IF Avslutar Triumphs Märkesförsäkring

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Alla som äger eller ägt en Triumph vet säkert att IF har märkesförsäkring för dessa motorcyklar men från och med den
1 Februari 2013 avslutar IF sitt samarbete med Triumph och märkesförsäkring försvinner. Anledningen till detta stavas Daytona 675. De vill helt enkelt inte försäkra Daytona 675 längre då allt för många går omkull med just den motorcykeltypen och väljer därför att välja bort märkesförsäkringen helt och hållet... SÅÅÅÅ summa sumarum till ER som har en Triumph, eller rättare sagt en Daytona 675....

Teckna Märkesförsäkringen INNAN 1 Februari för att behålla märkesförsäkringen som löper till nästa år 2014, sen tyvärr bita i det sura äpplet och leta nytt försäkringsbolag.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DET SOM ÄR AV STOR VIKT FÖR ER SOM HAR TRIUMPH
(länken går till svar #67 i denna tråd)
 
Last edited:
Va? Är Daytonan verkligen anledningen? De har ju både BMW och Honda märkesförsäkringar, där båda har förhöjd självrisk på sporthojar (hade ju Triumph också). Känns som att fler kör CBR än Daytona men jag vet inte.
 
Enligt nån ansvarig för IF märkesförsäkring iallafall... Ofta kan BilSport & MC och andra F-bolag ge billigare premier på Triumphs modellutbud förutom just Daytona 675an där IF är överlägset billigast vilket också leder till att många köper just den modellen och kvaddar den fortare än fort!

Du kanske har rätt med att fler kör CBR men Daytonan är i ärlighetens namn "för billig" att försäkra hos IF jämnfört med hur många som faktiskt skadar sig på JUST den modellen.
 
Va? Är Daytonan verkligen anledningen? De har ju både BMW och Honda märkesförsäkringar, där båda har förhöjd självrisk på sporthojar (hade ju Triumph också). Känns som att fler kör CBR än Daytona men jag vet inte.

Jag gissar att Daytonan kan vara en anledning. Jag blev förvånad hur SJUKT billig 675:an var att märkesförsäkra när den kom. Även för unga personer mitt inne i city. (en bekant hade en när de var nya).
En person i värsta riskgruppen kunde märkesförsäkra den för inga pengar alls med ett körkort som var typ 2 timmar gammalt.

Tror man dessutom stöldtrådarna på SH så verkar den vara "hyfsat" stöldbegärlig.

Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger allteftersom den blir billigare för gemene man att köpa och fler ingenjörer planterar dem i diket. (de är "billiga" att försäkra idag).
 
Last edited:
Kollade precis trygghansa,
16 835 kr hel/hel med samma självrisker som IF.
11 545 kr halv
9 699 kr trafik

Länsförsäkringar,
15 549 kr hel/hel, dock 8000 i självrisk för vagnskada (+2000 mot IF)

Så IF med sin märkesförsäkring på 14 561 kr är ju inte allt för mycket billigare (har dock blivit 2000kr dyrare på två år för mig)

Efter en snabbkoll finns det skapliga alternativ iaf
 
Last edited:
Jag gissar att Daytonan kan vara en anledning. Jag blev förvånad hur SJUKT billig 675:an var att märkesförsäkra när den kom. Även för unga personer mitt inne i city. (en bekant hade en när de var nya).
En person i värsta riskgruppen kunde märkesförsäkra den för inga pengar alls med ett körkort som var typ 2 timmar gammalt.

Tror man dessutom stöldtrådarna på SH så är den dessutom "hyfsat" stöldbegärlig.

Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger allteftersom den blir billigare för gemene man att köpa och fler ingenjörer planterar dem i diket. (de är "billiga" att försäkra idag).

Precis som du beskriver Peter, Daytonan är för det första inte klassad där den "SKA" vara och optimistiskt prissatt, dessutom har Triumph ingen immobilizer vilket gör den SJUKT lätt att stjäla! :(
Hoppas inte samma sak händer S1000RR, Den är ju rätt dyr så det kanske avskräcker en del idioter från att köra den SÅ vårdslöst. :gnissla

Hur som, nu verkar det vara slutet för alla Daytona ägare om man inte tecknar INNAN den 1 Februari!
 
Ofta kan BilSport & MC och andra F-bolag ge billigare premier på Triumphs modellutbud förutom just Daytona 675an där IF är överlägset billigast vilket också leder till att många köper just den modellen och kvaddar den fortare än fort!
Du kanske har rätt med att fler kör CBR men Daytonan är i ärlighetens namn "för billig" att försäkra hos IF jämnfört med hur många som faktiskt skadar sig på JUST den modellen.

Jag har en Daytona försäkrad hos Folksam, för mig var inte IF billigast. Vad grundar du dina påståenden på?
 
Tror snarare det är det stora antalet Daytona 675 stölder som ligger bakom än att folk vurpar. Försvunnit hur många som helst senaste somrarna.
 
När det var motsvarande problem med Daytona 955i för 8-10 år sedan så valde dom helt enkelt att undanta den från försäkringen. Konstigt att dom inte gör likadant denna gång och att folk med andra trajjor får lida... :glömdet
 
Äh, IF:s märkesförsäkring för Triumph har iaf varit för dyr de senaste åren. Iaf för mig och många andra som bor i Sthlm (zon 1). Vet inte hur det ligger till för er som bor utanför Sthlm... Jag kör Svedea på min Speed Triple. De är klart billigast för mig!

Kanske ngt nytt bolag som vill börja arbeta med Triumph nu? Vad tror ni?
 
Tror snarare det är det stora antalet Daytona 675 stölder som ligger bakom än att folk vurpar. Försvunnit hur många som helst senaste somrarna.

Jag tror det är en samling av massa saker som gett det här utfallet men stölder är inte ett stort problem för försäkringsbolag förklarade chefen för IFs märkesförsäkring. Ofta hittas MCn och säljs vidare, det är personskadorna som slår hårdast mot Försäkringsbolagen och Daytonan verkar ha utmärkt sig som väldigt.... tipp benägen...

Lite surt att det slutar såhär men som de säger
"If its sounds to good to be true, it usually is"
... All good things come to an end...
 
IF har aldrig varit billigast på min Triumph. Kanske helt enkelt är så att de inte får in tillräckligt många "vanliga" trajjor, men många Daytona 675 och att det i sin tur belastar kassan på ett negativt sätt.
 
Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger ....
Fördelen BMW har gentemot Triumph är TC och ABS. När California Superbike School i USA bytte ut sina uthyrnings-Yamaha till BMW minskade vurporna med 70%. Det säger en hel del om hur mycket systemen faktiskt kan minska risken för rookievurpor tycker jag, och hoppas att BMW fortsätter att ha rimlig premie.

Trist med Trajja... Kan tänka mig att en hel del stölder är vurpor i grund och botten också :rolleyes:
 
Ska jag gissa så tjänar de inte lika mycket pengar som väntat. Att de skulle gå i back stämmer troligtvis inte.

Genom att ta bort märkesförsäkringen helt så har de förutspått att de kommer att tjäna mera pengar.

Att de skulle gå i back - minimal chans.
 
Fördelen BMW har gentemot Triumph är TC och ABS. När California Superbike School i USA bytte ut sina uthyrnings-Yamaha till BMW minskade vurporna med 70%. Det säger en hel del om hur mycket systemen faktiskt kan minska risken för rookievurpor tycker jag...

Det kan mycket väl ligga nått i det du säger. Nu har ju 2013 års modell släppts med tillvalet ABS men verkar va försent. Att de går back tror jag inte heller. Triumph visade sig inte va ett så säkert kort bara. Synd för när jag valde mellan två MC (600RR eller Daytona 675) vann Triumph pga låga försäkringspremien.
 
Ska jag gissa så tjänar de inte lika mycket pengar som väntat. Att de skulle gå i back stämmer troligtvis inte.

Nej det skulle man kunna säga. Enligt deras eget bokslut för 2011 som kan läsas på deras hemsida gick IF:s skadeverksamhet med en vinst efter skatt på 3 112 MSEK, alltså över 3 miljarder kronor. Så nog fan går det ingen nöd på dom inte.
Som du säger, deras beslut bygger på helt andra parametrar.
 
Nej det skulle man kunna säga. Enligt deras eget bokslut för 2011 som kan läsas på deras hemsida gick IF:s skadeverksamhet med en vinst efter skatt på 3 112 MSEK, alltså över 3 miljarder kronor. Så nog fan går det ingen nöd på dom inte.
Som du säger, deras beslut bygger på helt andra parametrar.

Nu har dom ju inte bara MC-försäkringar heller.. Och även om det är så att all verksamhet går ordentligt med plus men så har man en försäkringstyp där man inte går plus eller åtminstone inte når upp till sina utsatta vinstmål. Varför ska man då fortsätta med den?
 
Visst är det så, som som jag sa: andra parametrar.
Man kan ju fundera över varför något bolag ens försäkrar sporthojar. När man ser alla "bomba-som-ett-svin"-filmer på youtube så förstår man att det är en dyr försäkringsgren.
 
Visst är det så, som som jag sa: andra parametrar.
Man kan ju fundera över varför något bolag ens försäkrar sporthojar. När man ser alla "bomba-som-ett-svin"-filmer på youtube så förstår man att det är en dyr försäkringsgren.
Jag har 'bombat' i 22 år nu. Sista vurpan där FB blev inblandade var 1995 då en gubbe körde ut trots väjningsplikt. Han dömdes vållande. Det går att köra fort utan att vurpa om man väljer var man gasar :hej
 
Jag har 'bombat' i 22 år nu. Sista vurpan där FB blev inblandade var 1995 då en gubbe körde ut trots väjningsplikt. Han dömdes vållande. Det går att köra fort utan att vurpa om man väljer var man gasar :hej

Tyvärr bygger ju inte bolagen sin statistik på dig då utan alla andra som "inte väljer rätt plats/tid". :7peta
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top