Info om Yamaha XTZ 750 Super Ténéré?

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
I o f s ingen sporthoj-fråga men e det nån som har nån link till nån sida med info om Super ténéré'n? Skulle vilja vet allt om ändringar på olika årsmodeller, diverse typiska problem, om det finns några. Hållbarhet å dyl. eventuellt trim tips (annat än att byta maskin till TDM 850).

Spanar på Africa Twin, transalp, DR 800 också men där har jag hittat info, men inget om yamman. :confused: Tack på förhand.
 
Afrikanen är den av dom där hojarna jag KLART skulle välja. Iofs inte det du frågade om men ändå.. :crash
 
Goines skrev:
Afrikanen är den av dom där hojarna jag KLART skulle välja. Iofs inte det du frågade om men ändå.. :crash

Jo jag vet att den är den populäraste(och dyrare), i o m att det chassi-mässigt är den mest väl balanserade en orsak är väl att den har V-motor, en cylinder bakåt, och på så sätt mera centraliserad vikt till skillnad från ténéré'n som har parallel-twin å då, vikten mera framtill. Men finns det andra orsaker? viktmässigt ligger dom ju ganska lika.
 
Alla ni som hyllar Africa Twin före de andra hojarna. Har ni kört någon av de andra öht? Jag har inte kört en enda av de hojar som Lokke undrar över så jag har ingen aning men jag vet ju hur enögd man kan bli. ;)
 
Goodstuff skrev:
Alla ni som hyllar Africa Twin före de andra hojarna. Har ni kört någon av de andra öht? Jag har inte kört en enda av de hojar som Lokke undrar över så jag har ingen aning men jag vet ju hur enögd man kan bli. ;)

Är ju ofta beroende på vad man som köpare är ute efter. Jag har kört alla utom DR800, och för mig har AT varit klart goast att köra. Enda som man kanske kan sakna är väl att den kunde haft en 20hp extra, men balansen uppväger den saknaden ganska så bra.
Transalpen tyckte jag mest kändes som en tråkig kopia, som dessutom knappt kan gå som offroad pga sämre fjädring osv.

KTM 950 S ADVENTURE kan ju vara ett intressant alternativ till AT´n. KTM´n är nyare och modernare, men den är också mer tävlingskittad. Vilket gör att den kanske inte är den allra lämpligaste till att åka bekvämt på. Samt att den kostar hyfsat mycket mer än AT´n å de andra gör...
 
Goines skrev:
Schyssta är dom. Jag hade iofs en 97:a men det har ju inte hänt nåt på ett BRA tag med den hojen.

Man hör rykten om att det ev vankas ny AT-liknande offroad från Honda nästa år (-04). Det står bl. a på Desert Dealer´s hemsida

http://www.desertdealer.se/

För som du säger, så har AT hängt med ett bra tag. Det för i och för sig med sig att den är hyfsad driftsäker, men visst skulle det vara kul med en "modern" AT...
 
Jag har en xtz-a med en tdm 850 motor i som jag ev kan tänka mig att sälja, Låter det intressant?

Sune. 070-317 49 19
 
Matin skrev:
Är ju ofta beroende på vad man som köpare är ute efter. Jag har kört alla utom DR800, och för mig har AT varit klart goast att köra. Enda som man kanske kan sakna är väl att den kunde haft en 20hp extra, men balansen uppväger den saknaden ganska så bra.
Transalpen tyckte jag mest kändes som en tråkig kopia, som dessutom knappt kan gå som offroad pga sämre fjädring osv.

KTM 950 S ADVENTURE kan ju vara ett intressant alternativ till AT´n. KTM´n är nyare och modernare, men den är också mer tävlingskittad. Vilket gör att den kanske inte är den allra lämpligaste till att åka bekvämt på. Samt att den kostar hyfsat mycket mer än AT´n å de andra gör...

Det finns ju så klart anledningar till att AT är en väldigt populär cykel. Har som sagt inte kört en enda av de hojar som det talas om i tråden så jag är verkligen inget sanningsvittne. Dock skiljer det ju några år mellan hojarna på dina bilder vilket ju märks i många konstruktioner och även på priset.
 
Goodstuff skrev:
Det finns ju så klart anledningar till att AT är en väldigt populär cykel. Har som sagt inte kört en enda av de hojar som det talas om i tråden så jag är verkligen inget sanningsvittne. Dock skiljer det ju några år mellan hojarna på dina bilder vilket ju märks i många konstruktioner och även på priset.

Jo, visst skiljer det år mellan hojarna. XTZ 750 SuperTénéré tillverkades fram t o m -95, medans AT´n säljs som -03a...(bilden visar en -02a)

AT har några stycken viktiga milstolpar:
-88-89 - AT såg dagens ljus...som 650...
-90 - AT växte till 750....
-93 - AT fick lite kraftigare ram
-96 - AT fick något annorlunda utformning av kåporna samt guldoxideringen försvann på fälgarna.

AT har alltså egentligen inte utvecklats sen -93...Vilket gör de båda bilderna jämnbördiga om man ska granska utseendet...eftersom Super Ténéré´n på bilden är av årsmodel -94
 
vilden skrev:
Jag har en xtz-a med en tdm 850 motor i som jag ev kan tänka mig att sälja, Låter det intressant?

Sune. 070-317 49 19

Om du dessutom har lust att byta in min sv till ett värde motsvarande 8-9000 euro så e jag MYCKET intresserad. ;)

Mitt problem är att jag måste få bort min SV till ett hyfsat pris, inte är det lättaste. Skatteförändringarna här i landet ha lätt till att privat importen har ökat enormt, det sista året å hoj priserna har sjunkit. Hade lite planer på att köpa en S-T, A-T + en banhoj, men får se hur det blir.
 
Bågebabe skrev:
Vad nu ? Ska du överge SV ligan :confused:

/ Bågebabe

Det ser inte bättre ut. Lider av en kraftig hoj-bytar-feber för tillfället. Har kört SV i 3 år nu, så det börjar bli dags att förnya sig. På sätt å vis så rår jag väl själv för att jag har lite tröttnat på sv'n i o m att den är ungefär 80/20, bana/landsväg's anpassad, dvs stötig å skarp på landsväg. Det är ju på banan som man vill att den skall fungera bra, men ändå kör man ju mest landsväg, så inte kul att köra med en dålig kompromiss. Man börjar ju bli till åren kommen så det e dags att åka lite bekvämare på landsväg. :D ......dock nån hoj som man kan höja adrenalin nivån med ibland. .....e ju inte i custom-åldern riktigt än.:fakta Tanken på en kombinerad motard/enduro/isbane-hoj har också slagit mig., men skulle vilja ha en hoj som man kan åka på långfärd med också. Så kombinationen S-T/A-T/DR800 eller dylik (från billigare änden) + en banhoj vore inte helt fel.
 
Last edited:
Lokke skrev:
Det ser inte bättre ut. Lider av en kraftig hoj-bytar-feber för tillfället.

Ja, du är inte ensam! Har just köpt en GSXR 750 -00 och den går som ett skållat troll! :skrämd :D
Lycka till med affärerna!

/ Bågebabe
 
Bågebabe skrev:
Ja, du är inte ensam! Har just köpt en GSXR 750 -00 och den går som ett skållat troll! :skrämd :D
Lycka till med affärerna!

/ Bågebabe

Tack å grattis till hojköpet, säkert en riktigt trevlig hoj, en sån skulle va mitt första val också om jag ville ha en seriös bansmiskare/gathoj, om det inte var för priset, försäkringen och det faktum att jag inte tror att jag skulle ha tålamod att köra någorlunda "vettigt" på landsväg. :(
 
I den ligan så har jag kört:
SuperTenere = Rätt tråkig och kändes gammal (tror det var en 94:a)
Africa Twin = Perfekt allround hoj (om man inte söker toppfartsorgier)
XTZ 660 Tenere = -98:aTrött åsså trött, men ack så driftsäker

Klart skoj hoj som sällan nämns är Varaderon, hade en sådan 1 år och var nöjd, saknar man kraft i AfricaTwinnen så finns den här. Ser större och otympligare ut än vad den är.

//D
 
loser skrev:
I den ligan så har jag kört:
SuperTenere = Rätt tråkig och kändes gammal (tror det var en 94:a)
Africa Twin = Perfekt allround hoj (om man inte söker toppfartsorgier)
XTZ 660 Tenere = -98:aTrött åsså trött, men ack så driftsäker

Klart skoj hoj som sällan nämns är Varaderon, hade en sådan 1 år och var nöjd, saknar man kraft i AfricaTwinnen så finns den här. Ser större och otympligare ut än vad den är.

//D

Pga att jag e som jag e, så skulle jag av princip inte köpa en A-T, den e ju lite som allroadarnas svar på R1'an, alltså en dussin hoj. ;) Men har hört det från så många håll nu att A-T är en bra hoj nu, så det är den säkert. Men som sagt så är det väl till att pröva sig fram å kolla vad som finns.

En hoj som jag börjat snegla på lite nu är en Triumph Tiger -97-98 nånting, alltså den gamla (snygga) modellen. Och hanterbarheten tvivlar jag på att kan va så mycket sämre än en S-T, och i tigern e det ju snäppet mer pulver också.
 
Kolla framgaffeln innan köp av en Tiger.
När den kom så fick den kritik för att vara för mjuk & dök mycket vid inbromsning.
Jag vet inte om dom fixade det innan modellbytet.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top