Import av MC HJÄLP!!!

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Tjena, Vilka regler och priser gäller vid import av MC från England? Skulle behöva veta med skatt osv...

Regbesiktning, skatt, ägarbyte osv osv... Obs (inte Tyskland utan England!)

Ja, det finns säker en hel uppsjö med gamla trådar på "SÖKFORUMET" Men jag orkar inte leta... Så nu slipper alla låtsaspoliser upplysa mig om detta....

:tummenupp
 
Robbano skrev:
Tjena, Vilka regler och priser gäller vid import av MC från England? Skulle behöva veta med skatt osv...

Regbesiktning, skatt, ägarbyte osv osv... Obs (inte Tyskland utan England!)

Ja, det finns säker en hel uppsjö med gamla trådar på "SÖKFORUMET" Men jag orkar inte leta... Så nu slipper alla låtsaspoliser upplysa mig om detta....

:tummenupp

Varför inte ringa ASB 08/7592100 och be dem koppla dig till tekniska avd.

Eller!

- Import av MC från EU-land -

För en ibruktagen och permanent registrerad mc i seriemässigt fabriksutförande och som inte är ändrad krävs endast ett registreringsbevis i original från importlandet för att kunna registreras i Sverige. Är mc:n ändrad så att den inte längre kan anses vara i seriemässigt fabriksutförande krävs intyg enligt VVFS 2003:23*. Detta innebär i princip en CoC-handling d v s ett helfordonsgodkännande, om mc:n är ibruktagen efter 16 juni 2003.

Är mc:n inte registrerad krävs fulla intyg enligt VVFS 2003:23 enligt ovan. Dessutom behöver du visa att den är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land den tas från. Detta gäller inte om mc:n är tillverkad inom EU-området och därefter inte tagits därifrån. Att mc:n har tillverkats inom EU-området kan, för helt ny mc, visas genom intyg från tillverkaren eller framgå av chassinumret.

Eget bruk
Om man väljer att importera för eget bruk - begränsat till ett fordon/år - finns vissa lättnader från kraven i VVFS 2003:23. Dessa lättnader som finns att läsa i VVFS 2003:25 medger vissa undantag. Undantagen är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk 17 juni, 2003 eller senare varför ett helfordonsgodkännande i princip är nödvändigt för dessa fordon. I övrigt gäller som ovan.

------------------------------------------------------------------------


- Import av MC från icke EU-land -

Allmänt
Mc:n ska vara förtullad och förregistrerad. Vägverket tar i samband med registreringen beslut om importsätt. T e x "eget bruk, flyttsak eller ospec". Den förregistrerade motorcykeln ska sedan genomgå en registreringsbesiktning hos bilprovningen. Den ska då uppfylla de säkerhetskrav, beroende av importsätt, som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige. Förutsättning för nedanstående är att mc:n är i seriemässigt standardutförande och inte ändrad.

För mc ibruktagen efter 16 juni 2003 krävs i pricip ett helfordonsgodkännande. För import "eget bruk" finns vissa begränsade lättnader från VVFS 2003:23. Dessa är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk från och med 17 juni 2003.

För mc tagen i bruk före 17 juni 2003 gäller de äldre bestämmelser som gällde mc tagen i bruk före 17 juni 1999. Dessa regler kräver inte ett helfordonsgodkännande.

Import "eget bruk" mc ibruktagen före 17 juni 2003. Normalt krävs endast:

Bullerintyg 1987-
Godkänt stöldlås 1976-
Rätt belysning

Vid besiktningen krävs vissa uppgifter om fordonet t ex fabrikat, typ och årsmodell samt tekniska data såsom motoreffekt, slagvolym, tankrymd och totalvikt. Uppgifterna kan vid "eget bruk" tas från utländskt registreringsbevis, tillverkarskylt på fordonet eller t ex instruktionsbok.

Om uppgift om årsmodell saknas för ibruktagen mc kan denna fastställas med hjälp av utländsk registreringshandling om uppgift om tid för 1:a registrering eller datum för ibruktagande finns. Instruktionsbok eller liknande kan också ligga till grund för fastställandet. För ny mc importerad av annan än generalagent kan även annan dokumentation ligga till grund för årsmodellbestämningen. För fordon tillverkade 1 juli - 31 december fastställs nästkommande år som årsmodell.

-------------------------------------------------------------------------

Prislista för kontrollbesiktning – alla priser inkl moms

Nedanstående priser gäller enbart kostnaderna vid besiktning hos Bilprovningen. Kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på fordon, årsmodell, ursprungsland etc.

Läs mer om kraven vid registreringsbesiktning under Privatimport respektive Besiktningen.




Registreringsbesiktning - första registrering

Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer. T ex import från 3:e land, inklusive vägning.



Personbil 1070
Lastbil/Buss 1290
Motorcykel 1010
----
Max 3,500 kg
----
Pristillägg för amatörbyggt fordon: 310





Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning.


Personbil 1870
Lastbil/Buss 2090
Motorcykel 1760
----
Max 3,500 kg
----

Eller hör med SFRO fast de håller mest på med ombyggnad men kanske kan svara på frågor iallafall
 
Last edited:
Varför inte ringa ASB 08/7592100 och be dem koppla dig till tekniska avd.

Eller!

- Import av MC från EU-land -

För en ibruktagen och permanent registrerad mc i seriemässigt fabriksutförande och som inte är ändrad krävs endast ett registreringsbevis i original från importlandet för att kunna registreras i Sverige. Är mc:n ändrad så att den inte längre kan anses vara i seriemässigt fabriksutförande krävs intyg enligt VVFS 2003:23*. Detta innebär i princip en CoC-handling d v s ett helfordonsgodkännande, om mc:n är ibruktagen efter 16 juni 2003.

Är mc:n inte registrerad krävs fulla intyg enligt VVFS 2003:23 enligt ovan. Dessutom behöver du visa att den är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land den tas från. Detta gäller inte om mc:n är tillverkad inom EU-området och därefter inte tagits därifrån. Att mc:n har tillverkats inom EU-området kan, för helt ny mc, visas genom intyg från tillverkaren eller framgå av chassinumret.

Eget bruk
Om man väljer att importera för eget bruk - begränsat till ett fordon/år - finns vissa lättnader från kraven i VVFS 2003:23. Dessa lättnader som finns att läsa i VVFS 2003:25 medger vissa undantag. Undantagen är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk 17 juni, 2003 eller senare varför ett helfordonsgodkännande i princip är nödvändigt för dessa fordon. I övrigt gäller som ovan.

------------------------------------------------------------------------


- Import av MC från icke EU-land -

Allmänt
Mc:n ska vara förtullad och förregistrerad. Vägverket tar i samband med registreringen beslut om importsätt. T e x "eget bruk, flyttsak eller ospec". Den förregistrerade motorcykeln ska sedan genomgå en registreringsbesiktning hos bilprovningen. Den ska då uppfylla de säkerhetskrav, beroende av importsätt, som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige. Förutsättning för nedanstående är att mc:n är i seriemässigt standardutförande och inte ändrad.

För mc ibruktagen efter 16 juni 2003 krävs i pricip ett helfordonsgodkännande. För import "eget bruk" finns vissa begränsade lättnader från VVFS 2003:23. Dessa är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk från och med 17 juni 2003.

För mc tagen i bruk före 17 juni 2003 gäller de äldre bestämmelser som gällde mc tagen i bruk före 17 juni 1999. Dessa regler kräver inte ett helfordonsgodkännande.

Import "eget bruk" mc ibruktagen före 17 juni 2003. Normalt krävs endast:

Bullerintyg 1987-
Godkänt stöldlås 1976-
Rätt belysning

Vid besiktningen krävs vissa uppgifter om fordonet t ex fabrikat, typ och årsmodell samt tekniska data såsom motoreffekt, slagvolym, tankrymd och totalvikt. Uppgifterna kan vid "eget bruk" tas från utländskt registreringsbevis, tillverkarskylt på fordonet eller t ex instruktionsbok.

Om uppgift om årsmodell saknas för ibruktagen mc kan denna fastställas med hjälp av utländsk registreringshandling om uppgift om tid för 1:a registrering eller datum för ibruktagande finns. Instruktionsbok eller liknande kan också ligga till grund för fastställandet. För ny mc importerad av annan än generalagent kan även annan dokumentation ligga till grund för årsmodellbestämningen. För fordon tillverkade 1 juli - 31 december fastställs nästkommande år som årsmodell.

-------------------------------------------------------------------------

Prislista för kontrollbesiktning – alla priser inkl moms

Nedanstående priser gäller enbart kostnaderna vid besiktning hos Bilprovningen. Kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på fordon, årsmodell, ursprungsland etc.

Läs mer om kraven vid registreringsbesiktning under Privatimport respektive Besiktningen.




Registreringsbesiktning - första registrering

Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer. T ex import från 3:e land, inklusive vägning.



Personbil 1070
Lastbil/Buss 1290
Motorcykel 1010
----
Max 3,500 kg
----
Pristillägg för amatörbyggt fordon: 310





Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning.


Personbil 1870
Lastbil/Buss 2090
Motorcykel 1760
----
Max 3,500 kg
----

Eller hör med SFRO fast de håller mest på med ombyggnad men kanske kan svara på frågor iallafall

Bra info ! Tack . . Har själv planerna att plocka hem min lilla CBR 08a från Thailand. . undrar just va import skatten kan ligga på? . .resterande handlingar har ja ju iomed att ja redan äger hojjen då. Nästa projekt är ju att hitta ett transport bolag som inte kostar på tok för mycket. . . Någon med kunskap om Asien Import?
 
Bra info ! Tack . . Har själv planerna att plocka hem min lilla CBR 08a från Thailand. . undrar just va import skatten kan ligga på? . .resterande handlingar har ja ju iomed att ja redan äger hojjen då. Nästa projekt är ju att hitta ett transport bolag som inte kostar på tok för mycket. . . Någon med kunskap om Asien Import?

Jag ar valdigt intresserad av all info. du kan tankas komma over. Ar i valet och kvalet hur jag ska gora med MC just nu, och import fran Japan ar en stor faktor i det hela. Om jag inte kan plocka hem den tillrackligt billigt blir det nog inget kop:rolleyes:

Hur som helst, jag foljer traden med spanning :tummenupp

En halvirrelevant fraga till de kloka; vad kostar tex en splirrans ny R1 (med alla papper etc inkluderat) hemma i Sverige nufortiden?
 
Se upp lite när ni plockar in helt nya hojar. för från ett EU land så måste hojen vara minst 6 månader gammal och ha gått 600 mil för att man skall slippa skatta för den i Sverige.
 
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.
 
Jag ar valdigt intresserad av all info. du kan tankas komma over. Ar i valet och kvalet hur jag ska gora med MC just nu, och import fran Japan ar en stor faktor i det hela. Om jag inte kan plocka hem den tillrackligt billigt blir det nog inget kop:rolleyes:

Hur som helst, jag foljer traden med spanning :tummenupp

En halvirrelevant fraga till de kloka; vad kostar tex en splirrans ny R1 (med alla papper etc inkluderat) hemma i Sverige nufortiden?

Bor du utomlands och flyttar hem kan du ta hem hojen som flyttgods =ingen tull och moms :) Du måste dock ha ägt och brukat hojen i ett år i landet du bor.
Många utlandsstationerade som köper med sig bil och mc när de flyttar hem till svedala igen.
 
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.

förutom alla papper så behöver man mycket riktigt ny lampa samt instrumentering i KMH (detta skall gå att ändra på de flesta nyare modeller med digital visare har jag blivit informerad).

lycka till och skriv gärna lite om hur det funkade om du väl importerar en hoj, pundet ligger verkligen lågt just nu och verkar inte vara på väg upp heller :tummenupp
 
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.

Jo på 99%. Kompisen tog hem en Busa från England men den klarade sig.

Du måste även ha en km/h-gradering på hastighetsmätaren och det finns i 9 fall av 10 även på analoga mätare. På digitala brukar det vara två lägen att växla mellan, mph och kmh.

Bor du utomlands och flyttar hem kan du ta hem hojen som flyttgods =ingen tull och moms :) Du måste dock ha ägt och brukat hojen i ett år i landet du bor.
Många utlandsstationerade som köper med sig bil och mc när de flyttar hem till svedala igen.

En detalj i sammahanget är att man inte kan sälja hojen förrän tidigast 1 år efter införseln. Gör man det åker man på moms och tull.
 
Last edited:
Har börjat spana hojar hos handlare i England...vilka priser!
Vad sägs om en FIN Suzuki GSXR1000 K3 -03 1900 mil, 38.000:- jämför gärna med Blockets priser.....
 
förutom alla papper så behöver man mycket riktigt ny lampa samt instrumentering i KMH (detta skall gå att ändra på de flesta nyare modeller med digital visare har jag blivit informerad).

lycka till och skriv gärna lite om hur det funkade om du väl importerar en hoj, pundet ligger verkligen lågt just nu och verkar inte vara på väg upp heller :tummenupp

Varför måste man reflektor till lamporna. Har dom vänta på det så att helljus sitter till vänster och halvljus till höger eller? Hur mcyg4et går sånt på?
 
Eftersom det är vänsterrafik i England å är glaset och reflektorn gjord för att inte blända med halvljuset vi just vänstertrafik.
Lys med din hoj mot en vägg så ser du att ljusbilden vinklas upp till höger.
På en Engelsk gör det likadant fast till vänster.

Sen får man byta styret till ett avpassat för högertrafik.
 
vad med att ta hem en banhoj då, är det någon som har tips på frakt eller :)

från england.....
 
Last edited:
Har börjat spana hojar hos handlare i England...vilka priser!
Vad sägs om en FIN Suzuki GSXR1000 K3 -03 1900 mil, 38.000:- jämför gärna med Blockets priser.....

Jag var just hos en KTM handlare här i London idag och han säljer massor av nya och beg till fastlandet.
Mycket förmånliga priser och papper och transport kan ordnas kolla in på denna sida om intresse finns
http://www.bracken.co.uk/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=26

Vill någon ha hjälp att kolla in lämpliga ex så hör av er så länge det är inom min radie.
Ps jag jobbarinte på den nämda handlare jag är bara en nöjd kund där så detta är ingen annons :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top