Hej
Jag är ledsen att behöva dra denna fråga, har letat men det verkar inte finnas någon "guide". Det finns en Ducati som jag vill köpa från England och av all information jag har fått fram är det följande som gäller:
*Hastighetsmätare visa km - inga problem med digital
*Lampor? Panigale 1199, pris?
*Åka ner och hämta eller låta firma ta hem Mark Jennings AB - kostnad? Finns firman kvar?
*Regbesikt. pris?
*Försäkring samma som svensk såld?
*Fraktfärja
Följande är det från UK.
1. Du köper hojen, lämpligt om du gör en "HPI"-check före. Finns företag på nätet som erbjuder. Kostar nån hundring. Där får man fram om hojen varit utsatt för någon skada, om den är kreditägd, mätarställningar osv osv.
2. Du får med dig regbeviset kallat V5C. Förre ägaren skickar in den lila lappen ur regbevis med export. Gå gärna och posta tillsammans om det är privat. Skriv KVITTO! med utländska regnr på, chassinr och gärna motornr.
3. Skicka in regbeviset(V5C) och kvittot med ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen Örebro. Betala in 700kr enligt beskrivningen.
4. Ett par-tre veckor senare så är ursprungskontrollen klar, boka tid för regbesiktning och i de fall det behövs (beroende på ålder på hojen) även kontrollbesiktning. Byt framlampor.
5. Du tilldelas ett svenskt regnr, som du sedermera kan skaffa försäkring till.
___
Jag skall ringa kille som säljer hojen idag, skall försöka pruta. Tacksam om någon som tagit in en Ducati kan svara
Jag är ledsen att behöva dra denna fråga, har letat men det verkar inte finnas någon "guide". Det finns en Ducati som jag vill köpa från England och av all information jag har fått fram är det följande som gäller:
*Hastighetsmätare visa km - inga problem med digital
*Lampor? Panigale 1199, pris?
*Åka ner och hämta eller låta firma ta hem Mark Jennings AB - kostnad? Finns firman kvar?
*Regbesikt. pris?
*Försäkring samma som svensk såld?
*Fraktfärja
Följande är det från UK.
1. Du köper hojen, lämpligt om du gör en "HPI"-check före. Finns företag på nätet som erbjuder. Kostar nån hundring. Där får man fram om hojen varit utsatt för någon skada, om den är kreditägd, mätarställningar osv osv.
2. Du får med dig regbeviset kallat V5C. Förre ägaren skickar in den lila lappen ur regbevis med export. Gå gärna och posta tillsammans om det är privat. Skriv KVITTO! med utländska regnr på, chassinr och gärna motornr.
3. Skicka in regbeviset(V5C) och kvittot med ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen Örebro. Betala in 700kr enligt beskrivningen.
4. Ett par-tre veckor senare så är ursprungskontrollen klar, boka tid för regbesiktning och i de fall det behövs (beroende på ålder på hojen) även kontrollbesiktning. Byt framlampor.
5. Du tilldelas ett svenskt regnr, som du sedermera kan skaffa försäkring till.
___
Jag skall ringa kille som säljer hojen idag, skall försöka pruta. Tacksam om någon som tagit in en Ducati kan svara
