Inför bankörning.....

Daytona

Hoj är skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
för tillfället ingen :(
Tjaba,

Snart dags för årets första bankörning och jag behöver lite råd.
Har köpt nya bromsbelägg, de gamla har kanske 2-3mm kvar(slitageindikatorerna syns knappt). Läst lite andra trådar om detta med inslitning och risk för "glaserade" belägg osv. Vet inte hur mycket jag hinner ut och köra in dem innan det bärav till bana. Ska jag köra med de gamla och byta under bandagen om det blir akut(funkar ju utan anmärkning nu), eller byta innan? Måste man lufta bromsarna när man byter belägg?

Och så den eviga frågan om däckstrycket, kör med Bridgestone BT012 SS, inte som nån furie direkt, senast på Gelleråsen gick det väl kanske 1.20 eller så. Vill inte riskera att tappa greppet för att man kör med för högt tryck!

Tacksam för tips och synpunkter!
 
Jag tycker att du ska försöka byta innan och köra in dom med en massa mjuka och fina inbromsningar i olika hastigheter. Det tar inte så lång tid. Och du behöver inte lufta bromsarna efteråt.
 
Daytona skrev:
Läst lite andra trådar om detta med inslitning och risk för "glaserade" belägg osv. Vet inte hur mycket jag hinner ut och köra in dem innan det bärav till bana.

Byt belägg innan och kör in dom. Jag gjorde precis tvärt om.
Bytte belägg och körde bana.. :huvet Beläggen är nu helt harvade!

Har slipat ner den "glaserade" ytan två gånger med smärgelduk
men den kommer tillbaka lika fort.. Jävligt surt. Kostade dock nästan
800spänn. Helt bortkastade pengar..
 
Ok, ska försöka byta imorrn så får vi se.

Nån som har några bra tips i däcktrycksdjungeln??
 
Nu jag bytt belägg och det verka funka finfint, har kört lugnt och fint till jobbet, 4 mil, bromsat mjukt och mycket. Blir likadant tebax hem, hoppas det räcker för att slita in beläggen ordentligt.

Verkar som att de belägg som satt på inte hade några slitageindikatorer, är det nån typ av racebelägg eller så? De hade små hål i bakstycket mitt för varje kolv också. Spelar ju ingen större roll i och för sig, nu är det bytt!

Ska prova med 2,1 fram och 2,3 bak så får vi se.

Nån som har andra synpunkter? :confused:
 
Kom ihåg att trycket gäller kalla däck, finns alltid någon att fråga på plats om inställningar av framgaffel och bakdämpare, min gick bäst när jag softade fjädringen i bak.
 
Pertan skrev:
2,1 fram och 2,3 bak sen är det bara att prova.

Är inte det där mer en gat-setup? Man brukar väl ha högre fram?

Jag passar på att gissa. 2.1 bar fram och 2.0 bar bak. Och kanske en extra tiondel om du mäter transportvarma däck.

(lämna Pilot Sport hemma)
 
Hm, som sagt. Många olika bud på det här med däcktryck. Ska det vara lägre bak än fram? Fler synpunkter?
 
#Olsson# skrev:
Är inte det där mer en gat-setup? Man brukar väl ha högre fram?

Jag passar på att gissa. 2.1 bar fram och 2.0 bar bak. Och kanske en extra tiondel om du mäter transportvarma däck.

(lämna Pilot Sport hemma)

Ord ! .... 2.1 fram 2.0 bak.. kalla däck.. :tummenupp

Kan inte de däcken du har men kanske liiite mer för dem.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top