Ikväll höll man på bli en i statistiken...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag och farsgubben åkte ut på en liten tur (drygt 5 mil) i finvädret nu ikväll, 16+ och lite blåst men klart och fint. :tummenupp

Allt var fin-fint hela vägen, men så på väg hem nu passerar vi en rondell som fortsätter vidare på en 70-väg in till centrala stan. En väg ansluter till denna ifrån höger där folk som vikt av från E4:an kommer. Eftersom jag vet att folk gör vänstersvängar i just denna "påfart" så lägger jag mig i vänster körfält för att gardera mig.

Här är en kraftigt förenklad skiss av området (vägen fortsätter vidare genom rondellen egentligen, nåja...) :näsblod

skiss.jpg

Håller ca 60km/h efter att ha gasat ut ur rondellen. Ner för kurvan från höger ser jag en röd Toyota komma i god hastighet, naturligt misstänksam som jag är så håller jag ögonen på den (kärringen som det visar sig). Jag hinner nästan tänka "Hon stannar." - i helvete heller. Kvinnan ska ut på vägen.

Hon hinner korsa drygt halva höger körfält i sin vänstersväng innan hon får stopp på biljäveln, vid detta lag nöp jag handbromsen och fotbromsen det jag levandes orkade, så pass att jag låste framhjulet lite lätt och fick lite ganska kraftigt wobbel men släppte upp lagomt och slapp lägga ner hojen i asfalten.

Hade jag legat i höger körfält hade jag förmodligen i ren panik bromsat omkull och kanat in i bilens framskärm / sida eller smällt i någolunda hastighet och åkt över huven på bilen hennes.

Summa kardemumma: inte är det utan anledning motorcyklisternas största fiende är vänstersvängande bilar. Fy fan säger jag bara. :mad:

Håll ett öga jävligt noga åt höger!

Det är lämna företräde för hon i korsningen. Far och sonen kör på huvudled.

fan för långsam

Last edited:
Jag höll på att klippa en grön golf idag som sket i att jag kom i 90 så hon körde ut vid stopplikt. Full broms och sikta bakom bilen blev det. :mad:

Last edited:
Var oxå ute idag,kör en 70-väg och tjejen ligger före och håller ner mitt tempo.
Kommer ifatt en bil som börjar sakta in och samtidigt drar sig åt höger mot dikeskanten och tjejen börjar placera sig för att passera(hinner tänka"hon tänker väl inte köra förbi nu?")men ångrar sig samtidigt som bilisten slår på blinkern och svänger vänster in på en avtagsväg i en manöver.

Bara inse,man måste ligga minst 2 steg före alla andra i tanken eller hålla sig ifrån allt utom bana.

Henrik

Jag höll på att klippa en grön golf idag som sket i att jag kom i 90 och körde ut vid stopplikt. Full broms och sikta bakom bilen blev det. :mad:
Jag läser det som att du kom i 90 och sket i stopplikten.
Jag antar att det var golfen som sket i stopplikten?

Var oxå ute idag,kör en 70-väg och tjejen ligger före och håller ner mitt tempo.
Kommer ifatt en bil som börjar sakta in och samtidigt drar sig åt höger mot dikeskanten och tjejen börjar placera sig för att passera(hinner tänka"hon tänker väl inte köra förbi nu?")men ångrar sig samtidigt som bilisten slår på blinkern och svänger vänster in på en avtagsväg i en manöver.

Bara inse,man måste ligga minst 2 steg före alla andra i tanken eller hålla sig ifrån allt utom bana.

Henrik

Trodde alla kände till att bilister ofta sysslar med förberedande svängar åt fel håll innan dom svänger åt det andra. Iaf jag som kört bil i 4 år har lärt mig det sen gammalt (snorunge som man är)

Trodde alla kände till att bilister ofta sysslar med förberedande svängar åt fel håll innan dom svänger åt det andra. Iaf jag som kört bil i 4 år har lärt mig det sen gammalt (snorunge som man är)

Jodå,därför reagerade jag som jag gjorde när jag såg vad hon höll på med,hon tänkte samma som mig när jag frågade efteråt så även hon fattade vad som var på väg.
Dock såg det ut som att han skulle släppa förbi oss,saktade in och drog sig höger utan blinkers.
När jag var ung och dum hade jag dragit förbi(eller in i sidan)men idag tänker jag ett steg längre.

Henrik

ja jo ja nej. Det beror på. Som ritningen ser ut kan man
tolka det som att hon kommer från höger. -> Högerregeln gäller.
Om nu inte trådskaparen åker på en huvudled förståss. Men det framgick inte.

Som jag tycker att det ser ut om man ska vara petig på ritningen så ser det ut som om vägen MC:n kom på bör vara huvudled och då gäller inte högerregeln..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti