import av NY hoj

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Hur fungerar det om jag vill ta in en sprillans ny hoj från annat EU land.

Är det mycket papirer ? avgifter ?

Kan kanske få en bra pris på en Aprilia.

Det är inga problem i utlandet skall du be handlaren om pris exkl lokal moms.

Sen kör du skiten på släp lr interimskyltar till sverige.

Här regbesiktigar du den med papperna som du fick i utlandet är hojen ny är den dessutom helfordonsgodkänd vilket minskar strulet hos sbp.

Sen kommer ett inbetalningskort från särskilda skattemyndigheten där momsen skall betalas.

För att slippa moms kan man be handlaren datera kvittor 6 mån tidigare o sen innan man besiktigar så skruvar man fram mätaren minst 600 mil för då anses hojen vara beg hos besiktningen och sådana är momsbefriade

Borsiin skrev:
...o sen innan man besiktigar så skruvar man fram mätaren minst 600 mil för då anses hojen vara beg hos besiktningen och sådana är momsbefriade

Fordonet behöver INTE ha rullat minst 600 mil numera för att klassas som "begagnat"!
:fakta

Inte 600?

Kan du skriva under på att det inte behöver gått 600 för att klassas som beggat? Tror inte det.
Jag kollade nämligen upp detta för 2 veckor sedan och då gäller minst 6 månader samt att det ska ha gått över 600 mil. Om något av dessa krav inte uppfylls så klassas det som NYTT fordon.
Motbevisa mig gärna.

Re: Inte 600?

Hallen skrev:
Kan du skriva under på att det inte behöver gått 600 för att klassas som beggat? Tror inte det.
Jag kollade nämligen upp detta för 2 veckor sedan och då gäller minst 6 månader samt att det ska ha gått över 600 mil. Om något av dessa krav inte uppfylls så klassas det som NYTT fordon.
Motbevisa mig gärna.

Har en god vän som knegar på SBP och enl honom så är reglen med att ett privat-importerat fordon från ett annat EU-land måste ha gått minst 600 mil samt vara minst 6 mån avskaffat!
:fakta

Enl de NYA reglerna så räcker det med att fordonet är minst 6 mån gammalt för att klassificeras som begagnat!

Ljuger min polare, så ljuger jag!

Men å andra sidan borde det vara en tämligen lätt uppgift att verifiera/dementera, det är bara att ringa SBP Upplysningscentral i Sthlm (har FÖR mig att det är 08/7592300, ej hundra dock....).
:tummenupp

Det behöver inte ha gått 600 mil för att klassas som begagnat!! :fakta :) Ändrades ganska nyligen om jag inte har fel..... :tummenupp :)

HA DE GÔTT

Asylum_Nakaza skrev:
hur fungerar det med skatten då på en hoj som verkligen är beggad, t.ex. den här:

http://se.mobile.de/SIDAa63LfF45HG0...e=8&bereich=krad&id=11111111122520353&top=13&

tjänar man något på att ta hem en sån ifrån tyskland?

"Skatt"...??
Om det är försäljningsskatten(det som förr kallades "accis") du syftar på, så är den borttagen sedan länge på hojjar! Det enda som tillkommer på en privat-imp. hoj är reg.bes, 1860 SEK sist jag gjorde en sådan(2002).

Ang länken du bifogade så kan funkar den inte....

Originally posted by Ludde Det behöver inte ha gått 600 mil för att klassas som begagnat!! :fakta :) Ändrades ganska nyligen om jag inte har fel.....
För att sätta punkt för denna del av diskussionen så kan jag säga att detta uttalande är tyvärr fel.
Den måste gått över 600 mil OCH vara över 6 månader! Jag har ett papper från RSV som bevisar detta. :5sure

UrbanTiger skrev:
Grejjen var väl att någon hade frågat vad som händer om den gått något mindre än 600 mil men var mer än 6 månader. Ingenting hade dom svarat. Behövde inte betala momsen i Sverige alltså. En del tolkar detta som att 600 milskravet är utsuddat. Vet ej om RSV kommit ut med något officiellt.

Sen räker det väl inte att antidatera ett kvitto som sades tidigare, det är väl regdatumet dom vill titta på.

---

Korrekt! 6 månaders "anmelden" är det som gäller, d v s påställd
på Swediska. Hur man kan få fram 6 månaders påställning på en
ny hoj begriper inte jag, men är glad om någon förklarar det.

Ett försäljningskvitto från 1975 är värdelöst om inte hojen rullat
påställd minst 6 månader.

Som vanligt vid en sån här diskution så baseras alla svar på rena fakta :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back