Indraget kk = indragen bonus

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
God dag!

Jag har en Suzuki GSX750F-92 som jag försäkrade i fjol på Susab för 4200:- hel/hel.
Fick en ny försäkring på ca 9500 :-
Jag bytte till TH och via 6-hjulsbonus, fick en ny premie på ca 4600 hel/hel

Hur som helst för närvarande har jag ett indraget körkort (1 mån)vilket blev intressant när jag frågade på nya försäkringspremier.

If: Det nya körkortsdatumet gäller för bonus, betyder att all bonus man har gnetat ihop är totalt borta.

Länsförsäkringar: Samma som If.

TH: Bara om körkortet har varit indraget 1 år då försvinner
bonusen annars opåverkad.

Resten av bolagen har jag inte exakt koll på, men tror inte att bonusen påverkas alls.

Tänk på dom lyckliga R1-ägare som fått sina hojar för 8500:- hel/hel (Yamaha Power Insurance=Länsförsäkringar) om deras körkort skulle bli indraget då blir det dyrt.

Man straffas nu mer inte bara av polisen med böter och indraget körkort utan av försäkringsbolagen.
Tänk om alla försäkringsbolagen tillämpar återkallat körkort=ingen bonus, då stannar snart ingen för polisen

Over and out

Och ändå finns det en dom mot detta i Europadomstolen.
Men försäkringsbolagen har ju tillgång till alla dessa uppgifter och visst kan man förstå "tänket". En förare som blir av med körkortet är ju en högre risk än dom som kör långsamare (inte för att det behöver betyda samma sak).

Hulken_1 skrev:
God dag!

...

Hur som helst för närvarande har jag ett indraget körkort (1 mån)vilket blev intressant när jag frågade på nya försäkringspremier.

If: Det nya körkortsdatumet gäller för bonus, betyder att all bonus man har gnetat ihop är totalt borta.

Länsförsäkringar: Samma som If...
Dagens!

På Länsförsäkringar gäller att om körkortet har varit indraget mer än tre månader ryker bonusen. Det var i alla fall den förklaring jag fick när jag frågade. Jag betalr 7 700 hel/hel på 40+ för klass sju på LF och har haft kortet indraget i tre månader (bonusen kvar).

Hos Trygg Hanske så händer det iaf ingen om man lånat ut KK i 4 månader.

/B.Rottsling

Gulsnabbtrajja skrev:
Och ändå finns det en dom mot detta i Europadomstolen.
Men försäkringsbolagen har ju tillgång till alla dessa uppgifter och visst kan man förstå "tänket". En förare som blir av med körkortet är ju en högre risk än dom som kör långsamare (inte för att det behöver betyda samma sak).

Tänket är rätt, men ändå fel. En person som har haft körkort i kanske 20 år är generellt en mycket mindre risk än en person som är 20 och precis tagit körkort för tungt fordon.
Jag kan möjligen förstå att man reducerar bonusen, liksom för skada, men inte att man tar bort den helt ifall man blir av med kortet.
Fast det är ändock rätt missvisande, då fortkörning enligt uppgift blir ett allt vanligare brott. Då är det ju bara så att de som har oturen att åka dit straffas, fast alla fortkörare antagligen utgör samma risk.

Körkortsdatum..........

Om jag fattade det hela rätt så menar du att när du fick tillbaka ditt körkort så hade Vägverket bytt UTFÄRDANDE DATUM på ditt körkort.....isåfall har dom gjort fel.
Du kan skriva till dom och begära att ett nytt körkort med ursprungligt utfärdande datum. Visserligen kostar det en slant men det är det värt.

Läs mer här:

http://www.trafikjuristen.se/nyhetsbrev/nyhetsbrev.html

KentW

Re: Körkortsdatum..........

Kent W skrev:
Om jag fattade det hela rätt så menar du att när du fick tillbaka ditt körkort så hade Vägverket bytt UTFÄRDANDE DATUM på ditt körkort.....isåfall har dom gjort fel.
Du kan skriva till dom och begära att ett nytt körkort med ursprungligt utfärdande datum. Visserligen kostar det en slant men det är det värt.

Läs mer här:

KentW
Per automatik sedan 2003 02...

Re: Körkortsdatum..........

Kent W skrev:

Läs mer här:

KentW
Fast ur denna synpunkt spelar det ingen roll då försäkringsbolagen ändå ser att körkortet varit återkallat och baserar sin bonus på datumet det gavs tillbaka. Så enda skillnaden blir vad som är tryckt på kortet.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026