Inför besiktningen

Lindahll

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
KTM 450 exc -09
Jag ska besikta min KTM och har då inte backspeglar eller blinkers monterade.

Vilka regler är det som gäller? Har kollat på http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/%28read%29/5FC955C2A7B9AD19C125794F0047BC43/$file/checklista_personbil_mc.pdf

och http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/bilprovningen/privat/vad+vi+erbjuder/kontrollbesiktning/motorcykel+och+moped/5c7239d8f2c4cdfdc125796100346fb5

Det står inget om backspeglar men antar jag måste ha blinkers på. Är en 09 om det gör någon skillnad!

Tänkte flika in en fråga, är det ok med slipon på besiktningen, ngn som har erfarenhet?

är hojen helfordonsgodkänd (alla är det efter ?2001?) så får du inte plocka bort eller ändra något egentligen

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Slipon går igenom 99% om det håller någorlunda ljudnivå.

Om hojen är LV- reggad så ska du ha både speglar och blinkers. Glöm inte röd reflex bakåt och skyltbelysning heller.

Slip-on är ok så länge det klarar db nivån, vad jag vet kollar inte bp efter e-märkning, bara nått snuten verka fått dille på (än så länge..)

Edit: tvåa..

Smokes, ska besikta min hoj imorrn! Har allt i orginalutförande förutom 2 saker, miniblinkers fram (E-märkta och godkända) och ett Yoshimura RS-5 med DB-killer... Den bör gå igenom hoppas jag, är det 98db den får maxa? Och vid vilket varvantal?! Eller är det vid tomgång?? :va

Smokes, ska besikta min hoj imorrn! Har allt i orginalutförande förutom 2 saker, miniblinkers fram (E-märkta och godkända) och ett Yoshimura RS-5 med DB-killer... Den bör gå igenom hoppas jag, är det 98db den får maxa? Och vid vilket varvantal?! Eller är det vid tomgång?? :va

Den går troligen igenom :tummenupp De kollar vid tomgång sedan vid "förhöjd tomgång", på min gamla 250 varvade de 4000-5000 varv har jag för mig, den fick då förövrigt 112 decibel :rodnar

Tänkte flika in en fråga, är det ok med slipon på besiktningen, ngn som har erfarenhet?

Besiktigade igår med slipon och miniblinkers. Inga problem i år heller, liksom de tre tidigare gångerna. Frågade tjänstemannen specifikt om dessa och det var lugnt så länge de uppfyllde dB och placeringskraven.

Vad blå myndighet sen säger vid kontroll har jag ingen förstahandserfarenhet av.

Jag besiktade min 600rr idag av en 24årig otroligt trevlig ung man! Jag hade tid 15.50 i S-tälje, Moraberg och kom dit ca 15.20. Personen innan mig var sen, och hade förbrukat sina 9 minuter varpå han tog min hoj, gjorde allt han skulle göra, uppmätte inte DB nivån (inte framför mig iaf) och sa inget om mitt RS-5 med db-killer eller miniblinkers! Redan vid 15.35 va allt klart och jag fick blankt papper! :D glassigt!!! ;):banana

Ombesiktning idag för att blinkerserna blinkade ca 10 blinkningar för snabbt än regelrätt(10-35 blinkningar / 15sek). Han sa ingenting om ljudet och jag har helsystem med Yoshi RS-3 utan insatser (för det finns inga för mitt system).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT