Idéer och tips kring montering av bromsok?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Så här har jag monterat mitt bromsok. Allt frid och fröjd. Var ute och testade lite och bromsarna är bra. Men efter en stund tar dom inte. Man får pumpa en gång först. Tror inte på luft i systemet utan att oket sitter helt stumt nästan och att skivan är lite skev kanske och det gör att klossarna går isär efter lite körning.

Tips på något att förändra för att oket ska vara lite 'flytande'?

bromsok.jpg

bromsok1.jpg

Hm undrar om du inte har luft iallafall då luftnippeln sitter lågt.
Prova att lufta oket löst med nippeln på rätt ställe= Högsta punkten på oket.
Flyter inte fästet på axeln?

Last edited:
Hm undrar om du inte har luft iallafall då luftnippeln sitter lågt.
Prova att lufta oket löst med nippeln på rätt ställe= Högsta punkten på oket.
Flyter inte fästet på axeln?

Jag hade oket löst när jag luftade i början. Men jag ska lufta igen för att vara säker.

Fästet flyter på axeln men det sitter ganska stadigt pga staget som går fram mot svingen så att säga. Det är det jag funderar på om jag skulle ha lite glapp så oket kan röra sig mer?

Planen nu blir att lufta igen. Testköra, sen när jag inte har broms ska jag stanna till och kolla om klossarna gått isär. Skivan är kanske lite vind samt att bakaxeln kanske rör sig lite också.

Jag hade oket löst när jag luftade i början. Men jag ska lufta igen för att vara säker.

Fästet flyter på axeln men det sitter ganska stadigt pga staget som går fram mot svingen så att säga. Det är det jag funderar på om jag skulle ha lite glapp så oket kan röra sig mer?

Planen nu blir att lufta igen. Testköra, sen när jag inte har broms ska jag stanna till och kolla om klossarna gått isär. Skivan är kanske lite vind samt att bakaxeln kanske rör sig lite också.

Helt säker på att din bakaxel flexar så mycket att även bromsskivan vobblar. Enda lösningen är en fullflytande bromsskiva som kan glappa ett par mmm i sidled.

Hoppa på bakaxeln så ser du att skivan "bryter" i sidled.
Mats

Det går aldrig att kombinera fast skiva och fast ok någon av dem måste flyta....

Jag tror du får lastväxelreaktioner i oket pga offseten i reaktionsstaget, vilket vrider oket under bromsning.
HUR detta kan yttra sig olika beroende på om bromsarna är kalla eller varma begriper jag inte, men flexen i det flytande fästet på axeln räcker för att kunna kalla oket flytande.
Reaktionsstaget å sin sida är för klent för att hålla emot i axiell led sett i bakaxelperspektiv.
Så ingen fara där heller skulle jag tro. D.v.s staget kan inte hindra oket att flyta.

Men luft kan det såklart oxå vara bl.a och så skulle jag ta mig en funderare på en annan utformning av reaktionsstaget så att kraften kommer in i chassiet i linje med skivans centrumlinje.
(+lite snyggare svetsar...:jäs)

Jag rekommenderar att någon åker bakom och studerar oket/skivan, alternativt att du monterar en videokamera.

Det blir nog en kopp iaf.
Du kommer inte unnan!

Last edited:
Jag tror du får lastväxelreaktioner i oket pga offseten i reaktionsstaget, vilket vrider oket under bromsning.
HUR detta kan yttra sig olika beroende på om bromsarna är kalla eller varma begriper jag inte, men flexen i det flytande fästet på axeln räcker för att kunna kalla oket flytande.
Reaktionsstaget å sin sida är för klent för att hålla emot i axiell led sett i bakaxelperspektiv.
Så ingen fara där heller skulle jag tro. D.v.s staget kan inte hindra oket att flyta.

Men luft kan det såklart oxå vara bl.a och så skulle jag ta mig en funderare på en annan utformning av reaktionsstaget så att kraften kommer in i chassiet i linje med skivans centrumlinje.
(+lite snyggare svetsar...:jäs)

Jag rekommenderar att någon åker bakom och studerar oket/skivan, alternativt att du monterar en videokamera.

Det blir nog en kopp iaf.
Du kommer inte unnan!

Snygga svetsar, ähhhh det är ingen altartavla :D
Ska klura lite på det där.
Få oket lite flytande i sidled borde räcka? Samt att ha ytterligare ett reaktionsstag fram emot svingen så oket inte kan vrida sig så att säga?

Ska ut och mecka nu och göra allt för att slippa ha över dig på fika :)

Snygga svetsar, ähhhh det är ingen altartavla :D
Ska klura lite på det där.
Få oket lite flytande i sidled borde räcka? Samt att ha ytterligare ett reaktionsstag fram emot svingen så oket inte kan vrida sig så att säga?

Ska ut och mecka nu och göra allt för att slippa ha över dig på fika :)

Ja - det är ett alternativ. D.v.s ett reaktionsstag till som samverkar med det första.
Och ja, oket måste kunna åka lite i sidled (vilket det väl gör iom att okhållaren flyter på axeln?)

Ja - det är ett alternativ. D.v.s ett reaktionsstag till som samverkar med det första.
Och ja, oket måste kunna åka lite i sidled (vilket det väl gör iom att okhållaren flyter på axeln?)

Vände på oket och luftade. Såg inte direkt någon luft men men.

Monterade reaktionsstaget med en m6 istället för m8 och drog inte åt så hårt. Staget kan rör sig nån mm i sidled glappar lite fram och bakåt också så att säga. Ska klura lite på att ha det lite glappande/flytande på någotvis.

Var ute på en 20min testrunda och bromsen funkar fint.:tummenupp
Men jag har insett att bromsen som endast är bak på en crosskart är mest för syns skull eller nått. Bara att peta ner en växel och ställa upp sen är det bara att gasa så mycket det går så löser sig det mesta :yoparty

Last edited:
Det går aldrig att kombinera fast skiva och fast ok någon av dem måste flyta....
Vill inte verka jobbig... men varenda sporthoj har ju fast skiva och fast ok till bakhjulet och i princip varenda moped har det både fram och bak. :va Trodde att ok är flytande när det finns kolvar bara på ena sidan och att skivor är flytande för att kunna utvidgas när de blir varma. :va

Vill inte verka jobbig... men varenda sporthoj har ju fast skiva och fast ok till bakhjulet och i princip varenda moped har det både fram och bak. :va Trodde att ok är flytande när det finns kolvar bara på ena sidan och att skivor är flytande för att kunna utvidgas när de blir varma. :va

Du har helt rätt och poängen här med flytande skiva är att vi har en liten skiva och en tung crosscart. Som gjort för att skivan skall slå sig, slår sig en stumt monterad skiva och du har ett stumt monterat ok har man snabbt problem....

Du har helt rätt och poängen här med flytande skiva är att vi har en liten skiva och en tung crosscart. Som gjort för att skivan skall slå sig, slår sig en stumt monterad skiva och du har ett stumt monterat ok har man snabbt problem....
Hhmmm, kollar man på skivan så är innerdelen skålformad så att ytterdelen borde kunna flexa tillräckligt utan att bli skev? :va

En 250 2takt. Det rör på sig när prylarna väger runt 200 hundringen med mig i. Gokart med nabb däck och bra fjädring typ :D :D :D
250 tävlingscrosskartarna går oftast snabbare tider runt rallycrossbanorna än div 1 4x4 rallycrossbilar för några miljoner. Mycket fart för pengarna.

Yadda yadda :) Jag är praktiker. Teori får alla andra hålla på med. Det funkar fint som det är nu kan jag meddela.

På en crosskart är bromsen mest för syns skull. Man duttar lite på bromsen, petar ner nått kugg och sen är det full mutter som gäller igen. Ingen större påfrestning på skiva.

Hhmmm, kollar man på skivan så är innerdelen skålformad så att ytterdelen borde kunna flexa tillräckligt utan att bli skev? :va

Jag skulle säga precis tvärt om. Skiva med offset och mycket bortskuret material= taskig förutsättning för värmeledning och taskig intern vridstyvhet.

Fast det är bara hur jag tänker och det finns inget som söger att jag har mer rätt än du och uppenbarligen så har skivan inte slagit sig än.

En 250 2takt. Det rör på sig när prylarna väger runt 200 hundringen med mig i. Gokart med nabb däck och bra fjädring typ :D :D :D
250 tävlingscrosskartarna går oftast snabbare tider runt rallycrossbanorna än div 1 4x4 rallycrossbilar för några miljoner. Mycket fart för pengarna.

Yadda yadda :) Jag är praktiker. Teori får alla andra hålla på med. Det funkar fint som det är nu kan jag meddela.

På en crosskart är bromsen mest för syns skull. Man duttar lite på bromsen, petar ner nått kugg och sen är det full mutter som gäller igen. Ingen större påfrestning på skiva.

Jag vill köra! :D

Jag skulle säga precis tvärt om. Skiva med offset och mycket bortskuret material= taskig förutsättning för värmeledning och taskig intern vridstyvhet.

Fast det är bara hur jag tänker och det finns inget som söger att jag har mer rätt än du och uppenbarligen så har skivan inte slagit sig än.
Jo en rak riktig flytande skiva måste ju va det bästa. I värsta fall få man väl låsa hjulen när man bromsar så utvecklas det inte så mkt värme i bromsen iaf. :D

Man kan bygga ett flytande ok med ganska enkla medel. Har själv använt kolvbultar med rätt diameter som oket kunde glida i sidled på istället för att montera stumt med bultar.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back