Importerade hojar?

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Ni som importerat eller köpt import från staterna,vad ska jag som köpare tänka på? Den som tar in den skall reg besikta hojen,när den besiktningen är klar är allt grönt då? Vill ju inte råka köpa nå stöldgods eller dyligt.lite tips för dom som ska köpa import vore bra.

Det viktiga är att du får ett kvitto på köpet och samtliga registreringsbevis. Kolla så ramnummer och det som står på regbeviset stämmer.

Sen läser du här.

när man tar in från staterna så skall man ha buller prov certifikat med sig vid reggning vilket man ej behöver vid eu import samt att hojen är tullad (momsen är betald) vad jag vet. lite komplicerat men det går.

lycka till förresten vad för haj tänkte du dig köpa?

tackar för svaren. Tanken är att köpa en r1 2010. han som plockar in den skall sälja den reggad o klar så det blir väl till att kolla på den med alla papper o ramnummer etc etc

Kontrollera att hojen verkligen går att regga in i Sverige. Jag har importerat några crosshojar men avstått från gathojar just för att det inte verkar vara helt trivialt.
Min usa-kontakt föreslog att jag skulle importera en Harley eftersom dessa är enklare att regga in i Sverige... :näsblod

Kontrollera att hojen verkligen går att regga in i Sverige. Jag har importerat några crosshojar men avstått från gathojar just för att det inte verkar vara helt trivialt.
Min usa-kontakt föreslog att jag skulle importera en Harley eftersom dessa är enklare att regga in i Sverige... :näsblod

jadu det blir ju hans problem, inge reggning = inge köp helt enkelt

I det här fallet är det väl snarare ditt problem om du blir stående med en hoj du inte kan regga in.
Jag kanske är dum, men förstår inte riktigt i vilket "stadium" du ska köpa den?
Stående I USA plus alla avgifter, tull, frakt, moms, svenska avg
eller hithämtad, reggad med svensk regplåt redo för köra??
eller nåt däremellan??
Alla "specialare" på hojen som ev finns i US är borttagna?

Jag kanske är dum, men förstår inte riktigt i vilket "stadium" du ska köpa den?
Stående I USA plus alla avgifter, tull, frakt, moms, svenska avg
eller hithämtad, reggad med svensk regplåt redo för köra??
eller nåt däremellan??
Alla "specialare" på hojen som ev finns i US är borttagna?

Vi snackar ju att importera här. Om det är du som importerar så köper du hojen ståendes i usa, sedan tillkommer moms, tull, frakt, registrering.
Vad gäller min kontakt så befinner han sig i usa större delen av året och tar bara hand om köpet där samt skickar hit prylarna och fixar lite byrokrati.

Att köpa en hoj som någon annan redan importerat och reggat in skiljer sig ju inte från att handla en svensksåld hoj och behöver väl således knappast diskuteras?

Vet inte vad du menar med "specialare" men en hoj modifieras inte innan den skickas från usa, dvs i mitt fall med crosshojar så kommer dom t.ex med en lite öppnare ljuddämpare.

Jag kommer köpa hojen när den kommer till sverige,är inreggad och besiktad och fått svenska papper inget annat =)

Jag kommer köpa hojen när den kommer till sverige,är inreggad och besiktad och fått svenska papper inget annat =)
Dumskallen fattar nu...:va
Då är det tydligen "nån annan" som fixar alla smådetaljer som E-märkning buller etc..sånt som SBP älskar att krångla med.
Garantier? Har Yamma worldwide ober av säljare?

Jag kan bara hoppas att det går ihop sig.

Har du fått ett vettigt pris? Har han räknat in kostnaderna att få den körklar i Sverige, dvs frakt, tull, ursprungskontroll, regbes, kontrollbes, ev förändringar som krävs för att få hojen genom besiktning osv?

Lite surt att importera nåt som är billigare att köpa hemma.

Ne men man har hört skräckexempel på folk som köper importerade saker som visar sig vara stulna etc etc, men men är väl chill om den reggas i sverige o får dokument på detta

är den stulen fast du köpt den i god tro så får du behålla hojen oavsett om den är svensksåld eller ej.

finns ju tom en tråd här där nån klart kan identifiera sin stula hoj på blocket men efter kontakt med polis etc får tjuven (eller han som är den nuvarande "ägaren" iaf) behålla hojen - helt lagligt! :va

personligen skulle jag aldrig köpa nåt där jag inte fick rätt vibbar både från säljare och pryl... är du osäker, skippa det då!

har själv köpt flera importerade hojar utan problem, suveräna säljare med suveräna fordon :tummenupp

hur fan gick det med den hojen? Kommer bara ihåg att jag såg den på blocket, fick han ut allt på försäkringen?

börjar tvivla lite på killen. Handlade om en r1 2010 med 300mil importerad från usa. Vi kom överens att jag skulle köpa cykeln om 2v, då skulle den vara inreggad och beiktad.
Han ringer o säger att hans bror har sålt den utan att ha sagt nått till han, ok?
Men han hade en blå r1 2009 som kommer in på fredag som jag kunde få köpa för 6k extra.
Luktar inte rätt

Back