import av bil

Gick med
1 Dec 2004
Hoj
r1...
hallå,

skulle vilja ha hjälp med att hitta nån sida typ som blocket i tyskland
tänkte jag skulle jämnföra lite priser o så på bilar, är lite sugen på en a6 diesel 98:ans eller nyare...
o en fråga till: vad för regler gäller för att ta in den till sverge? hur är det med försäkring? nån som har importerat tidigare? så man vet va man ska tänka på.
tacksam för svar

Du betalar ingen tull eller moms på begagnade fordon som du köper från ett annat EU-land. Är det ett nytt transportmedel ska du betala moms i Sverige, men inte till oss (Tullen). Du kan läsa mer om detta på Vägverkets webbplats,VV

Kolla noga, jag har för mig att just dieslar var struligare att importera (fattas bara annat i det här dieselhatar landet).

I det här landet ska man inte köra nya dieslar, utan gamla härkiga 220D totalt utan avgasrening, helst ska man ha hundgaller mellan fram/baksätet och lastbilsrega också, så att man aldrig kan samåka flera i en bil, utan måste ta var sin.
Dessutom ska man helst inte tanka rapsdiesel, det är därför dom skattar den så den blir lika dyr som vanlig diesel.
Nya dieslar med partikelfilter och katalysator skattas så att man måste bränna minst 3-4 kubikmeter innan det blir lönsamt, och hur fort gör man det med en modern turbomatad diesel som dricker 0.5L/mil

Näe, TD pickup med stor dubbelhytt och litet flak, givetvis med fyrhjulsdrift får det bli...

GuW skrev:
I det här landet....

Haha, bra sammanfattat över reglerna :)

Jag letar just nu bil främst i sverige och försäkringsbolagen verkar skriva upp premierna ca 10% på de importerade bilar jag kollat på. Dessutom kan vissa kräva märkning av glas samt gärna omkodning av nycklar för att få en ok premie. Kika med några bolag innan köp vad som gäller för just den bil du tänkt dig.

Avgifter i övrigt är väl knappt 2000:- för reg bes samt 1500:- i miljöavgift. Sen tillkommer antingen "handlarskyltar" som gäller för körnigen inom tyskland eller får du lösa ut tillfälliga skyltar och skaffa tillfällig försäkring. Det sistnämnda kan vara lite tyskt byråkratiskt. Enklare och billigare om handlaren säljer med ett par skyltar vid köpet.

www.autoscout24.de finns också att kika på.

fireblade_ skrev:
hallå,

skulle vilja ha hjälp med att hitta nån sida typ som blocket i tyskland
tänkte jag skulle jämnföra lite priser o så på bilar, är lite sugen på en a6 diesel 98:ans eller nyare...
o en fråga till: vad för regler gäller för att ta in den till sverge? hur är det med försäkring? nån som har importerat tidigare? så man vet va man ska tänka på.
tacksam för svar
http://www.autopower.se/?oppna=/importguiden/default.asp

Där står det mesta...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...