Illustrator, hur får jag filen "liten"?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag har ett litet problem...jag skall mecka med en kompis original .ai-fil och spara den till .eps eller alternativt .pdf.

Frågan är hur jag får filen att bli så liten som möjligt i byte räknat. Storleken på själva bilden är bestämd så jag kan inte minska bildmåtten eller upplösningen.

Illustrator är jag helt rookie på, mer van vid Photoshop och har letat efter t.ex. "Flatten layer" men hittar inget sådant här.

Några tips?

Är bilden rasterad så blir den stor.
En Illustrator är normalt sett en vektorfil som är relativt liten..

Är det nödvändigt att rastera den?

EPS är inte nödvändigtvis en vektor-fil. Om du sparar en illustrator-fil som eps så är den det dock, men du kan även spara photoshopfiler som eps t.ex.

Varför inte behålla den som .AI förresten?

Det är en slags plansch han tänkte be en kompis att trycka ut och denna person ville ha filen i .eps-format för att printa. Kanske att han bara har Photoshop eller något och därför inte kan ta emot filen som .ai

Planschen är stor, 200 cm x 50 cm. Därför blir filen omkring 250 mb. Kanske att jag kan göra originalfilen i 20 cm x 5 cm och sedan får killen som skall printa förstora uppd en 10 gånger? Det borde väl fungera utan kvalitetsförlust med en vektoriserad fil?

Som sagt lite vilsen i dels Illustrator och dels i bilder av det här stora formatet.

Om en illustrator-fil blir 250MB får det vara en sjuhelsikes massa information och vektorer i den. Mer troligt är att den innehåller monterade bitmappsbilder (dvs photoshop-bilder e.dyl.)

Den innehåller jpg bilder som öppnats i Illustrator och dragits in i canvaset med planschen. Men "sparar" Illustrator då att det är en jpeg bild som ligger där inne och är jättestor? Trodde att den gjorde om den till en vektorbaserad (ai) bild i samband med öppnandet.

Om det är jpeg bilderna som är boven i dramat går det då att fixa på något sätt?

SSB skrev:
2256816 Den innehåller jpg bilder som öppnats i Illustrator och dragits in i canvaset med planschen. Men "sparar" Illustrator då att det är en jpeg bild som ligger där inne och är jättestor? Trodde att den gjorde om den till en vektorbaserad (ai) bild i samband med öppnandet.

Om det är jpeg bilderna som är boven i dramat går det då att fixa på något sätt?

Det är jpeggarna som är bovarna i dramat, ja.

Nej, illustrator gör inte om dessa till vektorbilder, utan de behålls som jpg och "bakas in" (den korrekta termen är 'monteras').

Nej, det går inte att fixa utan att tappa bildkvalitet på de inbakade jpeggarna.

Ok, då får filen vara stor då :)

Tack för att du förklarade, alltid bra att veta varför saker och ting är som de är i alla fall.

/SSB

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back