Inga bromsar på gammal GSX

Vridundret

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Skövde
Hoj
05-Yamaha MT01 83-GSX750es
Har ärvt en GSX 750 ES 83:a

Den har inte rullat sedan 1998,

Efter lite pyssel fick jag den att gå.men jag får ingen frambroms på den.
Har renoverat båda huvudcylindrarna och bakbromsen blev kalas.

Men i fram blir det inget tryck, Blev marginellt bättre när jag kopplat bort anti diven, men handtaget går ändå hela vägen in.

Har luftat normalt, tryckt olja baklänges,haft isär oken och rengjort samt kollat packningar, men det blir inte mer än att den precis klarar att låsa hjulet på grus vid 20 km/h
Vad göra??Vill ju få gammel busen besiktigad och körklar
 
Är skivor helt fria från olja, fett motsv? Har beläggen tagit skada av tex olja eller någon annan vätska som de inte tycker om?

// Jonas
 
Har tänkt på det också.Men om så vore fallet så skulle ju ändå trycket i systemet byggas upp.
Men det blir ju inget tryck i systemet.hur mycket jag än pumpar och luftar,
Har även provat med att vaccumsuga systemet med en budgetvariant(klämd flaska med slang)efter det så är bromsarna så pass att jag vågat mig ut en liten sväng på gatan.

Det är ändå bättre nyp i frambromsen på min kina 125 scooter
 
Har du vridit och vänt på styret och "slagit/tappat" på slangarna? Det kan finnas lite luft i systemet, speciellt med tanke på att du haft isär allting. Trycker du ihop bromskolvarna helt innan du börjar lufta systemet?
Ibland kan en liten luftbubbla ligga och lura.
När du trycker in och släpper på bromshandtaget, strömmar vätskan fritt och utan problem? Alla små kanaler i huvudbroms cylindern helt fria från skit?
 
Har ärvt en GSX 750 ES 83:a

Den har inte rullat sedan 1998,

Efter lite pyssel fick jag den att gå.men jag får ingen frambroms på den.
Har renoverat båda huvudcylindrarna och bakbromsen blev kalas.

Men i fram blir det inget tryck, Blev marginellt bättre när jag kopplat bort anti diven, men handtaget går ändå hela vägen in.

Har luftat normalt, tryckt olja baklänges,haft isär oken och rengjort samt kollat packningar, men det blir inte mer än att den precis klarar att låsa hjulet på grus vid 20 km/h
Vad göra??Vill ju få gammel busen besiktigad och körklar

Sitter originalslangarna på? Om ja, byt till nya då de gamla slangarna jäser inuti och hindrar vätskan, så det bara blir svamp i handtaget
 
Ska byta bort originalslangarna mot nya stålomspunna diton.
Men borde inte oljan gå väldigt trögt igenom slangarna om dom blivit dåliga?Lossar jag banjon på oket så rinner olja utav egen kraft
 
Har nu bytt alla bromsslangar till nya stålomspunna slangar, Men problemet kvarstår.nya belägg är beställda så vi får se om det hjälper.
Annars blir det fler gråa hår i tinningarna...
 
Har själv ett sådant fartmonster och dom bromsarna är riktigt dåliga måste jag säga.
Niger knappt ett dugg när man bromsar och känns som det inte bromsar alls.
Åkte in och besiktigade och den gick igenom utan anmärkning , bes-mannen sa att det var tillräcklig bromsverkan
men man kan inte jämföra med nyare hojar. Jag var ganska nojjig innan bes.
Och det känns som man måste planera inbromsningen.
Men tycker efter ett tag körande att bromsarna har blivit något bättre.
Om jag pressar hårt så kan jag istortsett pressar handtaget ända in i botten.
 
Förresten har du kollat kolven uppe vid handtaget,
Den kolven som pressar bromsvätskan sitter det packningar på kan ju vara att den släpper igenom.
Finns rep-sats på Ebay till bra pris.
Med tanke att det inte blivit bättre med nya slangar så kanske problemet ligger här.
 
Problemet löste sig med nya belägg och en luftning till.

Men nu verkar det som om den inte laddar något, Återkommer i ämnet
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top