Idag hoppade kedjelåset!..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Som tur var i väldigt låg fart. Kedjelåset gick sönder och kedjan traslade in sig i en fin litern rulle som nästan var omöjlig att få loss framme vid motorn. Som tur var så slog kedjan inte sönder något. Motorn dog när kedjan klamrade sig fast vid främre drevet. Blev väldigt förvånad då detta är första gången det händer mig att ett kedjelås gått av. Antagligen så lossnade låsningen, den bakre delen av kedjelåset hade gått av på mitten. En stor varning till er som kör med kedjelås. Jag kontrollerade låset senast igår faktiskt och då såg allt ut som det skulle. Sen undrar jag om det är vanlig 520 oringskedja. Köpte nämligen ett nytt kedjelås men det passade inte.

HAr du kollat blockhalvorna på 01-03 modellerna är blocket väldigt svagt och spricker lätt vid svingaxel infästningen. den gör gärna det om kedjan är förhårt spänd då man kör samt om det händer som för dig!

håller själv på att laga en ktm som råkat ut för samma sak tändkåpa och block sönderslaget... jävligt tråkigt att svetsa block...
//Mcbudet

Mcbudet skrev:
HAr du kollat blockhalvorna på 01-03 modellerna är blocket väldigt svagt och spricker lätt vid svingaxel infästningen. den gör gärna det om kedjan är förhårt spänd då man kör samt om det händer som för dig!

håller själv på att laga en ktm som råkat ut för samma sak tändkåpa och block sönderslaget... jävligt tråkigt att svetsa block...
//Mcbudet
hojen klarade sig väldigt bra som tur var. rann ingen olja och inget såg skadat ut heller för den delen. Det är föresten en 00a jag har, en annan motor på dem om jag förstått rätt. Vad är det föresten för kedja på demdära.. är det inte 520?. :va

Hur långt hoppade det då.... Rolig rubrik :)

Skämt o sido nä usch e otäckt det där!
Min kedja rullade utav när jag skulle ställa upp mig på strippen.
Hade precis kört en vända innan o kört allt vad det går å skulle den ha släppt då :gnissla
Man skall ha tur ibland :tummenupp

Lindén skrev:
Hur långt hoppade det då.... Rolig rubrik :)

Skämt o sido nä usch e otäckt det där!
Min kedja rullade utav när jag skulle ställa upp mig på strippen.
Hade precis kört en vända innan o kört allt vad det går å skulle den ha släppt då :gnissla
Man skall ha tur ibland :tummenupp
jo tankarna flyger ju kring alla de som fått block spruckna och vissa som tom har lyckats få lite ben avslagna å lite sånt mysigt. Kan inte säga att jag drar mig för att gasa när jag är ute så jag är väldigt glad att det gick som det gick och att den hoppade i så låg fart. kunde ju vart värre. :död

mmm..min läcker fortfarande :mad: men ytterst lite mot för förut :) var inte kedjelåset utan slut kedja...jag e dumsnål tydligen :rolleyes:

ozeo skrev:
mmm..min läcker fortfarande :mad: men ytterst lite mot för förut :) var inte kedjelåset utan slut kedja...jag e dumsnål tydligen :rolleyes:
min kedja var nybytt för inte så väldigt längesen.. :gråta
Det kan gå illa ändå. som sagt... kanske vore ide att nita kedjan.

philsson skrev:
min kedja var nybytt för inte så väldigt längesen.. :gråta
Det kan gå illa ändå. som sagt... kanske vore ide att nita kedjan.

isf skulle de va popnit då..verka som dom sitter hårt i popnittråden :yoparty

philsson skrev:
:hihi jo du.. :rolleyes:
Visste inte att de fanns olika typer av nitningar.. är inte så insatt i dedär.

popnit, jo visst

du åker bara till en verkstad så ordnar dom det, dock får du ju lite problem om du tex ska byta däck

Har råkat ut för det där två gånger själv. Båda gångerna for kedjan bort från hojen.

Den ena gången var under full acceleration i treans växel med Kawa 600'an på Anderstorpsrakan. Kedjan slog av en bit undertray/kuts och när jag såg skadorna funderade jag på vad som hade hänt om kedjan matats in i motorn istället.

pilsner

Mr Helmut skrev:
popnit, jo visst

du åker bara till en verkstad så ordnar dom det, dock får du ju lite problem om du tex ska byta däck
lämnade nyss in den till en kompetent verkstad... :rolleyes: . som inte lyckades montera dit ett vanlig kedjelås så jag bad dem nita det istället. De hade dock inga nitlås hemma. :va

ang däckbytet så är de nog inga problem på en endurohoj då kedjan är väldigt slapp :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman