Importera från tyskland?

plastraket

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Hmm, hojarna är ju helt klart betydligt billigare där nere.. satt o tittade på mobile.de

Nån som importerat nån hoj här? Är de besvärligt? jag tycker de verkar vara det iallafall.. Massa papper etc... :rolleyes: Hur gör man ???

Välj ut några cyklar som du är interserad av, (finns bl.a. på www.mobile.de) Ring sedan runt och snacka med ägarna.

Sen är det bara att skaffa en stor bil,
alt. bil med släp och åka ner.
Åk runt och leta tills du hittar den perfekta hojen :rolleyes: som du vill köpa. Se bara till att alla papper finns.

Om du inte orkar åka ner själv så finns det ju företag som kör upp cyklarna också:

www.gwbikes.de

Beställ tid för regestreringsbesiktning, och sen är det bara att vänta.

plastraket skrev:
Hmm, hojarna är ju helt klart betydligt billigare där nere.. satt o tittade på mobile.de

Nån som importerat nån hoj här? Är de besvärligt? jag tycker de verkar vara det iallafall.. Massa papper etc... :rolleyes: Hur gör man ???
Jag och två till var nere och hämtade varsin hoj för ett par år sen. Väldigt smidigt tycker jag, hade en stor merca-buss.. Det enda du behöver tänka på att du får med det gröna reg.beviset, Fahrzeugbrief. Ev så ska hojen vara avställd oxå men om du köper på en mc-firma är de ju alltid avställda.

Forkman skrev:
Välj ut några cyklar som du är interserad av, (finns bl.a. på www.mobile.de) Ring sedan runt och snacka med ägarna.

Sen är det bara att skaffa en stor bil,
alt. bil med släp och åka ner.
Åk runt och leta tills du hittar den perfekta hojen :rolleyes: som du vill köpa. Se bara till att alla papper finns.

Om du inte orkar åka ner själv så finns det ju företag som kör upp cyklarna också:

www.gwbikes.de

Beställ tid för regestreringsbesiktning, och sen är det bara att vänta.

Hur mycket tar dem för det då?
Är inte så bra på tyska :rolleyes:

Jag kom just hem från Tyskland. Tyskarna kan oftast prata engelska så det brukar gå smidigt. Se till att ha det mesta klart innan du åker bara. Tyskland är stort och att åka runt där nere och kika i butiker bara på måfå fungerar inte. Då kan du ha att göra i flera veckor...

Om du ska köra hem hojen kan jag varmt rekommendera färjan mellan Kiel och Göteborg (650 kr) istället för att åka via Puttgarden genom Danmark eller norrut genom Danmark via Öresundsbron till Malmö. Om du tar färjan kommer du utvilad till Göteborg kl 09:00.

Tänk också på att du inte kan fixa exportplåtar på en helgdag utan du måste vara där en vardag i så fall. Handlaren kan inte heller hjälpa dig då du (oftast) måste infinna dig personligen med legitimation för att få en plåt.

Vad beträffar papper och sådant är det inget krångel alls. Det enda du behöver är registreringsbeviset i orginal (farzeugbrief) och sedan är det bara att ta med detta till registreringsbesiktningen (1600 kr) tillsammans med en vågsedel som visar vad hojen väger (150 kr). Vissa besiktningsstationer har egen våg, annars anvisar dom ett vågställe om man ringer dit.

Att åka tåg och buss i tyskland är busenkelt. Alla tider mm finns på http://www.bahn.de och kartor samt färdvägar kan skrivas ut från http://www.viamichelin.com , bra att ha allt sådant utskrivet och klart innan avfärd.

Det går bra att köpa biljetter i automater på stationen eller direkt på tåget. Kolla förresten flygpriserna som Ryanair har till Hamburg, http://www.ryanair.com Jag flög från Skavsta flygplats till Hamburg för 200 kr enkel resa (billigt va?).

Bra planering är det viktigaste för ett lyckat köp i Tyskland. Att stå där nere utan att ha någon strategi eller plan är ingen höjdare. Det kan vara 100 mil mellan två olika objekt man är intresserad av och skulle då inte första hojen vara i det skick man förväntat sig blir det oerhört besvärligt om man står där utan att veta.

Om någon vill veta mera, skicka ett PM så ska jag försöka guida er i importdjungeln... :hej

Last edited:
Vill bara säga att jag tog hem min hoj från Tyskland för ett par månader sen. Allt gick kanon. Åkte ner med en kompis med bil och släp till München och hämtade den, 300 mil på 2 dygn.

Jag läste på denna sida (bland andra) om import:
http://www.allroadmc.com/import.htm

Lycka till, hoppas du gör en lika bra affär som jag och glöm inte :öl !

:squid

Bra och smarta inlägg om import!
Synd att den låg sist i sökningen.
Lyfter den därför så andra slipper 2 timmar letande efter bra tips :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti