Import från England - en checklista

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

Jag är ledsen att behöva dra denna fråga, har letat men det verkar inte finnas någon "guide". Det finns en Ducati som jag vill köpa från England och av all information jag har fått fram är det följande som gäller:

*Hastighetsmätare visa km - inga problem med digital
*Lampor? Panigale 1199, pris?
*Åka ner och hämta eller låta firma ta hem Mark Jennings AB - kostnad? Finns firman kvar?
*Regbesikt. pris?
*Försäkring samma som svensk såld?
*Fraktfärja

Följande är det från UK.

1. Du köper hojen, lämpligt om du gör en "HPI"-check före. Finns företag på nätet som erbjuder. Kostar nån hundring. Där får man fram om hojen varit utsatt för någon skada, om den är kreditägd, mätarställningar osv osv.

2. Du får med dig regbeviset kallat V5C. Förre ägaren skickar in den lila lappen ur regbevis med export. Gå gärna och posta tillsammans om det är privat. Skriv KVITTO! med utländska regnr på, chassinr och gärna motornr.

3. Skicka in regbeviset(V5C) och kvittot med ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen Örebro. Betala in 700kr enligt beskrivningen.

4. Ett par-tre veckor senare så är ursprungskontrollen klar, boka tid för regbesiktning och i de fall det behövs (beroende på ålder på hojen) även kontrollbesiktning. Byt framlampor.

5. Du tilldelas ett svenskt regnr, som du sedermera kan skaffa försäkring till.
___

Jag skall ringa kille som säljer hojen idag, skall försöka pruta. Tacksam om någon som tagit in en Ducati kan svara :)

Värt att tänka på är att de engelska regbevisen har dålig info så du behöver bl a komplettera med effekt och totalvikt.

I mitt fall så blev det att skaffa coc intyg som tar cirka tre månader att få....

Brit här på forumet har fantastisk koll på detta och driver (vad jag vet) banhoj.com som kan hjälpa dig.

Kör mark jennings fort? Har tagit hem 5 hojar via honom men han nämnde att han skulle lägga av för ett par år sedan pga hemflytt till england

*Lampor? Panigale 1199, pris?
Kolla Beggat..ebay är det enda som gäller

*Åka ner och hämta eller låta firma ta hem Mark Jennings AB - kostnad? Finns firman kvar?
Låt någon sköta transporten o slipp tiden, o kostander runt omkring. Vet ej angående mark jennings..han nämnde tidigare att han skulle lägga ner. Rekommenderas annars

*Regbesikt. pris?
Står på transportstyrelsens hemsida..ej dyrt..någon tusenlapp.

*Försäkring samma som svensk såld?
Ja

*Fraktfärja
Hitta någon som kan ta hem den åt dig så får du paketpris...som en annan sa..britt här på sh tar hem hojar.
När jag använde mark jennings tog han 5000:-..förutsatt att hojen skulle plockas upp i närheten av..eller påväg till den lokal han hade i england. Skulle den hämtas längre ifrån fick man betala extra.

Jag spara ca 10,000-15,000 på dom hojar jag tog hem..i 70,000kr klassen då.
Dock drygt att byta framlampor...hata mig själv varenda gång o ångra att jag tog hem från england pga det bytet..dryyygt.
Sen får man sälja för lägre pris pga importen. Så det blir det numera svensköpta hojar.

Last edited:
Hur stor % besparing kan man göra på att ta hem från UK?

Känns ju som att det ändå får handla om ganska bra med pengar för att det skall vara värt besväret.

Mr Woland: Tjaa, en 2012 Panigale 1199 för 100.000kr istället för 200.000kr känns rätt ok.

Jag har aldrig sett en sån hoj beggad i Sverige. Halva priset beggad, men visst då är den prutad lite grann.

Gamepad: Done! Tack

Mister: Ok skall kolla COC-intyget.

Bentbent: Jag har mailat karln ;)

Philleee: Jag tror inte Mark Jennings kör längre, står att hans företag är inaktivt.
http://www.allabolag.se/5567137673/Mark_Jennings_AB

Går företaget igenom hojen för att se att den är schysst vid upphämtning, vore bra.
5000kr låter inte så blodigt om allt ingår gällande frakt.

Kolla med banhoj.com ang frakt från UK. Jag har tagit hem 3 hojar via Andy.

Ok, har talat med Andy på Banhoj, riktigt schysst kille, ser fram emot detta. Han skulle skicka över en pdf med all information.

Dubbelkolla om Panigalen har andra lampor i UK, kan vara samma som i övriga europa.
Så är det på vissa hojar vad jag förstått i tidigare trådar här på SH.
Jag skulle regbes/kontrollbes först o sett om den gick igenom innan jag beställde nya lampor.

Tror ärligt att det blir svårt att hitta en för 100K, då ska man nog se upp i så fall :tummenupp

Men för runt 120+kostnaden attta hem den kan man nog hamna och det är ju bra det! :)

Handlar om att alla länder som har vänstertrafik har lampor som lyser högt på vänster sida. De bländar då alla trafikanter i länder som har högertrafik..så nej..de kommer aldrig gå igenom besiktningen.
Har någon lyckats få igenom UK lampor i sverige har besiktningsmannen varit hög som ett hus eller vän med personen i fråga

Dubbelkolla om Panigalen har andra lampor i UK, kan vara samma som i övriga europa.
Så är det på vissa hojar vad jag förstått i tidigare trådar här på SH.
Jag skulle regbes/kontrollbes först o sett om den gick igenom innan jag beställde nya lampor.

Det jag läste var ju just att inte alla hojar har asymmetriskt halvljus anpassat för höger respektive vänstertrafik. Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Detta är inte helt ovanligt, både att jag är otydlig och att halvljuset mkt väl kan gå o besiktiga med :)

Handlar om att alla länder som har vänstertrafik har lampor som lyser högt på vänster sida. De bländar då alla trafikanter i länder som har högertrafik..så nej..de kommer aldrig gå igenom besiktningen.
Har någon lyckats få igenom UK lampor i sverige har besiktningsmannen varit hög som ett hus eller vän med personen i fråga

Det jag läste var ju just att inte alla hojar har asymmetriskt halvljus anpassat för höger respektive vänstertrafik. Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Detta är inte helt ovanligt

Tvärtom, det är faktiskt ovanligt med icke anpassat ljus....

Btw, jag har tagit hoj hem via Andy. Han gör ett smidigt fraktjobb. Men, sen är det upp till dig med hojens skick o registreringshantering.

Kan vara värt o checka innan nya lampor införskaffas är min poäng. Hittar jag källan här på SH så skall jag länka, det handlade om Aprilior bla vill jag minnas.

Bump , en fråga ang import vid registrerings besiktningen , Orginalutförande som dom kallar de inkluderar de b*gläppen , orginalblås m.m?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT