Igenkletat luftfilter.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Hej!

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ett ordentligt nerskitat luftfilter påverkar hojen?
Ojämn gång? svårstartad? ändrad bränsleförbrukning osv...

Om det hinner bli så illa så borde du bytt eller rengjort för LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGESEN.

Det var en intressefråga.
Märker man av det?
Vad det gäller mitt filter så är det sprillans.

Kontrollerade luftfiltret på min hoj för nån vecka sen. Dock gav det mig inte så mycket...

Så jag undrar vad är det man ska kolla efter för att avgöra om luftfiltret behöver bytas eller ej? Eller måste man gå efter miltal (rekomenderat bytesintervall)? Luftfiltret såg rent ut vad jag kunde se. Inget damm eller sand/grusparticklar som kom när jag skakade & blåste på det, är det bara att tuta & köra då?

Ja, det påverkar motorns egenskaper. Problemet blir värre ju högre varvtal. Går den dåligt på tomgång av igensatt luftfilter så går den överhuvudtaget inte på fullgas.
Soppa förrukningen ökar.
Den blir "Grov" i gången effektlös, bluddrande motorgång.
Nyare insprutningshoj kompenserar till viss del för problemet, men inte hur mycket som helst.

Mats

Oftast mycket större slitage på kolvar/kolvringar, cylinder, ventiler etc.

Ett luftfilter som är igensmetat får ofta något hål någonstans där luften kan komma in till motorn, genom detta hål kommer även större smutspartiklar.

Man brukar hålla upp pappersfilter mot ljuset och se om ljus strilar igenom, jämför ditt gamla mot ett nytt när du ändå byter någon gång så förstår du vad jag menar.

Byter inte en "verstadsservice" luftfilter lite för ofta?

Eller är det det att man har ett på tok för smutsigt filter om man märker skillnad efter bytet? (mao tokmycket mil på det)

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R