Importera bil från usa!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tjena alla.
Jag har funderingar på att importera en bil från usa av nyare modell (dvs från 95 och framåt), men jag hittar ingen bra information på nätet om detta.
Har kollat på diverse importörer (bilförmedlare kanske man ska kalla dem för) men dom ska ha så förbannat mycket för att ta in en eclipse gst alt. Integra gsr.

Så är det någon har information att dela med sig som tex:
hur man går tillväga?
vad det kan tänkas att kosta i frakt och avgifter?
Länkar?

Tacksam för alla svar.
Mvh
Tobbe

Ebay.com har använts vid några tillfällen. Har dock ingen egen erfarenhet av denna sajt.

Mvh
/den andra Tobbe

Jo ebay.com har jag kollat på så den enkla biten är väl att hitta bilar, men problemet är resten, med frakt osv..

Tja, det är väl så här ungefär:
Du köper bilen för det priset som annonseras. Normalt tilkommer skatt på det priset (ca 5-10% beroende på var den finns), men iom att den ska exporteras så kanske du slipper detta. Tror tom att vissa stater kräver att du har en fast adress i landet och/eller ett amerikanskt körkort.

Sedan fraktar du bilen till Sverige. Där betalar du tullavgifter. Sedan betalar du moms på vad bilen kostat dig hittils. Dvs inköp+frakt+försäkring+(tullavgift?).

Sedan är det väl i stort sett bara att regbesiktiga bilen, vilket inte borde vara några problem om den inte avviker från de svenska modellerna.

Tror det är svårt att få vinst i det hela dock, sålänge det inte rör sig om en ovanlig bil som är eftertraktad i Sverige.

Lugn skrev:
Tja, det är väl så här ungefär:
Du köper bilen för det priset som annonseras. Normalt tilkommer skatt på det priset (ca 5-10% beroende på var den finns), men iom att den ska exporteras så kanske du slipper detta. Tror tom att vissa stater kräver att du har en fast adress i landet och/eller ett amerikanskt körkort.

Sedan fraktar du bilen till Sverige. Där betalar du tullavgifter. Sedan betalar du moms på vad bilen kostat dig hittils. Dvs inköp+frakt+försäkring+(tullavgift?).

Sedan är det väl i stort sett bara att regbesiktiga bilen, vilket inte borde vara några problem om den inte avviker från de svenska modellerna.

Tror det är svårt att få vinst i det hela dock, sålänge det inte rör sig om en ovanlig bil som är eftertraktad i Sverige.
Bra sammanfattat, vill endast tillägga att
A: Frakten är svindyr
B: Frakten tar en jävla tid
C: Fraktbolag har en tendens till att krångla som fan

sismo skrev:

Någon som vet om det ska betalas moms på tullavgiften? :confused:

Lugn skrev:
.............

Ok, dock så är jag inte ute efter att göra vinst, utan köpa en bil som jag vill ha, en Eclipse Gst eller Gsx går lös på runt 160 loppor i Sverige (vilket är alldeles för mycket) som ändå är importerade från USA, och i Usa finns det fina exemplar från typ 7000$ så om man räknar lite snabbt så vill bilförmedlarna tjäna runt 50 000 kr på en bil, eller har jag missat något i min snabbräkning?

sismo skrev:

A: Om jag har fatta allt jag har läst så har jag hittat både svenska samt svenskdrivna fraktbolag i USA som kan skeppa en bil för runt 1400$, vilket jag inte tycker är så dyrt.
B: Man får räkna med 3-8 veckor på att bilen ska komma.

Teknikens Värld, typ Jun 2005, hade ett specialnummer angående detta. Går att beställa för 60:- på deras hemsida.

Markus skrev:
Teknikens Värld, typ Jun 2005, hade ett specialnummer angående detta. Går att beställa för 60:- på deras hemsida.
ok tack, dock så var det fel år.. 2004 ska det vara. ;)

Hurtig skrev:
Ok, dock så är jag inte ute efter att göra vinst, utan köpa en bil som jag vill ha, en Eclipse Gst eller Gsx går lös på runt 160 loppor i Sverige (vilket är alldeles för mycket) som ändå är importerade från USA, och i Usa finns det fina exemplar från typ 7000$ så om man räknar lite snabbt så vill bilförmedlarna tjäna runt 50 000 kr på en bil, eller har jag missat något i min snabbräkning?

A: Om jag har fatta allt jag har läst så har jag hittat både svenska samt svenskdrivna fraktbolag i USA som kan skeppa en bil för runt 1400$, vilket jag inte tycker är så dyrt.
B: Man får räkna med 3-8 veckor på att bilen ska komma.

Ja, snabbräkningen verkar stämma någorlunda. Gjorde bara ett överslag själv.
Angående frakten så låter det ungefär som de uppgifter jag hört tidigare.

Notera dock att INGEN betalar MSRP (Manufacturers Suggested Retail Price), om det inte skulle råka vara en väldigt eftertraktad bil. Just nu säljer tex ett flertal märken vissa av sina modeller till kund för samma pris som de anställda skulle betala.

Vem som tar vinsten/skillnaden mot priset i Sverige vet jag inte, men om jag räknar på min bil och min hoj så lönar det sig iaf att ta med dom hem när det är dags. Inköpspriset här är ungefär hälften på båda...

Edit: Kollar man här så ligger ju priset runt $20k för den klena varianten...
http://www.mitsubishicars.com/eclipse/

Edit 2: Okej, okej... Jag läste ditt inlägg igen och insåg att du är intresserad av en begagnad bil. Fast den nya är rätt fräck, eller hur...?

För övrigt brukar bilar vara välservade här. Tjejen byter olja var 500-600e mil och jag har bytt två ggr på 800 mil i Mussen. (Och två ggr i Kawan på 160...)
Anledningen är priset. Oljebyte inkl arbete landar på knappt 200 sek... :tungan

Last edited:
Markus skrev:

Tror jag läste det. Hade de inte med ett exempel på en xc90 bland annat?
Tror igen att det var i detta numret som jag läste att man var tvungen att ha en adress i usa för att det ska fungera.

Eller var det i vintras kanske? Hmm.... Kan ju oxå vara så att jag hittade ett gammalt nummer när jag var hemma....

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back