Indikatorlampan för bränsleinsprutningen lyser

tokbuffy

Tokbuffy
Gick med
7 Sep 2010
Hoj
Honda Fireblade 929rr -00 Suzuki gsxr 600 -98 såld Suzuki gsx 1100es -83 såld
Har köpt en Honda cbr 929rr -01 av min bror som jag litar 100% på!
Lampan för informationsindikeringen lyser konstant samtidigt som indikationslampan för bränsleinsprutningen lyser.
Min bror säger att han kollat upp med en verkstad varför den blinkade ibland när han körde och fått svaret att det inte var någon fara!!!???
Låter ju sjukt, min fråga är vad varningen innebär mer än att man ska sakta ner och köra till auktoriserad Honda återförsäljare!!!
Dessutom blinkar den inte bara till ibland utan lyser konstant.

Informationsindikatorlampan är en allmän varningslampa, sedan står det samtidigt "Fi" på displayen vilket betyder att det är något med insprutningen.
Fi = Fuel injection

Jag har för mig att jag läst om någon annan som haft liknande problem (vet ej om det var samma modell som din hoj) och efter att ha dragit ut säkringen för någon del av elsystemet (kanske var det insprutet) och satt i den igen så försvann felet (vet ej om säkringen drogs ut medens hojen var på eller avstängd). (Är det rekommenderat att dra säkringen för ECU när hojen är startad?)

Är spänningen direkt kopplad till ECU etc. även när den är avstängd.?. kanske går att göra en reboot om man tar bort batteriet en stund? :va

Last edited:
Exakt samma problem på tex: Kawa Z750 07-

Om man byter tex rör på den (även PC) så kan FI-lampan börja blinka ibland. Av/ på med tändningen och problemet är borta. Kommer tillbaka efter några dagar. Kawa har sagt att man inte kan göra något (Ifs för 2 år sen)

Ring Honda-verkstad och kolla om de har något liknande fall..

Hade samma problem ifjol, då hittade jag i mekhandboken(tror det var i den) att genom att kortsluta en kontakt under sadeln å sen slå på tändningen så kunde man med antalet blinkningar läsa ut felkoden, i mitt fall var det en spjället i avgassytemet som hängt sig pga en liten sten som kilat mellan rulle och wire..

Hittade tyvärr inte boken nu pga av en tidigare datorkrash men den borde ju gå att ladda hem eller om någon vänlig själ kan kolla upp det åt dig..

"kollat upp med en verkstad varför den blinkade ibland när han körde och fått svaret att det inte var någon fara!!!???"

=

Verkstaden vet inte hur det skulle åtgärdas :tummenupp

Oavsett hurvida det är utan risk eller ej så bör man åtminstone få reda vad som orsakar felkoden som i sin tur tänder upp lampan. Om din bror nu inte ens fått reda på vilken felkod/er det handlar om så skulle jag vända mig till en annan verkstad. Ett inte alls ovanligt tillvägagångsätt är dock att anteckna vilken felkod det handlar om och sedan radera felkoden för att sedan be kunden återkomma om lampan tänds igen, i de fall det kan konstateras att det inte föreligger uppenbar risk vill säga. Detta är särskilt vanligt när inget symptom kunnat fastställas och det inte handlar om någon "vanlig aha det är det här felkod".

Kan ju vara så enkelt att den där ölburken till ljuddämpare inte håller måttet enligt hojens system men samtidigt om den lyser konstant så vet du inte när den vill varna för något allvarligare.

Tacksam för alla svar! Denna sidan är verkligen super!!!

Men, kan det bli allvarliga skador om insprutningen krånglar?

Informationsindikatorlampan är en allmän varningslampa, sedan står det samtidigt "Fi" på displayen vilket betyder att det är något med insprutningen.
Fi = Fuel injection
Det behöver ju inte vara just injektorerna det är fel på, troligen är det ett summalarm för hela insprutningssystemet, inkl alla givare i motorn, tempgivare osv.

Tacksam för alla svar! Denna sidan är verkligen super!!!

Men, kan det bli allvarliga skador om insprutningen krånglar?
Det beror ju på vad det är för fel. Dränker den motorn i soppa så får du en igensotad motor som går skit, går den för magert kan det bli för varmt för ventiler och uppeldat tändstift istället.

Det bästa är ju självklart att kolla upp det!

Har hittat felkoden.

Det är nummer 23, "sensor heater" dvs lamdasonden...
När även lampan lyser konstant innebär det att man har försökt nollställa felkoden...

Ska prova att sätta på orginalblåset och se om det fortfarande varnar...

Någon som vet om det hjälper att koppla ur batteriet en längre stund för att nollställa felkoden...?

Har hittat felkoden.

Det är nummer 23, "sensor heater" dvs lamdasonden...
När även lampan lyser konstant innebär det att man har försökt nollställa felkoden...

Ska prova att sätta på orginalblåset och se om det fortfarande varnar...

Någon som vet om det hjälper att koppla ur batteriet en längre stund för att nollställa felkoden...?

lampan kan börja att lysa om avgasystemet inte är tätt tex om grenrören glappar lite

Det är inte så att lambdasonden är urkopplad nu i och med att det sitter ett eftermarknadssystem monterat?

På vissa hojar kopplar man bort O2-sensorn i samband med att man installerar en PCIIIa. För att lura ECU att sensorn fortfarande finns (för att inte få felindikering) kvar ansluter man ett 330 ohms motstånd i kontakten till sensorn.

På vissa hojar kopplar man bort O2-sensorn i samband med att man installerar en PCIIIa. För att lura ECU att sensorn fortfarande finns (för att inte få felindikering) kvar ansluter man ett 330 ohms motstånd i kontakten till sensorn.

Har nu undersökt lite mer och fått svaret att det är lambdasonden som är körd.
Men kan ju oxå vara så att den är bortkopplad som Sidney skrev. Helt ärligt: var sitter den och hur ser den ut???

Har nu undersökt lite mer och fått svaret att det är lambdasonden som är körd.
Men kan ju oxå vara så att den är bortkopplad som Sidney skrev. Helt ärligt: var sitter den och hur ser den ut???

929 har väl ingen lambdasond? Däremot finns det en servo som öppnar spjällen i luftburken och avgassystemet, plockar man bort den eller den dör så tänds FI-lampan.

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back