Import från USA.

yahoo

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
Yamaha R6
Hej!

Jag har precis tagit mototcykel körkort här i USA, och har två frågor.

1. Får jag köra motorcykel i Sverige med mitt amerikanska körkort?

2. Jag kommer köpa en Yamaha YZF 600R, från 2002 i veckan. Har kollat på den, och den är i bra skick. Hur mycket kan jag räkna med att få för den om jag importerar den till Sverige? Vet någon hur mycket det kostat i frakt? Hawaii-Göteborg!

Tack få förhand!

2. jag är rätt säker på att du kan ansöka om ett internationellt körkort, det är dock bara giltligt i 12 månader, sen måste du ta ett svenskt kort, dock vet jag inte om det bara gäller amerikanska medborgare :va

frakt

Att frakta en hel hoj ligger någonstans på 700-1000 usd i en "crated container".

Tull och moms bestäms på det importvärdet som hojen deklareras för (alltså det värdet som står på köpekvittot/fakturakopian).

Moms = 25%, tull lite olika på vad som importeras (3-4% tror jag, ring tullverket och fråga).

:tummenupp

När det gäller frakt så skulle jag kolla med nordtrafik.se...
Dom skeppar från en massa hamnar runt om i USA..
Dom har även en kalkylator på hemsidan där du kan se vad det kommer
att kosta... Har använt dom ett flertal gången och det har alltid funkat klockrent

Att frakta en hel hoj ligger någonstans på 700-1000 usd i en "crated container".

Tull och moms bestäms på det importvärdet som hojen deklareras för (alltså det värdet som står på köpekvittot/fakturakopian).

Moms = 25%, tull lite olika på vad som importeras (3-4% tror jag, ring tullverket och fråga).

:tummenupp

3,7% är det på MC delar iaf...

Ang 2an är jag inte så hemma på detta men om du bor over there nu så kan du väl ta med dig hojjen hem som flyttgods eller? Då har jag för mig att man slipper moms då det är som att ta med dig en laptop eller annan sak man äger och avser fortsätta äga. Kan vara värt att undersöka närmre i alla fall. Någon här borde ju veta bättre än jag.

Tror man måste haft grejorna i ett år för att man ska få ta med dom som flyttgods, så se till att skriva rätt inköpsdatum på kvittot ;)
Mer info om flyttgodsregler för fordon finns på www.vv.se under import.

1) Nej ett amerikanskt hojkort gäller inte i Sverige
2) Fraktkostnaden har jag dålig koll, det varierar säkert rätt ordentligt. Hojen måste under alla händelser förtullas så där tillkommer det kostnader.
Du kan slippa tull om hojen tas in som flyttsak (lite olika regler dock om man räknas som inflyttare eller återvändare). Villkoret är att du ägt och nyttjat godset minst 6 månader innan du flyttar tillbaka till Sverige. Ett annat villkor är att du inte får sälja gods som du fått tullfrihet på tidigast ett år efter införsel.

yzf 600 R, är inte det gamla Thundercaten? Mig veterligen såldes den inte som 2002 modell i Sverige så värdet här kan vara rätt knepigt att bedöma.

Tack för alla svar!

Jag pluggar på Hawaii och har precis tagit mitt körkort. Så jag är väldigt sugen på att köpa min först hoj. Jag vet att en sporthoj inte är bästa valet för en nybörjare, men jag har kört mycket moppe, haft bilkört kort i 4 år, och är en ganska säker och bra förare. Har aldrig vart i en olycka. Så jag ska börja väldigt försiktigt.

I alla fall, så åker jag hem i mitten av maj och stannar i sverige i 3 månader innan jag åker tillbaka till USA i slutet av augusti. Min första tanke va att spara ihop pengar över sommaren och köpa en hoj när jag kommer tillbaka i Augusti, men vill ha en hoj nu :)

Efter som priserna är väldigt mycket lägre här, (R6, 2002 = ca. 20.000 kr), och om jag förståt det rätt, så ligger dom på runt 40-50.000 kr i sverige, så tänkte jag köpa en, ta med den till Sverige, och sälja den direkt. Och använd pengarna för att köpa en ny när jag kommer tillbaka till USA. (Det kanske är bättre att jag köper en annan hoj! Vilket ska jag köpa i så fall?)

Tror ni det är en bra ide?

I vv:s regler står det att man som student inte har rätt att använda flyttreglerna för t.ex. fordon. Doh!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!