Jag kom just hem från Tyskland. Tyskarna kan oftast prata engelska så det brukar gå smidigt. Se till att ha det mesta klart innan du åker bara. Tyskland är stort och att åka runt där nere och kika i butiker bara på måfå fungerar inte. Då kan du ha att göra i flera veckor...
Om du ska köra hem hojen kan jag varmt rekommendera färjan mellan Kiel och Göteborg (650 kr) istället för att åka via Puttgarden genom Danmark eller norrut genom Danmark via Öresundsbron till Malmö. Om du tar färjan kommer du utvilad till Göteborg kl 09:00.
Tänk också på att du inte kan fixa exportplåtar på en helgdag utan du måste vara där en vardag i så fall. Handlaren kan inte heller hjälpa dig då du (oftast) måste infinna dig personligen med legitimation för att få en plåt.
Vad beträffar papper och sådant är det inget krångel alls. Det enda du behöver är registreringsbeviset i orginal (farzeugbrief) och sedan är det bara att ta med detta till registreringsbesiktningen (1600 kr) tillsammans med en vågsedel som visar vad hojen väger (150 kr). Vissa besiktningsstationer har egen våg, annars anvisar dom ett vågställe om man ringer dit.
Att åka tåg och buss i tyskland är busenkelt. Alla tider mm finns på
http://www.bahn.de och kartor samt färdvägar kan skrivas ut från
http://www.viamichelin.com , bra att ha allt sådant utskrivet och klart innan avfärd.
Det går bra att köpa biljetter i automater på stationen eller direkt på tåget. Kolla förresten flygpriserna som Ryanair har till Hamburg,
http://www.ryanair.com Jag flög från Skavsta flygplats till Hamburg för 200 kr enkel resa (billigt va?).
Bra planering är det viktigaste för ett lyckat köp i Tyskland. Att stå där nere utan att ha någon strategi eller plan är ingen höjdare. Det kan vara 100 mil mellan två olika objekt man är intresserad av och skulle då inte första hojen vara i det skick man förväntat sig blir det oerhört besvärligt om man står där utan att veta.
Om någon vill veta mera, skicka ett PM så ska jag försöka guida er i importdjungeln...
