Identifiera kletet på insidan av oljepåfyllningen

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Köpte en beggad KTM 1290 Adventure -17, servad på aukt. verkstad för två månader sen.

Det finns en märklig beläggning på insidan när man skruvat bort olje-påfyllningsskruven. På bilden ser det ut som vanligt fett, men det är betydligt tunnare än så och ett par vattendroppar runt om. Den är servad på verkstad för endast 2 månader sen. OM det nu är fett, varför kletar verkstaden så pass mycket fett på insidan, aldrig haft det så på alla hoja jag haft tidigare, om det inte är det, kan det vara ett resultat av vatten i vevhuset? (Den fungerar felfritt).
 

Bifogat

  • ktmoil.jpg
    ktmoil.jpg
    88.1 KB · Visningar: 55
Kondens, körd korta sträckor.
Torka rent och kör en rejäl sväng så ångar vattnet bort.
 
Kondens, körd korta sträckor.
Torka rent och kör en rejäl sväng så ångar vattnet bort.

Ok inget att oroa sig för alltså? Vad skulle hända om det där gucket "faller in" i systemet så att säga? Kanske lättare uppkommer när man kör så här tidigt på vårkanten då..
 
Ok inget att oroa sig för alltså? Vad skulle hända om det där gucket "faller in" i systemet så att säga? Kanske lättare uppkommer när man kör så här tidigt på vårkanten då..
Händer inget, det är olja blandat med kondensvatten helt enkelt.
Torka bort det du kan och glöm bort.
 
Som Sportbike säger här ovan, med tillägget att oljan i sig inte skall vara mjölkig/emulgerad.
Är den det måste du förutsätta vatteninträngning, och det kräver åtgärd.

I övrigt tror även jag att hojen körts av en tönt, helt i strid med KTMs rekommendationer: Ready to race.
 
Håll koll på oljetryckslampan när du startar den! De ska slockna omedelbart hojen startar om den slocknar efter flera sekunder kan oljafiltret va tätt av vatten och då har du problem med vatten i oljan!
 
Kondens i oljan KAN få värre effekter, tex om det sitter proppar av gucka i viktiga smörjkanaler eller rör/slangar...

Oftast så uppstår detta på utsidan av motorn, tex slangar till oljetanken på torrsumpsmotorer, vevhusventilationsslangar osv osv.

Motorn har körts korta sträckor vilket inte är bra för någon motor.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top