Imorgon måste jag bestämma mig....hjälp

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har provkört en massa hojar och nu är det två som gäller. Men vilken ska jag välja??? Det står mellan Honda VTR 1000 -03 och BMW F800s -06

Fördelar BMW
ABS, Värmehandtag, remdrift, försäkring 3000 billigare hel/hel

Nackdelar
Når inte riktigt ner med hela foten, lite klen motor men det duger.

Fördelar VTR
Härlig motor, når ner, skön sittställning, fjädringen passar mig

Nackdelar
Inte ABS, dyrare försäkring, drar mer soppa

Vet inte alls vad jag värdesätter mest helst en VTR med ABS. Då jag kör sent in på hösten är det bra med ABS men samtidigt vill jag ha lite mer effekt. Pris mässigt ligger de i samma klass. På onsdag får det bli köp. Nåt förslag, hur ska jag tänka?

//Dafe

vad är du ute efter, köra eller åka?

VTR tror jag är mycket roligare och Bömmen är mer komfortabel.

skall du på bandagar?
gillar du att gasa eller cruisa?

Hur kan det vara så svårt att välja? Hoj köper man på känsla, inte förnuft.

Koppla bort hjärnan och välj med hjärtat. Har haft ett gäng olika hojar och aldrig haft svårt att välja.

Hur kan det vara så svårt att välja? Hoj köper man på känsla, inte förnuft.

Koppla bort hjärnan och välj med hjärtat. Har haft ett gäng olika hojar och aldrig haft svårt att välja.

Det där stämmer inte i praktiken. Då hade ju alla kört Ducati! :banana

;)

Att ha en känsla av att motorn är för klen redan innan köp är inget bra utgångsläge. Man kan alltid hänga på xtra utrustning på en hoj om man vill, kanske inte abs men det mesta går att lösa för en billig peng.

Jag skulle inte tvekat utan köpt en VTR. Schysst hoj som går att få rätt billigt nu. Förstår inte alls den uppkomna ABS-hysterin.

Jag tycker du ska köpa den hojen du tycker är roligast att köra. Tycker det är onödigt att blanda in fler saker än just det.

Personligen tyckte jag F800 (R som jag testade i mitt fall) var alldeles för klen. Funkade mycket bra om man kryssar i stan men inte så mycket mer.

Jag körde en VTR 1000 F 97a ett tag, grymt rolig byggde senare om den till streetfighter
då blev det ännu roligare :)

Jag skulle nog ha valt Hondan jag med.

Båda är jättebra hojar med utmärkt kvalitetsrykte, men Hondan vinner ändå!

Motorstyrka/körglädje/utseende talar för den.

T.Yckerjag

Jag tycker du ska köpa den hojen du tycker är roligast att köra. Tycker det är onödigt att blanda in fler saker än just det.

Jo visst är det så, sen vill jag ha en hoj som funkar för pendling och långturer. Så lite förnuft vill jag använda mig av.

//Dafe

VTR:en så klart, ABS är bra skit, men det är inte en anledning att välja en hoj du inte vill ha.

Jag böt från VTR till F800 & jag ångrar mig inte . Fast jag saknar motorn från VTR`n .

Jag tycker båda cyklarna är roliga BMW är mindre lättare & smidigare & roligare när det svänger . Det enda som talar för Hondan är motorn som är underbar annars är BMW bättre på allt tycker jag .

Jag kör från mars t.o.m oktober ut... har inga problem med att inte ha ABS.

Och det med att en F800 skulle ta svängarna bättre kan jag inte förstå... hade absolut inga problem med svängar och sånt på Gelleråsen i helgen. :)

Provkörde en F800 R förra sommaren, är väl samma motor som i F800 S antar jag. Tyckte den var en trött historia, själva hojen var lätt och smidig, som att köra en moppe, men motorn var riktigt trist. Inget jag skulle köpa om jag inte enbart skulle köra i stan.

om du inte kör med orginalpipor på bumsen så låter den rätt gött oxå. Är du ingen sekundjägare på bana funkar bumsen där med. För lite längre sträckor tror jag att bumsen är bättre, å andra sidan är 1000 kubik 1000 kubik :)

Mugano här på forumet bytte från F800s till VTR Sp1 du kan fråga honom vad han tycker.

edit:
enligt bmw själva är f800s en instegshoj eller en återvändarhoj, det kan vara ett argument som talar mot en f800 i detta fallet.

Last edited:
F800s, funkar kanon på sveriges små banor för en hobbyåkare.
Perfekt pendlarhoj med rem så man slipper gegga med kedja, äter inte lika mycket däck och drar lite sås.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back