Identifiera fisken

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är det här? De är ca 5 cm långa.
Jag har fångat ett flertal av dem för att ha i mitt akvarium men de verkar ganska ömtåliga eftersom de alltid dör strax efter infångande. Mina kunskaper identifierar dessa som nån slags små sillar, fast de är tagna här i älven.

Bifogat

• fisk1.jpg
    fisk1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 64
  • fisk2.jpg
    fisk2.jpg
    44 KB · Visningar: 50
liknar mest spigg tycker jag.. småmört m.a.o

edit: vart ju helt ute o cykla, mörten har ju röda ögon..

siklöja var det ju, mycket riktigt.

sikloja.jpg

Last edited:
:va är inte hundra% säker men jag tror att du fångat siklöjor tycker det ser ut så i alla fall,spigg brukar vara lite mer mörka i färgen,ska du ha i akvariumet tror jag det är bättre du fångar små aborre för de gillar varmt vatten och är ganska tåliga,fiska utan hulling på kroken så blir de inte skadade och de äter ju det mesta med....lycka till

liknar mest spigg tycker jag.. småmört m.a.o
Spigg är det inte, såna har jag många av och de ser helt annorlunda ut. Mörtar har jag också 2 st och de överlever till skillnad från alla jag tagit upp av denna sort.
:va är inte hundra% säker men jag tror att du fångat siklöjor tycker det ser ut så i alla fall,spigg brukar vara lite mer mörka i färgen,ska du ha i akvariumet tror jag det är bättre du fångar små aborre för de gillar varmt vatten och är ganska tåliga,fiska utan hulling på kroken så blir de inte skadade och de äter ju det mesta med....lycka till
Hmm, kollade wikipedia och mycket riktigt ser det ut som siklöja, fast den angavs bra mycket större? Dessa e alltså ganska små.
Tror inte man kan ha abborre i akvariet, de är rovfiskar och jag har hört att har man abborre i akvariet har man snart bara en fisk i akvariet...
De är f.ö. fångade med håv.

Silverfiskar?

Det är en fisk som heter "Nors", lever i stim och kan faktiskt ätas råa som dom är. Fiskade mycket sånt när jag var grabb.

De där med att ha dom i ett akvarium kommer inte funka, dom dör efter några timmar. Jag provade med en harr en gång och den var död dagen där på.:confused:

De där med att ha dom i ett akvarium kommer inte funka, dom dör efter några timmar. Jag provade med en harr en gång och den var död dagen där på.:confused:

Tog du vatten från kranen och fyllde akvariumet med eller bar du med dig vatten?
Anledningen till att de flesta fiskar dör är att vattnet blir för rent, sedan måste man ju kunna hålla rätt låg temperatur på vattnet också, 16-18ºC eller något vore kanske lagomt.
Det går att ha harr i ett akvarium, men det är lite annan svårighetsgrad än guldfiskar :tummenupp

Måste vara nors. Här i ån utanför min dörr brukar det varje år vara nåt som kallas "nors-yling" eller nåt sånt skit. Då fångar de en jävla massa nors under ett par dagar och massa folk kommer dit på kvällen och äter "nors-klämma". Ska tydligen smaka gurka, jag har aldrig smakat det dock.
Och ja, de dör fortare än kvickt. Jag brukar fånga dem och köra levande på men man får byta rätt ofta och de man tar upp lever inte alltför länge de heller, kanske lätt-chockade eller så...

Att Slomma kallas det här när man på sena kvällar/nätter använder långa stora håvar att fånga den med.

Tog du vatten från kranen och fyllde akvariumet med eller bar du med dig vatten?
Anledningen till att de flesta fiskar dör är att vattnet blir för rent, sedan måste man ju kunna hålla rätt låg temperatur på vattnet också, 16-18ºC eller något vore kanske lagomt.
Det går att ha harr i ett akvarium, men det är lite annan svårighetsgrad än guldfiskar :tummenupp

Nope de var vatten från ån där jag fiskade upp harren från. Min teori om de hela var att fisken blev för instängd eller nått åt de hållet.:va

Förmodligen så var det för varmt och för stillastående vatten som tog kål på dem.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back