med snabblås (jo dödsfarligt) men inte med solvisir. Det var lite dumt det där med att välja bort solvisir. Iofs onödig vikt och lite eltejp fixar solskyddd.
Så det fick bli solvisir. Världens bästa grej ju. Enkelt att fälla upp och ner (jmf solbrillor) täcker drygt halva fejan. Skönt att åka med solvisir nere och visir uppe.

En hjälm som passar året runt och till alla mina hojtyper; sporttouring (bild😉), japansk fabrikscustom, offroad, grusmotard, crossover och 30 grader på hoj och moppe. Autobahn, 135 mil på en dag, blötsnö på visiret osv. På vintern tätar jag luftintagen upptill med skumgummi inifrån.
Reptåligt visir, aldrig bytt. Monterade aldrig medföljande pinlock.
Visiret har fem olika lägen mellan öppet och stängt. De kammarna har slitits ned många gånger. Jag bygger upp med kartong och superlim. Det är en separat del, inte integrerat i skalet.

En nackdel att jag fick tinnitus första sommaren och har det fortfarande. Nu har jag mer skumgummi vid öronen. Så dags nu.

Dags för en ny hjälm ”igen” efter 9-10 år.
Vill ju ha en likadan fast ny. Leta hjälm är tråkigt.

IMG_1862.jpeg
DR600 motard på gräs. Utan Adventure-skärm på hjälmen. Crazy.

IMG_3683.jpeg
Bild endast för ”Kolla på mig! Stelvio!” 😋

IMG_2109.jpeg
Bullfest vid Gysinge. En remsa av Biltemas fina kolfiberimitation. Fett grymt.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back