Måste säga att IF är då vettigt att ha göra med.
Det blev inbrott i en fastighet jag äger.
Det var en jag känner som upptäckte att det hade varit inbrott då en dörr, som varit stängd kvällen innan, stog på vid gavel.
Hade inte hunnit inspektera huset mellan det att förra hyresgästerna flyttade o inbrottet. (Huset i norrland, jag i Sthlm)
Så jag fick en kompis att inspektera huset o fota som en galning på allt som "inte ser normalt ut"
Polisanmält inbrottet o så, men polisen är inkompetent som vanligt. Det finns vittnen på vem som gjorde inbrotet o polisen ändå avskriver ärendet som "utredningsmaterial saknas" eller nån sånn skit.
jaja oavsett, så efter polisanmälan så anmälde jag skadorna till IF, som gav ok på att jag fick fixa de själv under semestern mot att kunna visa kvitton på allt.
Det som var förstört (antingen av hyresgästerna eller inbrottstjuvarna) var:
upprivet golv på övervåningen
2 upprivna trösklar på undervåninen
ett 4kantigt hål i en vägg ca 20cm ovan golvet, storlek bords ben
krossad laminat på köksbänken
krossad ruta på inglasade altanen
förstört lås på altandörr
Varför nån fårförsig att riva upp ett golv o trösklar fattar jag inte.
Förra hyresgästerna har försvunnit från jordens yta verkar det som, så de går inte få tag i för att fråga heller
Så jag la nytt golv på övervåningen med lister, fixade hålet i väggen (hade en rulle tapet av samma möster), ny köksbänks skiva, nytt lås till altandörren och ny ruta till inglasade altanen.
Allt detta material + ersättning för tid jag la ner att fixa detta själv under semester, fick jag från IF.
Det enda problemet var tiden det tog innan jag fick ok på att fixa allt själv under semestern.
Men efter det, så var det inget tjafs alls