Jag och en bekant har just 'roat oss' med att ta hem en hoj därifrån förra veckan.
Inga avgifter för inköp/införsel av hoj du köpt i annat EU-land.
Däremot behöver du byta strälkstarinsats till högertrafik-modell.
Om hojen enbart har MPH-gradering behöver mätare (eller skalan) bytas före regbesiktning.
Du behöver regbesikta (för att den skall bli ett svenskt fordon, kostar 1760:-
Om du ansöker om tillfällig registrering därförinnan (för att ha längre tid på dig att kunna köra innan besiktningen) tas ut en avgift på 300:-.
Men det kan vara kostnaderna för att få hem hojen som knäcker din kalkyl.
En grej att tänka på när det gäller inportkostnaden
är att det inte är möjligt för en icke-brittisk medborgare att köra hojen i trafikförsäkrat skick (dvs lagligt) med brittiska plåtar utanför Sverige. Så de sträckor där man inte vill köra olagligt (eller rättare sagt oförsäkrad vad gäller skador på andra personer/fordon) löser man genom att köra den på släp de vägsträckor där du inte vill köra olagligt.
Det där kan lösas billigare om du kan få den skeppad av säljaren med båtfrakt till Göteborg, det är nog absolut billigast.
Vi tog den över färja. Transportfrågan kan göra det dyrt att få hem en hoj från U.K om du vill ha lagen och risknivån på din sida. Om du blir haffad av polisen i U.K och inte hinner med färjan så är dina 3000:- i färjebiljett förlorade
När du kommer till svenska gränsen kan man ordna tillfällig försäkring hos tullen så du kan köra två veckor på engelsk-plåten.
Flyg kan man åka RyanAir från sensationella 250:- enkel Skavsta/Stansted om man är ute och bokar i god tid. Färja kostar typiskt ca 2500-3000:- enkel väg med MC.
Och passupp för brotull-avgift över Stora Bält-bron om du åker genom Danmark, över 600 danska kr om du kör hyrd skåpbil. Jag skulle nog rekommendera färja Newcastle-Göteborg i stället så slipper man betala 150 DK för två mackor och Cola på dansk bensinmack.