ignition säkringen går när motorn blir varm????

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
hej på er!!! jag har problems nu för när jag startar hojen och låter den gå varm och när den är riktigt varm går säkringen till motorn (ignition) och den lägger av vete fan va det kan vara om det är kortis i fläkten eller va det nu kan vara är tacksam för alla svar och allternativ till fel har även tänkt på att jag har den nu i vardagsrummet i värmen men det är ju kallt ute om det blir plötsliga värme förhållanden om det kanske är det ä jag vet inte men skriv en tråd med lite teorier om va det kan vara tack på förhand

För inte ska väll motorn bli för varm när man står still för länge på tomgången eller hur!? jag tror att det är någe vajse på fläckten det är så att jag köpte hojen för 1 vecka sedan så nu är man orolig för va det kan vara

korpe skrev:
För inte ska väll motorn bli för varm när man står still för länge på tomgången eller hur!? jag tror att det är någe vajse på fläckten det är så att jag köpte hojen för 1 vecka sedan så nu är man orolig för va det kan vara

Prova att dra ur sladden till fläkten och se om problemet försvinner.

Kan det vara så här.

Fläkten är trasig o tidigare ägare har kopplat förbi säkringen till fläkten i något sorts hobby försök att få fläkten att fungera.
Så nu när fläkten vill starta går huvudsäkringen (det är väll ignitionsäkringen som ska skydda generatorn mm mot för höga strömmar?) eftersom det blir nån form av kortslutning.

Så jag hade kollat om fläkten fungerar som den ska.
Montera bort fläkten o koppla den till ett bilbatteri.

OBS om du inte har nån säkring mellan batterit o fläkten o den är trasig så kan saker smälta.
Min el-lärare la en skiftnyckel över ett bilbatteri o den blev röd.

Last edited:
ja jag ska koppla bort fläkten och prova det men går det att sätta ett blibatteri till den då?? äre inte för hög amper på ett bilbatteri?? och om fläkten är paj går det att få tag på en beg fläkt på någon mc-skrot då om det är någon som vet någon hemsida till en mc-skrot är jag tacksam om någon skriver in den även om någon vet vad en ny fläckt kostar så är jag tacksam för svar tack för tippsen tack tack ha det

korpe skrev:
ja jag ska koppla bort fläkten och prova det men går det att sätta ett blibatteri till den då?? äre inte för hög amper på ett bilbatteri?? och om fläkten är paj går det att få tag på en beg fläkt på någon mc-skrot då om det är någon som vet någon hemsida till en mc-skrot är jag tacksam om någon skriver in den även om någon vet vad en ny fläckt kostar så är jag tacksam för svar tack för tippsen tack tack ha det

Ingen fara att koppla in bilbatteri till elfläkten 12volt är alltid 12 volt, amperetimmarna gör bara att du kan köra fläkten i flera veckor om den är hel.

korpe skrev:
visste du om felet vid köpet?
om inte så hade jag krävt att den förra ägaren skall åtgärda felet, då detta är ett direkt fel på varan,,

hoppas att det löser sig...

kan man begära det då om jag köpte den i befintligt skick kan man kräva pengar då? nu har jag skruvat bort fläkten och det var ju bra krångligt höger kåpa tanken kylaren var jag tvungen att skruva bort ett rent helvete första hojen och allt första gången jag över huvud taget skruvar med en hoj men det är som sagt skönt att ha den i vardagsrummet kan man kika lite på tv samtidigt hehehe ha det

finns ingen garanti vid privatköp. tror att enda möjligheten egentligen är att stämma säljaren inför tingsrätten. o då ska det väl stora, dyra o självklara saker det gäller om det ska löna sig för nån annan än inblandade jurister.
/u

Tjenare!!!! du jag är så jävla sjuk just nu så jag har inte årkat testa det än men jag har som sagt skruvat bort fläkten nu och den är lös så jag ska testa det så fort som möjligt och om den funkar så tror jag jag vet vad det är för fel för när jag tog bort fläkten så rammlade det ut ett gummi från en tändhatten det kan ju vara den som har rammlat ner och kilat fast propellen för förra ägaren hadde bytt tändstift innan jag köpte den så när jag tittade noga så var ett gummi borta från ena tändhatten så förmodligen så tappade han ner gummit och sket i att ta upp det men men vi får väll se jag skriver en rad så fort jag testat den

ulf_lundin skrev:
Tillhör isf absolut kategorin över-nätet-svårgissade-fel....
/u
Kan bli en sticky, typ om du bränner säkringen så har du förmodligen en tändhatt som sitter fast i fläkten.

:D

ulf_lundin skrev:
Tillhör isf absolut kategorin över-nätet-svårgissade-fel....
/u
Det är många fel som är svårgissade tycker jag, främst pga att man har knapphändig information och saknar syn, lukt och hörselintryck som man är van med.

Om fläkten är låst så blir det ju kortis när den försöker starta. Testa fläkten med ett separat batteri eller ta bort det som låste fläkten och testa köra den varm.

Tjena grabbar nu är det fixat nu funkar maskinen igen rev bort fläkten och då följde det med ett gummi från tändhatten så jag provade fläkten på ett batteri och den gick fint så då tänkte jag att det måste varit det där jävla gummit som låg ikläm så jag satte tillbaka fläkten och drog ut hojen och startade den och lät den gå upp i temp rätt som det var så gick fläkten igen och allt funkade igen då börgade jag dansa på baksidan nu undrar jag vad grannarna tror om mig dansar till mc ljudet enligt min uppfattning finns det inte finare musik när man har haft fel på den heheh tack för alla tipps och råd grabbar tack tack

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!