Kantigt däck lättare att lägga hojen samt att den är snabbare mellan höger till vänster, platt däck känner du när du går över sen faller den till lite men sämre gräpp pga mindre yta. Varför tror du folk kör på bana med mindre luft, ett toppigt däck är lite nervöst att åka att småmysa med eller på slangen. Men åker man mycket gata och har hojen att transportera sig så får man ett platt däck. Formar sig lite efter användningsområdet.
Kantigt däck är för mej ett däck med "touringslitage", dvs att det blivit platt på mitten med kanter som följd, alternativt blivit platt för att man lagt på för brett däck med resultatet att däcket tvingas "resa" på mitten med ökat slitage på den mest utsatta punkten som följd. Lite luddigt blir det när man försöker förklara vad som menas utan att ha nåt att visa på. Gissar att du med kantigt menar toppigare profil, har jag förstått dej rätt då?
Är inte så hemma på vad som gäller på bana, (kan inget om det), men trodde att det hade endel med värmen och värmebyggnationen i däcket att göra. Enkelt uttryckt; lågt tryck på ett kallt däck blir högre ju varmare däcket blir, så trycket i kallt tillstånd anpassas efter vad man vill uppnå för tryck i varmt. Dessutom lättare att få upp en önskad temperatur med ett från början lågt tryck pga den högre friktionen. Dessutom tänker jag mej att ett däck med lite lägre tryck formar sej efter de ojämnheter som alltid finns i underlaget för att på så sätt "leta sej ner" och få fäste i allt som finns att bita i. Finns klart en kritisk nedre gräns då däcket blir sladdrigt och börjar kasa omkring istället.
"Slang/stuntåkarnas låga tryck trodde jag hade med önskad friktion och anliggningsyta att göra. Är en ren olyckshändelse om jag är upp på ett hjul och då måste jag omedelbart byta kalingar om det skulle inträffa, så jag vet inget om det där.
Det där med att ha mycket gummi i mattan fattar inte jag riktigt för då minskar ju trycket per kvadratcentimeter varför friktionen borde minska totalt sett, trodde utvecklingen mot bredare däck hade andra orsaker främst då det medger ökad möjlighet att luta hojen samtidigt som slitaget fördelas över en större yta, geometri mm mm. En lite annan frågeställning än trådens dock.
Vi som kört gamla wobbelstaket från 80-talet vet hur förödande en platt yta är på allt i väghållningen. Med radialdäcken blir det ju inte bara profilen utan även radialens konstruktion som skapar kurstabilitet och/eller snabb styrning.
Första gången på bana hade jag ingen aning om detta och körde på befintligt tryck, sladdade omkring ordentligt kan jag säja. Fick dessutom "hjälp" av besiktningsmannen på banan med den följden att jag hade noll kompression och full retur. Blev en intressant hoj att köra ....
Finns säkert en massa motsägelser i det här men vill ju lära sej lite nytt och inte fastna i felaktiga teorier om så skulle vara fallet.